• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

בירור הלכה מהרב נקי בהלכות דגים וחלב (לגבי ילדים)

כידוע לרבים, הרב דוד נקי בעלוני השבת שלו ובספר החדש שלו "בהלכה ובאגדה כשרות המטבח" הביא בדעת מרן מלכא זיע"א, ונימוקיו שם, שאכילת דגים וחלב מותרת ל:
1. ספרדים חוזרים בתשובה שאכלו כבר דגים וחלב (אכלו כבר והוכח שלא מזיק להם)
2. אשכנזיה שמתחתנת עם ספרדי (מכיוון שכבר אכלה ולא הזיק לה, וגם לא מקבלת עליה את הלכות הרופאים של הספרדים כשמתחתנת אלא רק את הלכות התורה)
3. כל אדם, אם הדגים וחלב כבר מוכן (למשל ספרדי שבא לסיום מסכת אצל אשכנזי ומגישים פיצה עם טונה - מותר לכתחילה שיאכל)

עלתה שאלה חדשה שבוררה אתמול עם הרב נקי: האם לאותם אנשים^ מותר להכין לכתחילה ולהאכיל גם את ילדיהם בדגים וחלב?
הרב נקי ענה(במילים שלי): לא לתת להם, מכיוון שהם מחויבים בהלכות של הרב עובדיה זצ"ל וצריך להרגילם ע"פ ההלכה הנכונה שלכתחילה לא מכינים/קונים דגים וחלב וזה הנמנהג ע"פ הבית יוסף וכו'. והטיעונים לקולא שהובאו לעיל, רלוונטים רק לאנשים הללו אך לא לילדיהם, מכיוון שילדיהם לא אכלו ולא הוכח שזה לא מזיק להם. ואם תשאלו אז איך האשכנזים מתירים לילדיהם דגים וחלב ע"פ מנהג אבותם? התשובה היא שלאשכנזים ההלכה הפשוטה היא שזה מותר, זה לא מתורת מנהג. אך לנו הספרדים בדעת הרב עובדיה זצ"ל זה אסור לכתחילה. וכמובן שע"פ סעיף 3 הנ"ל, אם כבר ההורים הזמינו פיצה עם טונה לעצמם, הרי זה כבר מוכן, והילדים יכולים לאכול. וכן בכל מצב שהמאכל כבר מוכן יהיה מותר להם לאכול ככל אדם מבוגר, כפי שהסביר הרב נקי בספרו "בהלכה ובאגדה כשרות המטבח".
 
כידוע לרבים, הרב דוד נקי בעלוני השבת שלו ובספר החדש שלו "בהלכה ובאגדה כשרות המטבח" הביא בדעת מרן מלכא זיע"א, ונימוקיו שם, שאכילת דגים וחלב מותרת ל:
1. ספרדים חוזרים בתשובה שאכלו כבר דגים וחלב (אכלו כבר והוכח שלא מזיק להם)
2. אשכנזיה שמתחתנת עם ספרדי (מכיוון שכבר אכלה ולא הזיק לה, וגם לא מקבלת עליה את הלכות הרופאים של הספרדים כשמתחתנת אלא רק את הלכות התורה)
3. כל אדם, אם הדגים וחלב כבר מוכן (למשל ספרדי שבא לסיום מסכת אצל אשכנזי ומגישים פיצה עם טונה - מותר לכתחילה שיאכל)

עלתה שאלה חדשה שבוררה אתמול עם הרב נקי: האם לאותם אנשים^ מותר להכין לכתחילה ולהאכיל גם את ילדיהם בדגים וחלב?
הרב נקי ענה(במילים שלי): לא לתת להם, מכיוון שהם מחויבים בהלכות של הרב עובדיה זצ"ל וצריך להרגילם ע"פ ההלכה הנכונה שלכתחילה לא מכינים/קונים דגים וחלב וזה הנמנהג ע"פ הבית יוסף וכו'. והטיעונים לקולא שהובאו לעיל, רלוונטים רק לאנשים הללו אך לא לילדיהם, מכיוון שילדיהם לא אכלו ולא הוכח שזה לא מזיק להם. ואם תשאלו אז איך האשכנזים מתירים לילדיהם דגים וחלב ע"פ מנהג אבותם? התשובה היא שלאשכנזים ההלכה הפשוטה היא שזה מותר, זה לא מתורת מנהג. אך לנו הספרדים בדעת הרב עובדיה זצ"ל זה אסור לכתחילה. וכמובן שע"פ סעיף 3 הנ"ל, אם כבר ההורים הזמינו פיצה עם טונה לעצמם, הרי זה כבר מוכן, והילדים יכולים לאכול. וכן בכל מצב שהמאכל כבר מוכן יהיה מותר להם לאכול ככל אדם מבוגר, כפי שהסביר הרב נקי בספרו "בהלכה ובאגדה כשרות המטבח".
כבר בילקוט יוסף ברכות החדש האריך מרן שליט"א למה הוא חולק עליו לעניין אם הזמינו כבר פיצה עם דגים שהרב נקי אומר שאפשר.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון