הנה מצאנו בשבת קד. כמה סוגים של חילופי אותיות, כגון א"ל ב"מ, א"ת ב"ש, וכן אח"ס בט"ע, וכן מצאנו עוד סוגים במקומות נוספים. והנה מצאנו במספר מקומות חילופים שקשה להסביר אותם, כגון שנו"ן מתחלפת ברי"ש, עי' ערכין לג. ברש"י ורבינו גרשום, הביאו נבוכדנצר ונבוכדרצר, ויל"ד אם אפשר להסביר ע"ד מה שהובא בעלון באר בשדה (לפני מספר שנים) שיש מושג להחליף אות באות ולהחליף את האות שהתקבלה בעוד חילוף, והנה לעשות כן אין לדבר סוף, אבל אפשר לדון לעשות כדלהלן: שהנה כל אות מאל"ף בי"ת שנחליף אותה בא"ת ב"ש ונחליף את מה שנקבל בא"ל ב"מ, נגיע לאותה תוצאה אם נחליף את האות הראשונה בא"ל ב"מ ואת החילוף בא"ת ב"ש.
והנה, כשנחליף ר' בא"ת ב"ש נקבל ג', ו-ג' בא"ל ב"מ נהיה נ', וכן להיפך ר' בא"ל ב"מ נהיה ט', ו-ט' בא"ת ב"ש נהיה נ'. פנינה: המן נהיה זשר, כאותיות זרש אשתו. וכן יש דברים רבים מעניינים לפי זה, ואשמח לקבל מקורות.
והנה במנחות כ"ט ע"ב איתא על הפסוק כי בי-ה ה' צור עולמים העוה"ב נברא בי' והעוה"ז בה', והנה י מתתחלפת ב-ש באלב"מ ו-ש נהיה ב באתשב"ש וכן להיפך י מ באתב"ש ו-מ ב באלב"מ נמצא ש-י נהיה ב ו-ב רמז לעולם הבא, שנברא בי'. ו-ה נהיה ז (ה=ע באלב"מ, ע=ז באתב"ש, ה=צ באתב"ש ו-צ=ז באלב"מ) א"כ ב-ה העולם הזה.
והנה, כשנחליף ר' בא"ת ב"ש נקבל ג', ו-ג' בא"ל ב"מ נהיה נ', וכן להיפך ר' בא"ל ב"מ נהיה ט', ו-ט' בא"ת ב"ש נהיה נ'. פנינה: המן נהיה זשר, כאותיות זרש אשתו. וכן יש דברים רבים מעניינים לפי זה, ואשמח לקבל מקורות.
והנה במנחות כ"ט ע"ב איתא על הפסוק כי בי-ה ה' צור עולמים העוה"ב נברא בי' והעוה"ז בה', והנה י מתתחלפת ב-ש באלב"מ ו-ש נהיה ב באתשב"ש וכן להיפך י מ באתב"ש ו-מ ב באלב"מ נמצא ש-י נהיה ב ו-ב רמז לעולם הבא, שנברא בי'. ו-ה נהיה ז (ה=ע באלב"מ, ע=ז באתב"ש, ה=צ באתב"ש ו-צ=ז באלב"מ) א"כ ב-ה העולם הזה.
נערך לאחרונה: