• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בדעת המהר"ם אלשקר להיתר הוצאת שיער מקדימה.

כמדומה שההסבר פשוט, שכיון שהמנהג היה פשוט כך, והמהר"ם אלשקר בא ליישב את המנהג, למה לנו לומר שדיבר על מנהג אחר?
לא נראה שהיה מנהג פשוט בזה בזמנו. אלא רק אחרי תקופת ההשכלה במאתיים שנה האחרונות (שהיו שנים שאפילו את כל ראשן היו מגלות ולא היה ביד הרבנים למחות, ואכמ"ל).
בפרט שכתב בלשונו "דכיון שנהגו לגלותו מימי עולם ומשנים קדמוניות 'ברוב תפוצות הגולה שתחת יד ישמעאל'", והרי במקומות הישמעאלים היה המנהג לכסות אפילו ברדיד וכו' ואפילו הישמעאלים, כל שכן היהודים. ולא תהא כהנת כפונדקית. [ובהרבה מקומות היו מכסות אפילו את פניהן ברה"ר באיזה מסוה, כמ"ש בכמה מקומות, כגון בספר אמרי שמעון להר"ש אגסי תלמיד הבא"ח (עמ' רה). ע"ש].
ועוד דהרב יוסף אבן עזרא (מתקופתו של מהר"ם אלשקר) בספר משא מלך (ח"ז בתורת מנהגות חקירה ט' דף נז טור ב, ובנד"מ עמ' רח) אחרי שהביא תשובת מהר"ם אלאשקר כתב לתמוה על זה שמעולם לא ראה נשים הנשואות מוציאין שום שערות להתנאות בהם כי אם הבתולות וכו'. ע"ש. אך להאמור מיושב, דאכן המהר"ם אלשקר לא מיירי אלא בבית ולא ברה"ר.
 
וגם כל פשטות דבריו שעושות כן להתנאות וכו' הוא ביוצאות לרה"ר
להתנאות ברה"ר? אדרבה לא ניתנו תכשיטין אלא לתוך ביתה (תנחומה וישלח) [איני נכנס כעת לסוגיית בגדי צבעונין ותכשיטין ברה"ר, שיש לעיין בה הרבה. אלא רצוני רק לומר שלהוכיח מזה שכתב שעושין כן להתנאות משמע דמיירי ברה"ר הא ודאי ליתא, דנהפוך הוא. אבל כנראה שיבוש דורינו שהפכו את החוץ לבפנים ואת הבפנים לחוץ גרם לך לחשוב שה'פשטות' הוא כך. תמחל לי ידידי אבל לא כן הוא].
 
ומה שכתב "ובואו ונצווח על אלו האוסרים אותו שער לאשה בתוך ביתה מההיא דשער באשה ערוה בבלי דעת", אינו משום דבזה מיירי, אלא בא לומר שעד שמוחים באלו היוצאות כך לחוץ, שבזה דן, לפנ"ז יש למחות באלו האוסרים לעשות כן בתוך ביתה, דזה ודאי שרי.
עיין שוב בדבריו דלא משמע כן מלשונו. אלא משמע דרצונו לומר שאחרי מה שביאר לפני כן שאין שום איסור בגילוי השיער הזה בבית ואפילו בק"ש של הבעל כנגדו, מעתה "בואו נצוח שאוסרים 'בבלי דעת' באיזה שיער אמרו ולמאי הילכתא איתמר בגמרא" דהיינו כפי שכבר ביאר לעיל שם דבגמרא לא מיירי אלא בדבר שדרכו לכסות כמו שכתבו הראשונים.
 
ואדרבה מזה מוכח דלא מיירי בזה, דאם מיירי בזה הרי איהו כ' לסמוך על המנהג וכו', ומה שייך למחות במי שאוסר ואינו סומך על תשובתו. אלא ע"כ דאיהו מיירי רק ברה"ר דבזה יש לדון, אבל על רה"י בזה לית מאן דפליג, וע"ז קאמר בואו ונצווח.
הוא מחה במי שאוסר כן ולא עיין כדבעי, וכדביאר קודם לכן שלא ע"ז אמרו שער באשה ערוה וכו' כדהוכיח מהראשונים וכו'. כדלעיל בהודעה הקודמת.
 
