א.א
Active member
בעל נפש יחמיר בליל התענית ברחיצה וסיכה וכ"ו
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנ סעיף ב
ב') {א} צומות הללו, א'] חוץ מט' באב, (ו) <א> ג [ב] א) ג'> ב'} מותרים ברחיצה וסיכה ונעילת הסנדל ותשמיש המטה, (ז) ואין צריך להפסיק בהם מבעוד יום.
משנה ברורה סימן תקנ ס"ק ו
(ו) מותרים ברחיצה וכו' - דבשעה שרצו וקבלו עליהם לצום בכל הארבע תענית הנ"ל [ז] לא קבלו עליהם שיהיו בחומר ת"צ כט"ב לפי שאין רוב הצבור יכולין לעמוד בה [ח] ובעל נפש יחמיר [ט] בכולן כמו בט"ב אלא שאם וכ"ו
ולענין שירים כתב הרב אליהו עזריאל
אלא שלענין שמיעת כלי שיר בליל עשרה בטבת, לכאורה כיון שעדיין לא חל הצום אין איסור, ותדע שהרי לא נתפרש ברמב"ם להמנע משמחה אלא ביום הצום עצמו. אלא שהבן איש חי )שנה ראשונה פרשת דברים סעיף ה( כתב וז"ל: צריך להזהר בעשרה בטבת "בלילה" וביום, שלא לעשות ריקודים ומחולות. ע"כ. ויש בזה טעם לשבח, כי מה שלא קבעו שאר צומות כט' באב, להתחיל בו מבערב, זהו הוא משום שאין רוב הציבור יכול לעמוד בזה, וכמבואר בב"י )סימן תקנ ס"ב(, ובמשנ"ב )סימן תקנ סק"ו(. ע"ש. וא"כ לענין שמיעת מנגינות בליל הצום בודאי שאינו ראוי. וכ"כ הרה"ג ר' יהודה נקי בשו"ת מעין אומר )ח"ג, תשס"ח עמוד קכג: ד"ה וכל(, שאין לשמוע שירים בליווי כלי נגינה ועמ' שצא ס"ל(. גם בליל הצום. ע"ש. וכ"כ בספר נר ציון )דיני תענית יז בתמוז ושאר תעניות, פרק ד סל"ז עמוד שסז העולה מן האמור, שאין לשמוע שירים המלווים בכלי נגינה ביום צום עשרה בטבת, וכמבואר בדברי הרמב"ם שכתב: ולא יהיה שמח וטוב לב אלא דואג ואונן, כענין שנאמר מה יתאונן אדם חי גבר על חטאיו. ע"כ. והמחמיר בזה גם בליל עשרה בטבת תע"ב.
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנ סעיף ב
ב') {א} צומות הללו, א'] חוץ מט' באב, (ו) <א> ג [ב] א) ג'> ב'} מותרים ברחיצה וסיכה ונעילת הסנדל ותשמיש המטה, (ז) ואין צריך להפסיק בהם מבעוד יום.
משנה ברורה סימן תקנ ס"ק ו
(ו) מותרים ברחיצה וכו' - דבשעה שרצו וקבלו עליהם לצום בכל הארבע תענית הנ"ל [ז] לא קבלו עליהם שיהיו בחומר ת"צ כט"ב לפי שאין רוב הצבור יכולין לעמוד בה [ח] ובעל נפש יחמיר [ט] בכולן כמו בט"ב אלא שאם וכ"ו
ולענין שירים כתב הרב אליהו עזריאל
אלא שלענין שמיעת כלי שיר בליל עשרה בטבת, לכאורה כיון שעדיין לא חל הצום אין איסור, ותדע שהרי לא נתפרש ברמב"ם להמנע משמחה אלא ביום הצום עצמו. אלא שהבן איש חי )שנה ראשונה פרשת דברים סעיף ה( כתב וז"ל: צריך להזהר בעשרה בטבת "בלילה" וביום, שלא לעשות ריקודים ומחולות. ע"כ. ויש בזה טעם לשבח, כי מה שלא קבעו שאר צומות כט' באב, להתחיל בו מבערב, זהו הוא משום שאין רוב הציבור יכול לעמוד בזה, וכמבואר בב"י )סימן תקנ ס"ב(, ובמשנ"ב )סימן תקנ סק"ו(. ע"ש. וא"כ לענין שמיעת מנגינות בליל הצום בודאי שאינו ראוי. וכ"כ הרה"ג ר' יהודה נקי בשו"ת מעין אומר )ח"ג, תשס"ח עמוד קכג: ד"ה וכל(, שאין לשמוע שירים בליווי כלי נגינה ועמ' שצא ס"ל(. גם בליל הצום. ע"ש. וכ"כ בספר נר ציון )דיני תענית יז בתמוז ושאר תעניות, פרק ד סל"ז עמוד שסז העולה מן האמור, שאין לשמוע שירים המלווים בכלי נגינה ביום צום עשרה בטבת, וכמבואר בדברי הרמב"ם שכתב: ולא יהיה שמח וטוב לב אלא דואג ואונן, כענין שנאמר מה יתאונן אדם חי גבר על חטאיו. ע"כ. והמחמיר בזה גם בליל עשרה בטבת תע"ב.