• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

בעיא בגדר גרמא בשבת

יואח

Active member
חוו דעתכם בעלי תריסין
הרב זיע"א בחזו"ע חלק ד' כתב בביאורים להלכה שמותר לחמם לח על הפלטה בשבת על ידי שעון שבת, שההיתר נובע מצד ספק ספיקא:
ספק
שמא גרמא בשבת מותר (ואינו אפילו איסור דרבנן), וגם אם נאמר שאסור, ספק הלכה כהרמב"ם וסיעתו שאין בישול אחר בישול בלח.
המעיין שם היטב יראה נכוחה שהרב נוטה לצד שגרמא בשבת מותר בשופי, וכתב שכך רוב הפוסקים, אך עכ"פ מידי ספק לא יצא,
א"כ יוצא לכאורה: שגדר גרמא בשבת הוא: ספק איסור דרבנן. ע"כ באנו חשבון.
ואם כן הבן שואל: האם לפי"ז גרמא בדרבנן, יהיה מותר מעיקר הדין משום ספק דרבנן לקולא? (וכל מה שאוסרים גרמא בדרבנן זה רק משום "פריצותא דשבת", שעכ"פ נראה בשאר פסקי הרב שמחמיר בסתם גרמא בדרבנן)
או שמא, אנו מתייחסים לגרמא בתור איסור דרבנן רגיל, ורק בצירוף עם היתר אחר אנו מתייחסים לגרמא בתור ספק איסור דרבנן כעיקר הגדר שלו.
וממילא גרמא בדרבנן תהיה שבות דשבות רגיל. (אם לא שנאמר ש"דרבנן" גופא זה סוג של קולא גם כן, וממילא נתייחס לגרמא בתור ספק. ודוק').
 
חזור
חלק עליון