• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכה הקשורה לטבריה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ישנה חידה שהתפרסמה לאחרונה וזה תוכנה:
כיצד יתכן אדם שהולך עם שני בניו התאומים לטיול בצימר בצפון, ואחד הבנים צריך לברך ברכה מסויימת והאבא והבן השני לא צריכים לברך את אותה ברכה (ואם יברכו היא תיחשב לברכה לבטלה).
הטיול היה לעיר טבריה והתשובה נמצאת ביביע אומר. (לא קשור לברכת הגומל)
יש למישהו כיוון לתשובה?
 
נערך לאחרונה:
אני עונה מניחוש (למרות שכתוב לא תנחשו...) בית הקברות של הרמב"ם והשל"ה, שאחד לא ראוהו מעולם אז מברך, והשניים האחרים ראו את הבית קברות ולא יברכו כי לא נוסף לשם עוד קברים חדשים
 
אני עונה מניחוש (למרות שכתוב לא תנחשו...) בית הקברות של הרמב"ם והשל"ה, שאחד לא ראוהו מעולם אז מברך, והשניים האחרים ראו את הבית קברות ולא יברכו כי לא נוסף לשם עוד קברים חדשים
תשובה מעניינת וכיוון מעניין, השאלה מה ההכרח לפי זה שזה דווקא בטבריה...
חוץ מזה, שמדובר שבזמן הקודם לסיפור ובזמן שאחרי הסיפור הם נמצאים ביחד באותו מקום!
 
אני מנסה לחשוב...
אולי ברכה על הרואה את הכנרת, שיש אומרים שאם ראהו ולא בירך אז לא יכול לברך שוב, והאבא והבן ראו ולכן לא יכולים לברך שוב, והבן השני עוד לא ראה ולכן יכול לברך.
או שאולי זה קשור לברכת כהנים בקברי צדיקים, שיש אומרים שמותר לכהן להיכנס לקברי צדיקים וממילא מברך שם ברכת כהנים...

אני לא יודע, אני רוצה לראות אם יש כיוון לתלמידי חכמים האחרים הבקיאים ביביע אומר ובתורתו של מרן...
 
ברכה על הרואה את הכנרת שאם ראהו ולא בירך אז לא יכול לברך שוב, והאבא והבן ראו ולכן לא יכולים לברך שוב, והבן השני עוד לא ראה ולכן יכול לברך.



אבל זה חזון עובדיה ולא יביע אומר
 
שמעתי שהחידה הזו באה על פתרונה
באב ושני בניו שאחד חזר בתשובה על ידי ספרדי ואחד על ידי אשכנזי, ובדירה לא היה מזוזה, וההמשך אסמוך על הרבנים כאן שידעו לכתוב יותר טוב ממני
 
שמעתי שהחידה הזו באה על פתרונה
באב ושני בניו שאחד חזר בתשובה על ידי ספרדי ואחד על ידי אשכנזי, ובדירה לא היה מזוזה, וההמשך אסמוך על הרבנים כאן שידעו לכתוב יותר טוב ממני

אינו נראה לי רלוונטי בגלל שלפי מרן "ביביע אומר" שלא הולכים אחר "המחזיר" ואפילו לא על "החוזר" אלא הוא חייב לפסוק על פי מרן השו"ע
 
אינו נראה לי רלוונטי בגלל שלפי מרן "ביביע אומר" שלא הולכים אחר "המחזיר" ואפילו לא על "החוזר" אלא הוא חייב לפסוק על פי מרן השו"ע
אני מעתיק את התשובה בקיצור כפי שמצאתי בארכיון החידודון של עמי מימון
בשו''ת מחזה אברהם סי' קסו פסק שהנכנס לדירה שכורה יברך אקב''ו לדור בבית שיש בו מזוזה, עפ''י דברי המג''א
וג''ע הרב חיד''א בברכ''י יט כ' שא''א לחדש ברכות
ולכן הבן האשכנזי יכול לברך והבן שחזר עם רב ספרדי לא יכול לברך
ועל תשובה 'יפה' זו זכה הזוכה בחמישה עשר אלפים ש''ח!
 
לפי"ז אין שום קשר לשאלה שנשאלה!
א. אין שום קשר לטבריה!
ב. אם אחד ספרדי ואחד אשכנזי אז אין כלל שאלה!
ג. צריך לדור בבית שלושים יום, וזהו לכאורה אינו מוגדר 'טיול' או 'נופש'.,
ד. לפי התשובה החידה היא בדיוק להיפך! שהאבא ובן אחד צריכים לברך והבן השני לא צריך!

* עי' ביבי"א ח"ג יו"ד סי' י"ז אות י', וח"ח יו"ד סי' כ"ז.
 
חזור
חלק עליון