• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בכורות שלא מתו

פִּתָרוֹן
אלו בכורות לא מתו במכת בכורות?!
וירדו כל עבדיך וגו', כאן הבטיח כי עבדיו אלו יחיו ולא ימות מהם אחד במכת בכורות. ואולי שהיו כולם פשוטים ואין בכור ביניהם, וידע בידיעת נביא, או הגם שהיו ביניהם בכורות על פי כן הוציאם מכלל המכה, והטעם לא לצד צדקותם, אלא לצד שביזהו פרעה הרשע בפניהם, ודיבר אליו כדבר הנבל אל תוסף ראות וגו', כי ביום וגו' לזה צריך גם הוא להתבזות בפניהם כדין המבייש חבירו בפני רבים שצריך לפייסו בפניהם. (אור החיים)
אבל מי אמר שבתיה הייתה בכורה?
שמות רבה יח,ג משמע שהייתה בכורה
דָּבָר אַחֵר, וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב (משלי לא, יח): טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ לֹא יִכְבֶּה וגו', אַתָּה מוֹצֵא שֶׁאָמַר הַכָּתוּב: כִּי אֵין בַּיִת אֲשֶׁר אֵין שָׁם מֵת, הֵיאַךְ אַתָּה מוֹנֶה כָּל טִפָּה וְטִפָּה שֶׁהָיָה מוֹצִיא מִצְרִי לְכָל אִשָּׁה וְאִשָּׁה אוֹ שֶׁהַטִּפָּה הָרִאשׁוֹנָה הוּא בְּכוֹר וְנִמְצְאוּ כָּל בָּנִים מֵתִים, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים עח, נא): וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּמִצְרָיִם רֵאשִׁית אוֹנִים בְּאָהֳלֵי חָם, טִפָּה רִאשׁוֹנָה. הַנְּקֵבוֹת הַבְּכוֹרוֹת אַף הֵן מֵתוֹת, חוּץ מִבִּתְיָה בַּת פַּרְעֹה, שֶׁנִּמְצָא לָהּ פְּרַקְלִיט טוֹב, זֶה משֶׁה, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ב, ב): וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא. לְפִיכָךְ אָמַר שְׁלֹמֹה: טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ (משלי לא, טו): וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה, בְּאֵיזֶה לַיְלָה, וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה.
 
חידוש מעניין שמצאתי....
אלו בכורות לא מתו במכת בכורות?!
(תשובה עם מקור!)
וגם ערב רב, ערב - בכרים בגימטריא, ומצרים רואין קצת בכוריהם גרורין גרים עם ישראל, ואותן שלא נתחברו לישראל מצרים מקברים. (ספר גימטריאות לר"י החסיד)
 
וגם ערב רב, ערב - בכרים בגימטריא, ומצרים רואין קצת בכוריהם גרורין גרים עם ישראל, ואותן שלא נתחברו לישראל מצרים מקברים. (ספר גימטריאות לר"י החסיד)
גם רעיון יפה.....
אבל כוונתי למצריים ממש, לא לגרים וכדו'
 
אלו בכורות לא מתו במכת בכורות?!
וירדו כל עבדיך וגו', כאן הבטיח כי עבדיו אלו יחיו ולא ימות מהם אחד במכת בכורות. ואולי שהיו כולם פשוטים ואין בכור ביניהם, וידע בידיעת נביא, או הגם שהיו ביניהם בכורות על פי כן הוציאם מכלל המכה, והטעם לא לצד צדקותם, אלא לצד שביזהו פרעה הרשע בפניהם, ודיבר אליו כדבר הנבל אל תוסף ראות וגו', כי ביום וגו' לזה צריך גם הוא להתבזות בפניהם כדין המבייש חבירו בפני רבים שצריך לפייסו בפניהם. (אור החיים)
 
פִּתָרוֹן
וירדו כל עבדיך וגו', כאן הבטיח כי עבדיו אלו יחיו ולא ימות מהם אחד במכת בכורות. ואולי שהיו כולם פשוטים ואין בכור ביניהם, וידע בידיעת נביא, או הגם שהיו ביניהם בכורות על פי כן הוציאם מכלל המכה, והטעם לא לצד צדקותם, אלא לצד שביזהו פרעה הרשע בפניהם, ודיבר אליו כדבר הנבל אל תוסף ראות וגו', כי ביום וגו' לזה צריך גם הוא להתבזות בפניהם כדין המבייש חבירו בפני רבים שצריך לפייסו בפניהם. (אור החיים)
כל הכבוד!!
 
רעיון יפה... אבל מי אמר שבתיה הייתה בכורה? (מלבד זאת שהיא התגיירה לחלק מהמדרשים אז היא יהודייה ולא נחשבת....)
1738085676396.png
וירדו כל עבדיך וגו', כאן הבטיח כי עבדיו אלו יחיו ולא ימות מהם אחד במכת בכורות. ואולי שהיו כולם פשוטים ואין בכור ביניהם, וידע בידיעת נביא, או הגם שהיו ביניהם בכורות על פי כן הוציאם מכלל המכה, והטעם לא לצד צדקותם, אלא לצד שביזהו פרעה הרשע בפניהם, ודיבר אליו כדבר הנבל אל תוסף ראות וגו', כי ביום וגו' לזה צריך גם הוא להתבזות בפניהם כדין המבייש חבירו בפני רבים שצריך לפייסו בפניהם. (אור החיים)
1738085831754.png
 
חזור
חלק עליון