• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בירך על הגפן, אם יכול להמשיך לשתות

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ידוע הדין שמי שבירך ברכה אחרונה כדי שלא יעבור הזמן, והתכוון להמשיך לשתות, שאינו צריך לברך ברכה ראשונה.
מה הדין מי ששתה יין, ובירך ברכת "על הגפן" כדי שלא יעבור הזמן. האם יכול להמשיך לשתות שאר משקים על סמך ברכת הגפן שבירך?
 
ידוע הדין שמי שבירך ברכה אחרונה כדי שלא יעבור הזמן, והתכוון להמשיך לשתות, שאינו צריך לברך ברכה ראשונה.
מה הדין מי ששתה יין, ובירך ברכת "על הגפן" כדי שלא יעבור הזמן. האם יכול להמשיך לשתות שאר משקים על סמך ברכת הגפן שבירך?
נראה מדברי מרן שליט"א דווקא בסתם אם בירך צריך לחזור ולברך ברכה ראשונה
הא אם כיוון בדעתו ודאי שלא יחזור לברך שגורם לברכה שא"צ
1757840902696.png
1757841047912.png
 
ידוע הדין שמי שבירך ברכה אחרונה כדי שלא יעבור הזמן, והתכוון להמשיך לשתות, שאינו צריך לברך ברכה ראשונה.
מה הדין מי ששתה יין, ובירך ברכת "על הגפן" כדי שלא יעבור הזמן. האם יכול להמשיך לשתות שאר משקים על סמך ברכת הגפן שבירך?
מה זה שונה מדברי הרב מאורי אור שהובא בחזוע ברכות, ובילקו"י ברכות ב עמ' קפא והלאה. ע"ש. ויתירה מזו, במג"א (סי' קצ סק"ג) דיבר להדיא על יין. ע"ש.
 
כיון שכאן מדובר בברכת "הגפן" שפוטרת "שהכל" אז זה לא המקרה הקלאסי, ויש מקום לדון בזה.
לפו"ר איני מבין מה החילוק, עד כמה שברכת היין פוטרת שאר משקין. ובברכה אחרונה שבירך לא נתכוין להסתלק מהברכה אלא רק כדי שלא יעבור זמן עיכול. דלהאמור פשוט שיוכל לשתות על סמך הברכה הראשונה. [אם יש לכת"ר ראיה לא כך, אשמח לשמוע].
 
לפו"ר איני מבין מה החילוק, עד כמה שברכת היין פוטרת שאר משקין. ובברכה אחרונה שבירך לא נתכוין להסתלק מהברכה אלא רק כדי שלא יעבור זמן עיכול. דלהאמור פשוט שיוכל לשתות על סמך הברכה הראשונה. [אם יש לכת"ר ראיה לא כך, אשמח לשמוע].
כי בד"כ הברכה ראשונה שבירך פטרה גם את מה שאוכל או שותה אח"כ כיון שהוא אותה ברכה. אבל כאן, ברכת "הגפן" לא 'פוטרת' את השתיה, אלא שהשתיה טפילה ליין, ואם כבר היה ברכה אחרונה, אז אין למים לְמָה להיות טפלים, והם לא ממש נפטרים בברכת הגפן. לכן יש צד שבכה"ג כן יצטרך לברך שהכל.
 
חזור
חלק עליון