זה אולי מסביר מהיכן העוז לחלוק על כל גדולי הדורות.
א. מצינו לכמה אחרונים נוספים שהבינו שהמהר"ם אלשקר מיירי רק 'בביתו', כגון: פרדס הבינה (מטעי משה נטע יא אות טו), שו"ת להורות נתן (ח"ה עמ' קפב) לב העיברי לר"ע שלזינגר תלמיד החת"ס (ח"א דף עח ע"ב). ועוד (עי' להר"מ סבג שהעליתי לעיל באריכות). ולדברי כבודו כולם 'בעיתיים'?

ב. ככל הנראה האחרונים לא ראו תשובת מהר"ם אלשקר במקורם אלא רק את המג"א (סי' עה סק"ד) שהעתיק אותה בקצרה, ובלשונו לא מופיע לשון זה של 'ביתה', לכן חשבו דקאי נמי על רה"ר. וכמ"ש בפרדס הבינה הנ"ל שכתב (דף עא ע"א) "ולפי שלא ראו בגוף התשובה באו לידי טעות זה, כי באמת הוא לא התיר רק לאשה בביתה וכו'".
 
האמת שיש עוד הרבה מה להאריך בזה, אך כעת עמד קנה במקומו, ועי' להר"מ סבג בקובץ שהעליתי לעיל (זה), שהאריך עוד בזה בטוב טעם שלמעשה קשה מאד להקל בדבר הזה. עש"ב.
 
ועי' להר"מ סבג בקובץ שהעליתי לעיל (זה), שהאריך עוד בזה בטוב טעם שלמעשה קשה מאד להקל בדבר הזה. עש"ב.
האמת שעיעינתי קצת בסוגיה, וכן הגר"מ לוי זצ"ל הבין בדעת המהר"ם אלאשקר שאין היתר רק בתוך ביתה, אך גם הוא בירחון אור תורה בשנת תשמ"ח וכן בספרו תפילה למשה מוכיח משאר ראשונים ופוסקים ובכלל הרשב"א שיש היתר להוציא קצת מהשערות החוצה וכך הכריע להלכה, אז למה להביא את דברין לחצאין?

אך אני על משמרתי אעמודה אם מרן זצ"ל הבין ככה בדברי המהר"ם אלאשקר וכן כך הבין מרן הראשל"צ שליט"א ( אע"פ שיש צדדים לכאן ולכאן, לא הכחש...), די לנו, ואכמ"ל...
 
האמת שעיעינתי קצת בסוגיה, וכן הגר"מ לוי זצ"ל הבין בדעת המהר"ם אלאשקר שאין היתר רק בתוך ביתה, אך גם הוא בירחון אור תורה בשנת תשמ"ח וכן בספרו תפילה למשה מוכיח משאר ראשונים ופוסקים ובכלל הרשב"א שיש היתר להוציא קצת מהשערות החוצה וכך הכריע להלכה, אז למה להביא את דברין לחצאין?
הרב סבג הביא דבריו לחצאין, או שאתה קראת את דבריו לחצאין?

זה צילום:
1705494379000.png

הרי להדיא שהביא את מה שהרב מנוחת אהבה כתב ראיות אחרות לזה, ועל זה השיב שיש עמו בכתובים תשובה לדברים, וגם בקובץ אור ישראל (נתיבות תש"נ, עמ' סט) השיב על כל הדברים. ע"ש.
 
אך אני על משמרתי אעמודה אם מרן זצ"ל הבין ככה בדברי המהר"ם אלאשקר וכן כך הבין מרן הראשל"צ שליט"א ( אע"פ שיש צדדים לכאן ולכאן, לא הכחש...), די לנו, ואכמ"ל...
אכן - אכמ"ל, איני רואה מכבודו משא ומתן רציני, אז לשם מה יש להאריך?
 
