• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

בכמה אפשר להתחיל עמידה ובכמה אפשר להתחיל לחזרה

תשובת הרב ללוש​

מה נקרא רוב מנין בשביל להתחיל תפילת לחש או חזרת הש"ץ?

שאלה : מרן הראש"ל שליט"א אומר תמיד בשיעוריו, שבשעת הצורך אפשר להתחיל חזרת הש"ץ גם אם יש רוב מנין. ורציתי לשאול, מה הכוונה של המילים "רוב מנין", האם שיש שישה מתפללים וגם ש"ץ, או שיש חמשה מתפללים וגם ש"ץ?

תשובה : היסוד של הדברים הוא, שבשביל שיהיה אפשר לעשות חזרה צריך שיהיה תפילה בציבור. ותפילה בציבור אין הכוונה שיש עשרה מתפללים וכל אחד מתפלל לעצמו בלי קשר אחד לשני, אלא שכל הציבור מתפללים יחד. וציבור זה נקרא שיש עשרה אנשים, וכך יש השראת שכינה. ויש שאלה, האם צריך שכל העשרה יתפללו ביחד או לא? התשובה, הפוסקים אומרים כלל, רובו ככולו, ז"א אם יש שישה מתוך עשרה שמתפללים ביחד, זה נחשב תפילה בציבור. ושישה זה שיש ש"ץ ועוד חמשה שמתפללים איתו מתוך עשרה שנמצאים שם, ואז אפשר להתחיל להתפלל תפילת לחש. ואותו הדבר גם לגבי חזרת הש"ץ.

למסקנה: בשעת הדחק שיש חמשה מתפללים וגם ש"ץ, אפשר לסמוך על זה. ושאין שעת הדחק, צריך שיהיה תשעה עונים וגם ש"ץ, ואז זה נקרא עשרה ממש.

מתוך עלון "אור השבת" בהעלותך תשפ"ד:
1718792992059.png
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון