• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בדין 'מטייל' בסוכה

בגמ' סוכה כח מצות ישיבה בסוכה כיצד אוכל ושותה ומטייל בסוכה. ולא נתפרש כמעט בדברי הראשונים והאחרונים מהו מטייל והרי כדי לקיים מצות ישיבת סוכה ולקיים 'תשבו כעין תדורו' יש לעשות בסוכה מעשי דיורין והרי מטייל הוא ההיפך ממעשה דיורין שהרי טיול עושים מחוץ לדירה ולא בתוכה וכן הרי סוכה ז' על ז' אינה ראויה לטיול כלל ואם הוא מעשה דיורין האיך יתכן הרי לפי היראים כל סוכה שאין ראויה לתשמיש אחד ממילא פסולה לכל דבר וכן נפסק להלכה א"כ כיצד סוכה ז' על ז' כשירה הרי אינה ראויה לטיול
ובהכרח שהמושג 'טיול' בסוכה אינו כפשוטו.
 
בגמ' סוכה כח מצות ישיבה בסוכה כיצד אוכל ושותה ומטייל בסוכה. ולא נתפרש כמעט בדברי הראשונים והאחרונים מהו מטייל והרי כדי לקיים מצות ישיבת סוכה ולקיים 'תשבו כעין תדורו' יש לעשות בסוכה מעשי דיורין והרי מטייל הוא ההיפך ממעשה דיורין שהרי טיול עושים מחוץ לדירה ולא בתוכה וכן הרי סוכה ז' על ז' אינה ראויה לטיול כלל ואם הוא מעשה דיורין האיך יתכן הרי לפי היראים כל סוכה שאין ראויה לתשמיש אחד ממילא פסולה לכל דבר וכן נפסק להלכה א"כ כיצד סוכה ז' על ז' כשירה הרי אינה ראויה לטיול
ובהכרח שהמושג 'טיול' בסוכה אינו כפשוטו.
ראה כאן.
 
נראה שעניין מטייל אינו מתפרש כלל על הליכה בסוכה, אלא על 'בילוי והנאה' בסוכה, והיינו דמטייל הכוונה 'מבלה', כלומר משוחח, משחק, משתעשע, קורא, כל מה שאדם עושה בדרך כלל בביתו, והמכוון בזה לתענוג, כמו שהיום המילה טיול מתפרשת לשם הנאה, כך גם 'מטייל' שאמרו חז"ל היינו ליהנות בסוכה, נמצא שמטייל הוא שם כולל לכל מיני ענייני שהות וחוויה. ושורש דבר זה מבואר ברש"י בכמה מקומות בש"ס דטיול היינו בילוי... השטמ"ק בכתובות (סב.) הביא מרש"י שפירש לשון טיילין בזה"ל: 'אלא דרך בדיחות ושחוק'. גם בגמ' תענית (כ.) פירש רש"י לשון מטייל 'לשמוח', ועוד.
 
נראה שעניין מטייל אינו מתפרש כלל על הליכה בסוכה, אלא על 'בילוי והנאה' בסוכה, והיינו דמטייל הכוונה 'מבלה', כלומר משוחח, משחק, משתעשע, קורא, כל מה שאדם עושה בדרך כלל בביתו, והמכוון בזה לתענוג, כמו שהיום המילה טיול מתפרשת לשם הנאה, כך גם 'מטייל' שאמרו חז"ל היינו ליהנות בסוכה, נמצא שמטייל הוא שם כולל לכל מיני ענייני שהות וחוויה. ושורש דבר זה מבואר ברש"י בכמה מקומות בש"ס דטיול היינו בילוי... השטמ"ק בכתובות (סב.) הביא מרש"י שפירש לשון טיילין בזה"ל: 'אלא דרך בדיחות ושחוק'. גם בגמ' תענית (כ.) פירש רש"י לשון מטייל 'לשמוח', ועוד.
אמת לאמיתה.
 
חזור
חלק עליון