נערך לאחרונה:
הרי להדיא שהביא את מה שהרב מנוחת אהבה כתב ראיות אחרות לזה, ועל זה השיב שיש עמו בכתובים תשובה לדברים, וגם בקובץ אור ישראל (נתיבות תש"נ, עמ' סט) השיב על כל הדברים. ע"ש.
בכל אופן בגוף התשובה פה לא התייחס, וחתם שכך הלכה
משא ומתן רציני
איזה משא ומתן, מה יש לדון עם הדעה לא כל כך ברורה, ומרן זצ"ל כן הבין אותה כמו שכתב...

שמע מינה שמרן זצ"ל לא הבין טוב, והם הנ"ל כן הבינו...?
 
בכל אופן בגוף התשובה פה לא התייחס, וחתם שכך הלכה​
ציין לאור ישראל שהשיבו על זה. זה לא נקרא להתייחס?​
שמע מינה שמרן זצ"ל לא הבין טוב, והם הנ"ל כן הבינו...?​
אין לחכם אלא מה שעיניו רואות. אם אתה ראית ובכל זאת אתה עוצם עיניים, סימן שאתה לא חכם...

וכפי מה שיש להשיב על אותם אלו שטוענים כנגד מה שחכם אחד הקשה על חכם שקדם לו, מכמה פוסקים וכד' [כגון הגרע"י שהקשה הרבה פעמים על הבא"ח], שהם טוענים שמסתמא היה לחכם הקודם מה לענות על זה ולא יתכן שלא ידע את זה וכו' וכו', ובזה ידוע ומפורסם שאין טענתם טענה, מאחר שאין לחכם אלא מה שעיניו רואות. וה"נ בנידו"ד. ופשוט.
וכיו"ב מבואר בגמ' (ב"ב קל: קלא.), אמר להו רבא לרב פפא ולר"ה בריה דרב יהושע, כי אתי פסקא דדינא דידי לקמייכו וחזיתו ביה פירכא, לא תקרעוהו עד דאתיתו לקמאי אי אית לי טעמא אמינא לכו ואי לא הדרנא בי, לאחר מיתה לא מיקרע תקרעוהו ומגמר נמי לא תגמרו מיניה, לא מקרע תקרעיניה דאי הואי התם דלמא הוה אמינא לכו טעמא, "מגמר נמי לא תגמרו מיניה, דאין לדיין אלא מה שעיניו רואות". ע"כ. וע"ש בפירש"י. וכן מבואר בהרבה פוסקים, ראה בהערה[1].

