• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

ברכה על בושם סיננטי במשנת מרן הגרע"י זצ"ל

אטיאסס

Active member
כתב הגרע"י בחזו"ע ימים נוראים (עמוד רפ"ז), וז"ל: והנה ידוע שהרוב של מי בושם הללו, עשויים מתרכובת סינטטית, ע"י הפרדה כימית, שבאופן מלאכותי משנים אותם מברייתם כדי להוציא מהם ריח טוב, והו"ל כריח שאין לו עיקר. ע"כ.
אולם בחזו"ע עמ' (שי"ג) ברכות חזר בו, וכתב בפשטות דעל בושם סינטטי מברכים ברכת הריח, ולא התייחס כלל לסברא זו דחשיב שאין לו עיקר, אלא בא להוכיח שם - דאע"פ שעושים מי הבשם מחומריים כיימים שטבעם רע, מ"מ אפשר לברך עליהם שהרי נעשו ריח טוב, ומה לי אם יד אדם נגעה בזה. והביא שם שתי ראיות לדבריו.
א. דלא גרע ממוס"ק דלפרש"י הוא רעי של בהמה, ופשוט שהוא מוציא ריח טוב לאחר שנגע בו יד אדם, וא"כ מבואר דדבר שטיבעו רע ונעשה טוב ע"י אדם שפיר אפשר לברך עליו.
ב. הביא כמה אחרו' שכתבו דאין לברך על בשם סינטטי, ואח"כ כתב וז"ל: ולא איכפת לנו על עיקר מי הבשם באין באו, אם מדבר שמברכין עליו ברכת הריח או לא, שהרי כתב הרמב"ם ומרן השו"ע, שמן זית שכבשו או שטחנו עד שחזר ריחו נודף מברך עליו בורא עצי בשמים, וכן פסק הרה"ג ר' משה הלוי. ע"כ.


ולא הבנתי כלל הראיות של מרן הגרע"י ואציע הדברים:
מש"כ דלא גרע ממוס"ק שהוא רעי של חיה ובוודאי יד אדם נגעה בו. חדא, שפירוש מוס"ק הוא רעי של חיה זה לדעת רש"י בלבד ולא הובא כלל בטושו"ע. א"כ קשה להוכיח מדעה יחידאה. ועוד דאף אם נאמר כן [ואולי שהראשו' לא חולקים איתו בענין זה גרידא], מאן יימר לן דנגעה בצואה זו יד אדם, דהרי כמו שראינו שפירשו אידך רבוותא שהמור הוא דם חיה שנתייבש והוציא ריח טוב, ה"ה הכא דהוצאה נתייבשה בשמש או בגשם או בדרך מסויימת והוציאה ריח טוב, ופשוט שאין הכרח מיוחד שיד אדם נגעה ברעי הזה.
ועוד מה שהביא מדברי הרמב"ם לכאורה תמוה מאד, דהשמן זית הוא בטבעו בעל ריח טוב, ומיד שטוחנים את הזיתים הריח יוצא ואפשר לברך עליו, והרמב"ם כתב, דאף טחנו אותו שוב והחזירו ריחו, יש לברך עליו ברכת הבשמים, וכמדוייק מלשון הרמב"ם : עד שחזר ריחו נודף. וזה אינו דומה כלל לריח שמטבעו רע והפכו אדם לריח טוב, דשמן זית מיסודו בעל ריח ועליו מובן שאפשר לברך בורא עצי בשמים, משא"כ בחומרים שנבראו בריח רע.
ואח"כ ראיתי שבברכת ה' כתוב בדיוק אותם שתי ראיות, ותמהתי טובא.
 
ראה הלכה ברורה רטז ס"ק כו' ובבירור הלכה ותרו"נ.
ראיתי שהקשה את הקושיא השני גבי השמן זית, וכתב שהודה לו הגרע"י.
אבל כידוע ישנם שאומרים שמרן הגרע"י לא חזר בו, ומה גם מעיקרא מאי קסבר, וכן כיצד למד הגרמ"ל לא דבר ריק הוא ששני גדולים לומר מאותם סברות.
אשמח ליישוב הדברים.
 
