• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בעניין בטלה דעתו

אד יעלה

Well-known member
בגמרא בשבת קג מבואר שאם אדם כתב בשמאל פטור אבל איטר יד חייב וכן מבואר בגמרא שאם שולט בשתי ידיו חייב
ובחידושי הר''ן הקשה מדוע איטר יד חיב ולא נימא בטלה דעתו אצל כל אדם כמו שאומרים באנשי הוצל שנושאים משא גבם על הראש ותירץ הר''ן שכיון שאיטר יד אינו יכול לכתוב בימין לא אומרים בטלה דעתו ונראה הביאור שדוקא אם יכול לעשות כמו כולם ועושה משונה בזה הדעת שלו בטלה אבל אם אין לו אפשרות אחרת אינו מתבטל לעולם,וצ''ב בכוונתו.
וביותר קשה על דבריו שהלא מבואר שבשולט בשתי ידיו חייב אע''פ שיכל לכתוב ביד ימין כדרך כל העולם
ויש שרצו לבאר דברי הר''ן עפי''ד התוס' בשבת הנודעים [או צב: או קמד:] שבאנשי הוצל אומרים בטלה דעתו כיון שכולם נושאים משאות ואף אחד לא נושא על הראש אבל במקיים קוצים בכרם כיון שאם לכולם היו גמלים כמו בערביא כולם היו מקיימים קוצים לכן לא אומרים בטלה דעתו ולפי''ז רצו לומר שזו גם כוונת הר''ן שכיון שאיטר יד אינו יכול לכתוב ביד ימין א''כ אין התנאים של האיטר והרגיל שווים ואילו הרגיל הי איטר ג''כ היה כותב בשמאל ובזה לא אומרים בטלה דעתו ולפי''ז מיושב בשולט בשתי ידיו כיון שאינו דומה לכל אדם שכותבים רק בימין
ולענ''ד אינו נראה בלשון הר''ן כן וגם סברא בזה שהכלל של תוס' הוא בתנאים חיצוניים דהיינו שאם היה לכולם גמלים כולם היו מקיימים קוצים אבל כאן עצם האיר יד זה גופא השינוי שידו החזקה היא השמאלית ולא שייך לומר אילו רוב העולם היו שמאלים כיון ששמאל זה לא התנאי זה השינוי בעצמו
סוף דבר דברי הר''ן צ''ע וד' יאיר עיננו בתורתו
 
חזור
חלק עליון