[1] והראני ידידי הרה"ג מאיר סבג שליט"א (מח"ס שו"ת מעולפת ספירים ב"ח ועוד), דכן כבר מבואר בכמה פוסקים, דהנה כתב הב"י (או"ח סי' רנג ד"ה כל דבר) בזה"ל: "ורבינו [הטור שהקשה שם על דברי הרמב"ם] נראה שלא על דעתו פירוש זה, ולפיכך הוקשה לו דעת הרמב"ם". ע"ש. ומבואר דלא אמרינן שמסתמא ידע פירוש זה והיה לו מה לדחות זאת.
וכן מבואר עוד בב"י (בסי' שלה ס"ג ד"ה כתב עוד) שהקשה על דברי הר"ר ישראל איסרלן (בעל תרומת הדשן) מדברי ר"י בתוספות (שבת קיז:) ואחרי שכתב "ושמא יפרש מה"ר ישראל (את דברי ר"י שם) דהיינו לומר וכו'" כתב: "מיהו פשט דברי התוספות לא משמע הכי וכו', ועוד דאם כן היה לו לה"ר ישראל להביא דברי ר"י ולפרשם כן, ומדלא הביאם יש לחוש שנעלמו ממנו". עכ"ל.
וכ"כ הרדב"ז (ח"ג סי' תקסד) וז"ל: אם לא הביא דברי הראשון, נראה שלא ראה את דבריו, ואמרינן אילו היה רואה את דבריו היה חוזר בו. עכ"ל.
וכן כתב בשו"ת מים עמוקים (סי' כו) אודות מה שנשאל שם בכאשר אחד מן הפוסקים כתב עליו שהוא מסופק בו, ולא ידע מאי ידון ביה, ואחד מן הפוסקים פשיט ליה מדקדוק אחר מדברי הגמרא, האם אמרינן שהפוסק ההוא ידע אותו דקדוק ודחי ליה וא"כ הוי מחלוקת הפוסקים, או דלמא אמרינן דלא עלה על לבו הדקדוק ההוא ואי הוה שמיע ליה הוה הדר ביה. ואחר שכתב דודאי יש לסמוך על מי דפשיט ליה מטעם שאין ספק מוציא מידי ודאי, הוסיף עוד טעם: ועוד דליכא לספוקי שמא האומר לא ידענא מאי אידון ביה ידע הראיה ההיא אלא שהוא דוחה אותה, דא"כ היה מביא הראיה והיה דוחה אותה, וכמו שכתבו התוס' (ב"ב כב.), וכן מבואר במס' שבת (יט:) ובכתובות (סט.). ע"ש ראיות ברורות לזה.
וכן מבואר בשו"ת משאת בנימין (תלמיד הרמ"א, סו"ס צה) שכתב וז"ל: והטור ז"ל לא הרגיש בזה, שאילו הרגיש, לא היה תופס על הרמ"ה. עכ"ל.
וע"ע בביאור הגר"א (סי' ב סק"ג) שכתב על הא דהקשתה הגמ' (שבת סא.) על דברי ריו"ח מברייתא, ומסיק: דלמא רבי יוחנן הא מתניתא לא הוה שמיע ליה ואי הוה שמיע ליה הוה הדר ביה, ואי נמי שמיע ליה וקסבר אין הלכה כאותה משנה. ע"כ. וכתב ע"ז הגר"א שם, דבאמת הברייתא עיקר, ומאי דקאמר עוד אביי אי נמי שמיע ליה וקסבר אין הלכה כאותה משנה, הוא לרווחא דמילתא, דאל"כ בכל תיובתא נימא הכי. ע"כ. מבואר להדיא בדבריו דלא אמרינן שידע הפוסק לקושיא ההיא והיה לו מה לענות. (וכיו"ב ראה בחגיגה ד.).
וע"ע בתשובת נודע ביהודה (מהדו"ת חאו"ח סי' צט, הו"ד בס' באתי לגני עמ' כה) שכתב בזה"ל: מצאתי חילוק בדבר לפרש דברי ר"ת במקום שספו תמו כל התמיהות שתמהו עליו, "והראשונים והאחרונים שתמהו עליו היא מפני שלא עלה על דעתם לפרש דבריו כן". עכ"ל.
ויש עוד כאלו רבות בפוסקים.
וידוע מה שכתב ר"א בן הרמב"ם (בספר מלחמות השם, עמ' פט) בזה"ל: והנה נתבאר לנו כי החכמים ז"ל אינם מעיינים הדעות ולא מביטין אותם אלא מצד אמיתתם ומצד ראיותיהם, לא מפני האומר אותו יהיה מי שיהיה. עכ"ל. [וכיו"ב יש הרבה. ואכמ"ל]. וזה ברור. [וע"ע בנושא  זה באריכות בבגדי תפארתך בסופו (עמ' רכ, והלאה)].​
 
יפה שאנשים חושבים עצמם לדיינים וחכמים בסדר גודל כמו של מרן זצ"ל, שאומרים אין לדיין אלא מה שעיניו רואות...

זה כמו אברכים צעירים שחולקים על מרן באומרם הרי גם מרן חלק על הבן איש חי אז גם לנו מותר...

תהיה בסדר גודל של מרן תחלוק בכבוד, אבל שאתה לא מגיע לסדר גודל של מרן אף בימי צעירותו, עדיף ש...
חוץ מזה אנשים שוכחים שמרן זצ"ל חלק על הבן איש חי, הכל היה בהסכמת רבו רבי עזרא עטיה זצ"ל, ומה שרבו לא הסכים עמו ישר מחק את זה מההליכות עולם, היום איזה גדול הדור מסכים עם האברכים לחלוק, ועוד לפני שכותבים את תשובתם הם לא מתיעצים או שואלים את תלמידי מרן שבקיאים בפסקיו או את מרן הראשל"צ שליט"א, בדרך כלל על הרוב יש מה לענות כדרכה של תורה, אך הם מעדיפים לא לשאול ( או לשאול ולא לקבל) כי הם באים עם עובדות ולא לשאול, וזה לא דרכה של תורה...
 
