• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בד"ץ

?
לא שמענו, ספר לנו.
ראה כאן
 
גם היום (מוצ"ש ויקהל תשפ"ב) מרן הראשל"צ הזכיר עניין זה בשיעורו השבועי, ואף הזכיר את בד"ץ העדה החרדית. אמנם לא אמר באופן תקיף שלא לאכול, אלא אמר שיש לברר את הדבר...
וזה לשונו: "היה פעם העדה החרדית שהרב שטרנבוך כתב בספר שלו "תשובות והנהגות", שהוא סיפר מה הם עושים בהכשר של הבד"ץ העדה החרדית עם הסירכות, מרימים את זה ומושכים וממרחים, כל מיני דברים, והוא כותב שככה הם נותנים הכשר העדה החרדית, והספרדים לא מבינים כלום בדברים האלו, ככה כתב, זה המילים שהוא כותב, אנחנו לא מבינים כלום. התורה ניתנה באשכנז, לא בהר סיני...
אני דיברתי פה ביזדים לפני כמה שנים והתרעתי לא לאכול את הבשר שלהם, שלחו לי שליחים ואמרו לי: 'לא, אנחנו שינינו את זה, בעקבות מה שכבודו דיבר אנחנו עכשיו מקפידים לעשות את ההכשר הזה כמו שיטת הבית יוסף'. אם יש להם נאמנות, בסדר, אנחנו נוכל לאכול את הבשר שלהם.
צריך לברר, כל אחד ישאל את הרב שלו איזה הכשר אפשר לסמוך. יש הכשרים טובים, ב"ה יש היום, גם הרבנות וגם הבדצי"ם למיניהם, יש הרבה מקומות שיכול לסמוך על הבשר שלהם."



בד''ץ.png
 
נערך לאחרונה:
לא קראתי עדיין את כל האמור באשכול זה. רק ראיתי בגליון אור השבת של @הרב שמעון ללוש של השבת (-ויקרא. נפק"מ למי שיקרא הודעה זו שבוע הבא..) וכתב להקל בכשרות רבנות רגילה. ורק מצד "ההנהגה" מי שרגיל להקפיד על מהדרין ימשיך לאכול מהדרין. ע"ש.
ולכאורה במכתב של הראשל"צ המובא לעיל באשכול זה, כתב שבני תורה ראוי להקפיד על כשרות מהדרין. ולא רק מצד "ההנהגה".

ועכ"פ אני הקטן שואל שאלה פשוטה, אם כשרות רבנות זה בסדר לכתחילה, מסתבר שהיו מגדירים את זה בתור כשרות בד"ץ והיו מרוויחים הרבה יותר, ולמה להו לתת לזה הכשר רבנות ולהרויח פחות? ומדלא קבעדי הכי לכאו' ש"מ שאין זה לכתחילה כ"כ. לא כן? אשמח לקבל תשובה (מ"ידיעה" ולא רק מהשערות וכד').
 
ועכ"פ אני הקטן שואל שאלה פשוטה, אם כשרות רבנות זה בסדר לכתחילה, מסתבר שהיו מגדירים את זה בתור כשרות בד"ץ והיו מרוויחים הרבה יותר, ולמה להו לתת לזה הכשר רבנות ולהרויח פחות? ומדלא קבעדי הכי לכאו' ש"מ שאין זה לכתחילה כ"כ. לא כן? אשמח לקבל תשובה (מ"ידיעה" ולא רק מהשערות וכד').
כי ״מהודר״ זה בד״כ מצהיר שעובדים על פי חומרות, ואילו רבנות לא עובדים על פי חומרות אלא על פי סטנדרטים.
מה שיפה בכך, הוא שבגלל שלרבנות יש סטנדרטים אתה יודע למה לצפות, ואילו מבד״צים הם יכולים לשחק באיזה חומרא שהם רוצים או לא רוצים, אף אחד לא באמת שואל אותם.
 
בשר בקר בכשרות בד"ץ העדה החרדית הוא הבשר הכי פחות טוב לספרדים וצריך להימנע מלאכול אותו גם כשכתוב שהוא כשר לשיטת מרן הבית יוסף!
כך אומר וחוזר על כך שוב ושוב מרן הראשל"צ שליט"א בשיעוריו [ניתן לשמוע זאת כאן וכאן (חסום)].
(וכן נכתב גם כאן וכאן מרבנים אחרים).
אם כי, ראה מש"כ כאן בעניין זה וכן כאן, אך אנו נאמנים לדעתו ועדותו של מרן הראשל"צ שליט"א.

כאן המקום לציין שמרן הראשל"צ אמר בעבר [מוצ"ש פרשת וישב תש"פ] ש"אחד ההכשרים הטובים ביותר זה הכשר של הרב לנדא. בשר חלק בית יוסף אנחנו אוכלים את זה! זה מצויין, בסדר גמור!"
והאריך הרב לנדא שליט"א שם בשיעורו עוד קודם הגעתו של מרן הראשל"צ וצא והבן! (וכשישבו שבעה על אביהם הגרמי"ל לנדא זצ"ל, בא מרן הראשל"צ לנחם ונכחתי שם, ומרן הראשל"צ שליט"א האריך לדון איתם שם בעניין הכשרות ושמח מאוד לשמוע על הקפדות יתירות שחשב שאינם מקפידים עליהם...)
אפשר להעלות שוב?
זה חסום.
 
מוזר מה שהרב מוצפי השיב כאן על זה...
בלי להכנס לנידון. יש לדעת שתשובה זו היא ישנה מאווד ויתכן וכיום הענין שונה.
אז הרב מוצפי השיב כסיל כאוולתו.
וחוץ מזה צריך לדעת שהרב מוצפי רואה גם את שם השואל. ורואה מה שאיננו רואים.
אמת לאמיתה. וביודעי ומכירי.
 
ואם כבר דנים בנושא כשרות הבשר והעופות, לאחרונה יש הרבה רינונים (לצערי הגדול כי זו הבאר ממנה שתינו עד היום...) לא מחמיאים כלל על כשרות בד"ץ בית יוסף. האם מישהו שמע או ידע כזאת?
(מקווה שזה בסדר לדבר ע"ז בפורום הזה. סהדי במרומים שזה לשם שמיים ובלב נקי לחלוטין)
 
להלן סיכום ההכשרים בבשר לדידן בני ספרד [אשמח לתגובות אם טעיתי או חיסרתי באיזה פרט או הכשר מסויים]:
עדה החרדית - הראש"ל אמר כמה פעמים שא"א לסמוך על העדה"ח. ומ"מ אמרו הגרש"מ עמאר והרב יעקב טפיק אביעזרי והרב חיים שירי, שהבשר של "וואל דאן" הינו מהודר ביותר גם לדידן. אלא שלאחרונה (מוצ"ש תצוה תשפב) נתפרסם מכתב מהשו"ב של הבד"ץ ירושלים שמעיד שאכן בד"ץ ירושלים (משמע גם הרגיל ולא רק "וואל דאן") עושים כדת וכדין גם לפי דעת מרן הב"י.
הרב לנדא - הראש"ל אמר שזה מצויין. ומדגיש שזה דוקא לקו ייצור שהוא גם לשיטת הב"י. כי לפי מה שאמרו (כנראה הכוונה שמועות) בהכשר של הרב לנדא יש שני קוי ייצור, אחד לפי שיטת הב"י, ואחד לא. ולפי השמועה ה"לא חלק בית יוסף" אינו נמכר לציבור אלא רק לאולמות, ולכן צריך להיזהר בזה. אבל גם בחנויות פעמים שזה מצוי, וצריך לשים לב.
הרב לוין - הגרב"צ מוצפי אמר שהיא שחיטה מהודרת ביותר.
קהילות - הרב @לביא כתב שהרב בעדני אמר שזה מהודר לספרדים, אך במסעדות צריך לוודא שישראל עשה את הבישול (במסעדה אחת בירושלים של 'קהילות' הם כותבים מפורש שהם מחמירים בבישול ישראל כדעת הבית יוסף, שמע מינה שאין זה תמיד, ולכן יש לבדוק [במסעדות] כאמור).
הרב רובין - מצויין.
רבנות - "חלק רבנות" יש שמועות בשם הראש"ל שליט"א שזה מותר "לכתחילה", ומאידך אמר להדיא ששל העדה החרדית זה פחות טוב לספרדים (-עכ"פ לפני שנתפרסם המכתב הנ"ל, אחר כך איני יודע), ומוכח שגם רבנות זה לא טוב, כי אם רבנות זה היה טוב מאי גריעותא איכא כד איתווסף חתימה של הכשר אשכנזי "העדה החרדית". אם זה לא "חלק" רבנות, פשיטא שאין לאכול לדידן.
שארית ישראל - הרב @לביא כתב שידוע לו שזה טוב גם לספרדים, אך מעדיף שלא לקנות מהם, אבל סומך על זה כשאשכנזי מזמין אותו.
הרב מחפוד - מצויין.

