• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אתרוג חזון איש ( הלפרין )

אין בזה מחלוקת ספרדים אשכנזים
אלא הכל זה נושא האם יש חזקה שהעצים אינם מורכבים והחזו''א בתחילה היה לוקח משכם ואח''כ לקח מצפת והביא לשתול אצל הגרמי''ל ואצל הגרג''נ וגם אצל הרב הלפרין והצד השווה שבכולם שזה נסמך על חזקה שבצפת לא נגע בה יד אדם
וכן האתרוגים התימנים והמרוקאים בנוי על כך שהערבים באותם מקומות היו פרימטיבים שלא יודעים להרכיב ומזה נבנתה חזקה
 
אז למעשה התימנים המרוקאים והחזון איש הם באותה רמת כשרות ?
אם כן, מדוע מהדרים אחר אתרוג תימני או מרוקאי ? זן חזון איש נמכר בהרבה יותר זול והם נקיים ויפים
 
אין בזה מחלוקת ספרדים אשכנזים
אלא הכל זה נושא האם יש חזקה שהעצים אינם מורכבים והחזו''א בתחילה היה לוקח משכם ואח''כ לקח מצפת והביא לשתול אצל הגרמי''ל ואצל הגרג''נ וגם אצל הרב הלפרין והצד השווה שבכולם שזה נסמך על חזקה שבצפת לא נגע בה יד אדם
וכן האתרוגים התימנים והמרוקאים בנוי על כך שהערבים באותם מקומות היו פרימטיבים שלא יודעים להרכיב ומזה נבנתה חזקה
תראו בחזון עובדיה לגבי אתרוג מורכב, שהביא מספרים וסופרים שרוב האתרוגים בארץ ישראל היו מוחזקים כמורכבים, והיו מביאים במיוחד ממקום ספציפי שידעו בו שהוא לא מורכב.
ומאידך, החזון איש סמך על טביעות עין שהעץ הזה לא מורכב, ולא על מוחזקות שמה שגדל אצל הערבים לא מורכב. אבל החזון איש עצמו כתב לאחר מכן שבטלה טביעות עין, ולפי זה, וד"ל.
 
האם יש מקום שמרן זצ"ל או להבדיל מרן הרב כתבו עליו ?
האם כשר לברכה לכתחילה ?
ראה נא בס' השואל
מובא באוצרהכחמה
שכתב הראשון לציון שליט''א
שיש לקחת רק אתרוג תימני או מרוקאי ממרוקו ע''כ
ודייק מכאן מה בא לאפוקי
1696166960178.png
 
נערך לאחרונה:
הנושאים:
האם הספרדים יוצאים ידי חובה באתרוג חזון איש? / האם ברכת שהחיינו בקידוש בלילה ראשון מברכים אחר שיושבים כדמשמע בחזון עובדיה? / האם בקידוש של שבת בבוקר בסוכה צריך לעשות בעמידה כדמשמע בחזון עובדיה? / האם מותר לצייר ולעשות עבודות יצירה בחול המועד? / האם מותר להביא קדרות לשלחן בזמננו שהרגילות להביא כך כל השנה אצל בתים רבים ולא שייך בזה בטלה דעתם? / האם זה נכון שבזמננו הילדים יכולים לשחק דמקה וכדומה בסוכה אף לדעת הרב עובדיה? / מתי הזמן שאפשר לקרא שניים מקרא ואחד תרגום של וזאת הברכה ושל בראשית? / האם כשאומרים בהקפות ה' מלך ה' מלך במנגינה כששם ה' עושים מלעיל זה מותר? / האם מותר בשמחת תורה לדפוק על התיבה או על השלחן בריקודים? / האם אפשר לישון ולאכול בשמיני עצרת בסוכה מחמת שבאים אורחים?
 
ומאידך, החזון איש סמך על טביעות עין שהעץ הזה לא מורכב, ולא על מוחזקות שמה שגדל אצל הערבים לא מורכב. אבל החזון איש עצמו כתב לאחר מכן שבטלה טביעות עין, ולפי זה, וד"ל.
מה שכתבת הוא שמועה נפוצה, אבל עי' בס' ד' מינים של הרב"צ וייספיש שם כתב בשם תלמיד מובהק של החזו"א שהחזו"א בסה"כ נסמך על החזקה של האתרוגים של אותו איזור, ובדק א' העצים ע"פ הסימנים שבגמ', ולכן הכשיר, ולא בגלל שום טביעות עין ורוה"ק וכדו'.
 
מה שכתבת הוא שמועה נפוצה, אבל עי' בס' ד' מינים של הרב"צ וייספיש שם כתב בשם תלמיד מובהק של החזו"א שהחזו"א בסה"כ נסמך על החזקה של האתרוגים של אותו איזור, ובדק א' העצים ע"פ הסימנים שבגמ', ולכן הכשיר, ולא בגלל שום טביעות עין ורוה"ק וכדו'.
זה לא בדיוק כך.
 
תראו בחזון עובדיה לגבי אתרוג מורכב, שהביא מספרים וסופרים שרוב האתרוגים בארץ ישראל היו מוחזקים כמורכבים, והיו מביאים במיוחד ממקום ספציפי שידעו בו שהוא לא מורכב.
ומאידך, החזון איש סמך על טביעות עין שהעץ הזה לא מורכב, ולא על מוחזקות שמה שגדל אצל הערבים לא מורכב. אבל החזון איש עצמו כתב לאחר מכן שבטלה טביעות עין, ולפי זה, וד"ל.
vהחזוא לא סמך על טביעות עין לבד
 
חזור
חלק עליון