• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברך עלינו בארגנטינה וברזיל

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ביבי"א ח"ט סי' ק"ח אות ס' כתב:
1698081508843.png
ובילקו"י סוף סי' קי"ז כתב:
1698081669223.png
1698081706692.png
וא"כ אחרי שהתברר כך המציאות, ממילא מש"כ ביבי"א לגבי ארגנטינה הוא אינו מדוייק, אלא יש להם לומר "ברך עלינו" שישים יום אחרי התקופה כמו בני חו"ל.
(ומעניין שלא הוזכר איזו הגהה ביבי"א החדש שיצא).
השאלה היא האם הדין הנ"ל הוא רק לגבי ארגנטינה או גם ברזיל. האם מש"כ ארגנטינה הוא בדווקא, או לא שנא כיון שגם בברזיל יש את אותה אפשרות.
 
בסוף התשובה הרב כתב לשאול טל ומטר בברכת השנים מששים יום אחר התקופה, לא בשומע תפלה
וזה נקרא קיץ. ששים יום אחרי התקופה אצלם זה נקרא "קיץ". החורף שלהם הוא מניסן עד תשרי.
כמו שכתב האשל אברהם:
1698162415716.png
 
באור לציון כתב במקורות:
1698777320741.png
אז איך אפשר לומר שאת היבי"א כתב כשעדיין לא ידעו כן, ואח"כ כשנודע הדבר חזר בו? הרי כבר כשכתב את היבי"א היה ידוע כן.
 
יום רביעי הקרוב כ"ג כסלו הוא ששים יום אחר תקופת תשרי, ובגולה מתחילים לשאול על הגשמים, ואומרים ברך עלינו במקום ברכנו, והוא עד ערב חג הפסח. ובקהילתנו נוהגים מקדמת דנא לומר כל השנה מוריד הטל וברכנו, כמו שפסק מארי דאתרין ה"ה מו"ר חכם שאול סתהון דבאח זצ"ל בספרו דִבֶּר שאול סימן ג' והסכימו איתו חו"ר ירושלים, אר"ץ רבה, ונעמי דמשק. ואולם נוהגים ע"פ הוראתו של מו"ר רבי אליעזר בן דוד זצ"ל להוסיף בברכת שמע קולנו (לפני כי אתה וכו') 'ותן טל ומטר לברכה על [כל] פני האדמה'. ויש להקפיד מאוד בזה אחרי שלדעת חלק מהפוסקים שאלה זו היא לעיכובא. ומתחילים בליל יום כ"ג כסלו, כלומר מיום שלישי בתפלת ערבית.
ויום רביעי הקרוב הוא ששי לחודש השנים עשר למניינם [06/12], ועל דרך הכלל יום ששים אחר התקופה הוא ביום חמישי לחודש הנ"ל [05/12], ואולם כיון שבשנה הבאה למניינם שנת 2024, החודש השני [פיברירו] הוא בן כ"ט יום במקום כ"ח, והשנה ההיא נקראת AÑO BISIESTO, ע"כ חל עתה יום ס' לתקופה ביום 06/12. ולפני קצת מאות שנים היו מתחילים ביום 03/12 ונתנו אז סימן אבג"ד א'מור ב'רך ג' ד'צמבר, אלא שכידוע ברבות השנים מתאחר התאריך הנ"ל, וע"כ לאחר שנת 2100 למניינם יהיה ביום 06/12, או 07/12. עוד דע לך שבזמן הרד"א היה ביום 22/11 או 23/11, אלא שבשנת שמ"ג שינו הנוצרים את הלוח שנה שלהם ומאז חל התאריך בקרבת 05/12. ודברי הרד"א הלא הם כתובים בספרו אבודרהם, והביאו מרן הבית יוסף באו"ח סימן קי"ז.

בברכת ברכה והצלחה בכל מעשה ידינו.
 
חזור
חלק עליון