• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכה אחרונה על קפה - מה הבנתם?

מה הבנתם בפשטות לשון הילקו"י?

  • קפה = נס קפה (או עכ"פ גם נס קפה)

    קולות: 3 50.0%
  • קפה = קפה שחור

    קולות: 3 50.0%

  • סה"כ בוחרים
    6

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בילקוט יוסף ברכות סי' ר"ז סעיף ד' כתב: "השותה כוס תה או כוס קפה בעודם חמים, אינו מברך אחר השתיה ברכת בורא נפשות רבות, הואיל והוא שותה את התה והקפה לאט לאט ושוהה בינתיים יותר משיעור כדי שתיית רביעית בבת אחת. וכן מנהגינו".
ובהמשך ההלכה כתב: "והנוהגים לברך בורא נפשות אחר הקפה שהצטנן קצת ושתה ממנו רביעית בבת אחת, יש להם על מה שיסמוכו, ואף על פי כן הבא לשאול מורים לו שלא יברך גם בזה. וכו'. אולם השותה כוס תה כשהוא צונן או פושר, ושתה רביעית בבת אחת, יכול לברך בורא נפשות רבות אך לכתחלה. ועונים אחריו אמן".

ובטעם הדבר, כתב:
1679643059612.png

ברצוני לשאול, מה הבנתם כשלמדתם סעיף זה? מש"כ "קפה" הכוונה היא לקפה שחור או לנס קפה או שאין הבדל?

(ואמנם ראיתי מש"כ כאן וכאן, אך מעניין אותי מה הבנתם בפשטות לשון הילקו"י).
 
כן לקפה שחור
השאלה היא לא מה הכוונה באמת, אלא האם זה באמת מובן ככה מלשון הילקו"י שהכוונה ל"קפה שחור".
השאלה נובעת מהחילוק במנהג העולם, האם יש "קפה" (קפה שחור) ו"נס קפה", או שיש "קפה" (נס קפה) ו"קפה שחור", כלומר, כשאומרים סתם קפה, למה מתכוונים.
 
השאלה היא לא מה הכוונה באמת, אלא האם זה באמת מובן ככה מלשון הילקו"י שהכוונה ל"קפה שחור".
השאלה נובעת מהחילוק במנהג העולם, האם יש "קפה" (קפה שחור) ו"נס קפה", או שיש "קפה" (נס קפה) ו"קפה שחור", כלומר, כשאומרים סתם קפה, למה מתכוונים.
היה מי שאמר לי שעיקר ההבדל הוא בין אשכנזים לספרדים, שאצל אשכנזים אין דבר כזה "קפה שחור" וממילא סתם "קפה" הוא נס קפה, משא"כ אצל הספרדים שהיה רגילות לשתות קפה שחור, ממילא סתם "קפה" הוא קפה שחור.
וכיום, הציבור הצעיר ככה"נ נמשך אחר האשכנזים או סיבה אחרת, ועכ"פ מסתבר שכיום בקרב הצעירים סתם "קפה" הוא נס קפה, ורק אצל הספרדים המבוגרים יותר סתם "קפה" הוא קפה שחור.
ממילא, מש"כ בילקו"י "קפה" הכוונה היא בוודאי לקפה שחור, אבל בנס קפה הדין דומה לתה, אך מ"מ נלענ"ד שמחמת לשון העולם כיום, טוב במהדורה הבאה להדגיש ולציין שמדובר בקפה שחור. (או עכ"פ להוסיף לגבי תה גם נס קפה).
 
אפשר אולי להוכיח ממש''כ בסי' פט לגבי קפה קודם לתפילה שיש להחמיר והתם ע''כ מיירי בקפה עם חלב כמבואר בטעמי ונומקי ההלכה שם ולא בקפה שחור
 
אפשר אולי להוכיח ממש''כ בסי' פט לגבי קפה קודם לתפילה שיש להחמיר והתם ע''כ מיירי בקפה עם חלב כמבואר בטעמי ונומקי ההלכה שם ולא בקפה שחור
בדיוק להיפך!
ב"ה משם מצאתי ראיה לכך שקפה הכוונה היא לקפה שחור. שהרי כל הזמן כתב שם לגבי דין הקפה (ושקפה הוא רק מים וסוכר וכו'), ורק בסוף דבריו במקורות דן מה יהיה הדין אם רוצה למזוג את הקפה במעט חלב, ומשמע שעיקר הדין שכתב הוא בקפה שחור ללא חלב. יישר כח!
 