וכאמור, כל זה בבשר, אך בעופות, זה הרבה יותר קל, ויותר אפשר לסמוך על רבנות רגילה, ויותר על רבנות מהדרין, ובני תורה מחמירים לקנות בד"ץ.

ואגב נציין מה שכתב בספר הרימו מכשול לידידי הגר"א סבאג שליט"א, לעורר על אותם שרגילים להזכיר את שם הכשרות בשמו של הרב בלא שום תואר, כגון "בשר מחפוד" "בשר לנדא" וכד', שאין לומר כן. ע"ש שכתב לעורר כן גם על הרחובות כמו הרב "יהודה הלוי" וכד' [מצו"ב].
 

קבצים מצורפים

  • הרימו מכשול.pdf
    3 MB · צפיות: 5
נערך לאחרונה:
קהילות - הרב @לביא כתב שהרב בעדני אמר שזה מהודר לספרדים, אך במסעדות צריך לוודא שישראל עשה את הבישול (במסעדה אחת בירושלים של 'קהילות' הם כותבים מפורש שהם מחמירים בבישול ישראל כדעת הבית יוסף, שמע מינה שאין זה תמיד, ולכן יש לבדוק [במסעדות] כאמור).
הרב רובין - מצויין.
שארית ישראל - הרב @לביא כתב שידוע לו שזה טוב גם לספרדים, אך מעדיף שלא לקנות מהם, אבל סומך על זה כשאשכנזי מזמין אותו.
כבר כתבתי לעיל שהרב אלחנן פרץ אמר לי שכל ההכשרים האשכנזים (פרט לרב לנדא שאינו יודע מה קורה שם), אינם מקפידים על סירכות כעיקר הדין. והדגיש לי שגם אצל הרב רובין לא מקפידים ע"ז כעיקר הדין.
 
והדגיש לי שגם אצל הרב רובין לא מקפידים ע"ז כעיקר הדין.
דעת מרן שליט"א שהוא הכשר מצויין לספרדים, כך אמר לי פא"פ כמה םעמים.
ואגב, מכירני אישית הרבה ת"ח ספרדים יראי ה' מרבים, שמקפידים לאכול לכתחלה דווקא הכשר זה, כדוגמת הגר"א בחבוט שליט"א.
 
שכחתי להוסיף את הכשר בית יוסף, יותר נכון בפורום כאן לא כתבו כ"כ על זה, אולי מפשיטות הדבר לטיבותא, אך מאידך גיסא כתב הרב @יי"ש:
לאחרונה יש הרבה רינונים (לצערי הגדול כי זו הבאר ממנה שתינו עד היום...) לא מחמיאים כלל על כשרות בד"ץ בית יוסף. האם מישהו שמע או ידע כזאת?
(מקווה שזה בסדר לדבר ע"ז בפורום הזה. סהדי במרומים שזה לשם שמיים ובלב נקי לחלוטין)
וצ"ע.
 
חזור
חלק עליון