ועוד דאם כן היה לו לה"ר ישראל להביא דברי ר"י ולפרשם כן, ומדלא הביאם יש לחוש שנעלמו ממנו". עכ"ל.
וכ"כ הרדב"ז (ח"ג סי' תקסד) וז"ל: אם לא הביא דברי הראשון, נראה שלא ראה את דבריו, ואמרינן אילו היה רואה את דבריו היה חוזר בו. עכ"ל.
וכן כתב בשו"ת מים עמוקים (סי' כו) אודות מה שנשאל שם בכאשר אחד מן הפוסקים כתב עליו שהוא מסופק בו, ולא ידע מאי ידון ביה, ואחד מן הפוסקים פשיט ליה מדקדוק אחר מדברי הגמרא, האם אמרינן שהפוסק ההוא ידע אותו דקדוק ודחי ליה וא"כ הוי מחלוקת הפוסקים, או דלמא אמרינן דלא עלה על לבו הדקדוק ההוא ואי הוה שמיע ליה הוה הדר ביה. ואחר שכתב דודאי יש לסמוך על מי דפשיט ליה מטעם שאין ספק מוציא מידי ודאי, הוסיף עוד טעם: ועוד דליכא לספוקי שמא האומר לא ידענא מאי אידון ביה ידע הראיה ההיא אלא שהוא דוחה אותה, דא"כ היה מביא הראיה והיה דוחה אותה, וכמו שכתבו התוס' (ב"ב כב.), וכן מבואר במס' שבת (יט:) ובכתובות (סט.). ע"ש ראיות ברורות לזה.
אינו ענין לנ"ד, שאינו לענין שנעלם ממנו מקור, אלא שהנידון אם הבין את דברי הפוסק.
 
יפה שאנשים חושבים עצמם לדיינים וחכמים בסדר גודל כמו של מרן זצ"ל, שאומרים אין לדיין אלא מה שעיניו רואות...

זה כמו אברכים צעירים שחולקים על מרן באומרם הרי גם מרן חלק על הבן איש חי אז גם לנו מותר...

תהיה בסדר גודל של מרן תחלוק בכבוד, אבל שאתה לא מגיע לסדר גודל של מרן אף בימי צעירותו, עדיף ש...
חוץ מזה אנשים שוכחים שמרן זצ"ל חלק על הבן איש חי, הכל היה בהסכמת רבו רבי עזרא עטיה זצ"ל, ומה שרבו לא הסכים עמו ישר מחק את זה מההליכות עולם, היום איזה גדול הדור מסכים עם האברכים לחלוק, ועוד לפני שכותבים את תשובתם הם לא מתיעצים או שואלים את תלמידי מרן שבקיאים בפסקיו או את מרן הראשל"צ שליט"א, בדרך כלל על הרוב יש מה לענות כדרכה של תורה, אך הם מעדיפים לא לשאול ( או לשאול ולא לקבל) כי הם באים עם עובדות ולא לשאול, וזה לא דרכה של תורה...
אכתוב את דבריך בצורה קצת יותר הלכתית.
כל הדין שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות וכו', זה בב' שהגיעו להוראה.
משא"כ באברכים שספק אם יש צד שהגיעו להוראה, שבאים לחלוק על גדול המורים, שאין צד שיכולים לחלוק עליו.
 
קודם כל לא באתי להכריע נגד מרן זצ"ל, אלא להראות את הצדדים בפני הקורא, והמעיין ישפוט.

דבר שני, הרב מאיר סבג לא הביא מעצמו את הדברים, אלא הביא כעשרה אחרונים שכך הבינו בדעת המהר"ם אלשקר, ולא בא אלא 'להכריע' בין האחרונים.

הנה צילום מתוך תשובתו, ועי' שם באורך התשובה.

1705582154006.png
 
יפה שאנשים חושבים עצמם לדיינים וחכמים בסדר גודל כמו של מרן זצ"ל, שאומרים אין לדיין אלא מה שעיניו רואות...

זה כמו אברכים צעירים שחולקים על מרן באומרם הרי גם מרן חלק על הבן איש חי אז גם לנו מותר...
כשמרן היה צעיר לימים וחלק על הבא"ח, לא נ"ל שחשב את עצמו כבר באותו הזמן כיותר גדול מהבן איש חי ורק משום זה חלק עליו.
 
דברי הרב @אהרן כהן צודקים לענ"ד.
ומה שכתב:
חוץ מזה אנשים שוכחים שמרן זצ"ל חלק על הבן איש חי, הכל היה בהסכמת רבו רבי עזרא עטיה זצ"ל, ומה שרבו לא הסכים עמו ישר מחק את זה מההליכות עולם, היום איזה גדול הדור מסכים עם האברכים לחלוק, ועוד לפני שכותבים את תשובתם הם לא מתיעצים או שואלים את תלמידי מרן שבקיאים בפסקיו או את מרן הראשל"צ שליט"א, בדרך כלל על הרוב יש מה לענות כדרכה של תורה, אך הם מעדיפים לא לשאול ( או לשאול ולא לקבל) כי הם באים עם עובדות ולא לשאול, וזה לא דרכה של תורה...

א. הרב עזרא עטיה לא הסכים לרב עובדיה בהרבה דברים. ב"המלך המשפט" לא הסכים עמו [כך אמר הרב יצחק אבא שאול, מאחרוני תלמידיו בזקנותו – שהגר"ע עטיה הורה להם לא לחזור, כדעת הבא"ח]. הוא לא הסכים עמו בר"ת במוצ"ש [הוא עצמו לא נהג כן, לא במוצ"ש ולא ביוה"כ, ולא רק בגלל שהיה זקן, אלא משום שלא אחז מזה]. הוא לא הסכים עמו בענין ברכה לנשים על ברוך שאמר וישתבח ויוצר אלא שכן יש להם לברך. וזה רק מה שאנו יודעים.

ב. מה צריך להתייעץ אם הביאו כאן למעלה מעשרה אחרונים שפירשו כך בדעת מהר"ם אלאשקר. אז האם צריך הסכמה מרב בדורנו להצדיק אותו? הוא בסה"כ 'הכריע' שאותו רב צודק.

ג. כשרבנים שהגיעו להוראה חולקים על הרב עובדיה אתם מקבלים את דבריהם? או שמוצאים טענות אחרות?

ד. כמה וכמה הלכות בידינו שמרן חזר בהם, אני בטוח שאם חלילה היה נפטר קודם לכן והיו מעלים לכם טענות צודקות שלא כדבריו הקודמים, הייתם זועקים עד לב השמים.
 
דברי הרב @אהרן כהן צודקים לענ"ד.
ומה שכתב:


א. הרב עזרא עטיה לא הסכים לרב עובדיה בהרבה דברים. ב"המלך המשפט" לא הסכים עמו [כך אמר הרב יצחק אבא שאול, מאחרוני תלמידיו בזקנותו – שהגר"ע עטיה הורה להם לא לחזור, כדעת הבא"ח]. הוא לא הסכים עמו בר"ת במוצ"ש [הוא עצמו לא נהג כן, לא במוצ"ש ולא ביוה"כ, ולא רק בגלל שהיה זקן, אלא משום שלא אחז מזה]. הוא לא הסכים עמו בענין ברכה לנשים על ברוך שאמר וישתבח ויוצר אלא שכן יש להם לברך. וזה רק מה שאנו יודעים.
אמר לי בנו הגר"ד שליט"א שגם בענין ברכת הדלקת הנר, דעת מו"א חכם עזרא ז"ל שראוי להדליק ואח"כ לברך כפי שנהגו בזמנם, ואין לשנות, וכך היתה נוהגת אמו הרבנית ע"ה ואשתו הרבנית.
 
חזור
חלק עליון