קבצים מצורפים

  • שתיית קפה קודם התפילה.PDF
    1.2 MB · צפיות: 1
לכאורה סתם קפה הוא קפה שחור, כי נס קפה יש דרך לשתות אותו גם כמו תה שהוא משקה קר...
בדיוק זה הדיון.
שכך צריך לומר שבוודאי נתכוון בילקו"י, אך לכאו' אין זה ברור לכולם בפעם הראשונה שקוראים...
 
כך אני הבנתי...
פעמים רבות אנשים הקשו לי על הילקו"י הנ"ל איך יתכן שמחלק בין קפה שאין הדרך לשתותו קר לבין תה שהדרך כן לשתותו קר, והרי פוק חזי שגם קפה (=נס קפה) יש ששותים קר. וכעת הדבר נתיישב לי שכל השאלה היא מכיון שכולם הבינו שהכוונה היא ל"נס קפה".
 
בילקוט יוסף ברכות סי' ר"ז סעיף ד' כתב: "השותה כוס תה או כוס קפה בעודם חמים, אינו מברך אחר השתיה ברכת בורא נפשות רבות, הואיל והוא שותה את התה והקפה לאט לאט ושוהה בינתיים יותר משיעור כדי שתיית רביעית בבת אחת. וכן מנהגינו".
ובהמשך ההלכה כתב: "והנוהגים לברך בורא נפשות אחר הקפה שהצטנן קצת ושתה ממנו רביעית בבת אחת, יש להם על מה שיסמוכו, ואף על פי כן הבא לשאול מורים לו שלא יברך גם בזה. וכו'. אולם השותה כוס תה כשהוא צונן או פושר, ושתה רביעית בבת אחת, יכול לברך בורא נפשות רבות אך לכתחלה. ועונים אחריו אמן".

ובטעם הדבר, כתב:
הצג קובץ מצורף 7819

ברצוני לשאול, מה הבנתם כשלמדתם סעיף זה? מש"כ "קפה" הכוונה היא לקפה שחור או לנס קפה או שאין הבדל?

(ואמנם ראיתי מש"כ כאן וכאן, אך מעניין אותי מה הבנתם בפשטות לשון הילקו"י).
מתוך אוצר הברכות:
1679775820878.png
לבעל הידי כהן

כעת יש שאלות?
 
בילקוט יוסף ברכות סי' ר"ז סעיף ד' כתב: "השותה כוס תה או כוס קפה בעודם חמים, אינו מברך אחר השתיה ברכת בורא נפשות רבות, הואיל והוא שותה את התה והקפה לאט לאט ושוהה בינתיים יותר משיעור כדי שתיית רביעית בבת אחת. וכן מנהגינו".
ובהמשך ההלכה כתב: "והנוהגים לברך בורא נפשות אחר הקפה שהצטנן קצת ושתה ממנו רביעית בבת אחת, יש להם על מה שיסמוכו, ואף על פי כן הבא לשאול מורים לו שלא יברך גם בזה. וכו'. אולם השותה כוס תה כשהוא צונן או פושר, ושתה רביעית בבת אחת, יכול לברך בורא נפשות רבות אך לכתחלה. ועונים אחריו אמן".

ובטעם הדבר, כתב:
הצג קובץ מצורף 7819

ברצוני לשאול, מה הבנתם כשלמדתם סעיף זה? מש"כ "קפה" הכוונה היא לקפה שחור או לנס קפה או שאין הבדל?

(ואמנם ראיתי מש"כ כאן וכאן, אך מעניין אותי מה הבנתם בפשטות לשון הילקו"י).
אולי בשלחן המערכת ח''א הרחיב בזה
1679778733245.png
 
דעת הרב בוטבול בשם מרן זצל שגם אם מברך על קפה שחור נפשות לאחר רביעית זה בסדר
. ואע"פ שכמה מגדולי הרבנים הספרדים הביאו להלכה דברי הברכי יוסף, מ"מ נראה שהנוהג לברך בנ"ר כששותה מן הקפה רביעית בב"א, יש לו על מה שיסמוך. וכ"כ בשו"ת רבבות אפרים ח"ב (דף קכט) בהסתמך על דברינו. ע"ש. ועכ"פ הבו דלא להוסיף על דברי הבתי כהונה, ולכן על תה צונן, או פושר, יש לברך אחריו בנ"ר כיון שרבים עושים כן, כל ששתה ממנו רביעית בבת אחת, וכמ"ש בכף החיים (סי' רד סק"מ). וכן הדין במרק פושר שנתנו לתוך כוס, ושתה ממנו רביעית בבת אחת

חזו'ע ברכות בסוף ההלכה
 
חזור
חלק עליון