ראיתי שהקשה את הקושיא השני גבי השמן זית, וכתב שהודה לו הגרע"י.
אבל כידוע ישנם שאומרים שמרן הגרע"י לא חזר בו, ומה גם מעיקרא מאי קסבר, וכן כיצד למד הגרמ"ל לא דבר ריק הוא ששני גדולים לומר מאותם סברות.
אשמח ליישוב הדברים.
למי ידוע? אשמח למקור, ואם חזר והודה לבנו מה צריך ליישב
 
למי ידוע? אשמח למקור, ואם חזר והודה לבנו מה צריך ליישב
הגרע"י אינו קטלא קניא באגמי ובוודאי מעיקרא היה לו דרך חזקה להסביר דבריו, ועל זה אני תמהה מעיקרא מאי קסבר.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
שלום וברכה
דבר ראשון לא זכיתי להבין למה ממרחק תביא לחמה שיש לנו את ממשיך דרכו האמיתי של מרן, וגבר מרן כתב עליו עשרות פעמים שהוא "ממשיך דרכו בהלכה", ומרן שליט"א כבר כתב בילקו"י סי' רע"ד (עמ' תשמ"ב) ובסי' רצ"ז (עמ' תתמ"ג) ובכמה דוכתין, שמרן זצ"ל חזר בו, וס"ל שיש לברך על מי בושם, וכן מרן שליט"א גופיה חזר בו, וס"ל שיש לברך.
וכן העיד מרן שליט"א שמרן זצ"ל חזר בו וזו דרכה של תורה...

ומה שטענת לגבי ריחו של השמן זית שיש לו ריח טוב... אדרבה משמן לכאורה מוכח שאין לו ריח כלל, שמרן השו"ע בסי' רט"ו ס"ו כתב בזה"ל שמן שבשמו כמו שמן המשחה מברך עליו עצי או עשבי, ואם סיננו והוציא ממנו הבשמים יש אומרים שמברך בורא שמן ערב, ויש אומרים "שאינו מברך עליו כלל דהוי ריח שאין לו עיקר" וכיון שספק הוא נכון ליזהר מלהריח בו. עכ"ל. מבואר מדבריו ששמן אין ריחו טוב אין לו עיקר, ולכן יש להימנע מלברך עליו.

ומ"מ עיין בילקו"י שם ותרוה נחת ותנח דעתך.

ואין לנו לבא אחר המלך הגדול מרן זצ"ל, ומסתברת עדות הנאמנה של מרן שליט"א שמרן זצ"ל משנתו האחרונה היתה כמו שכתב בחזו"ע ברכות, שיש לברך על מי בושם, ולא כמו שרצו לומר אחרת בדעת מרן, ולא מסתבר שמרן זצ"ל יחזור בו פעמים בדבר זה.
 
שלום וברכה
דבר ראשון לא זכיתי להבין למה ממרחק תביא לחמה שיש לנו את ממשיך דרכו האמיתי של מרן, וגבר מרן כתב עליו עשרות פעמים שהוא "ממשיך דרכו בהלכה", ומרן שליט"א כבר כתב בילקו"י סי' רע"ד (עמ' תשמ"ב) ובסי' רצ"ז (עמ' תתמ"ג) ובכמה דוכתין, שמרן זצ"ל חזר בו, וס"ל שיש לברך על מי בושם, וכן מרן שליט"א גופיה חזר בו, וס"ל שיש לברך.
וכן העיד מרן שליט"א שמרן זצ"ל חזר בו וזו דרכה של תורה...

ומה שטענת לגבי ריחו של השמן זית שיש לו ריח טוב... אדרבה משמן לכאורה מוכח שאין לו ריח כלל, שמרן השו"ע בסי' רט"ו ס"ו כתב בזה"ל שמן שבשמו כמו שמן המשחה מברך עליו עצי או עשבי, ואם סיננו והוציא ממנו הבשמים יש אומרים שמברך בורא שמן ערב, ויש אומרים "שאינו מברך עליו כלל דהוי ריח שאין לו עיקר" וכיון שספק הוא נכון ליזהר מלהריח בו. עכ"ל. מבואר מדבריו ששמן אין ריחו טוב אין לו עיקר, ולכן יש להימנע מלברך עליו.

ומ"מ עיין בילקו"י שם ותרוה נחת ותנח דעתך.

ואין לנו לבא אחר המלך הגדול מרן זצ"ל, ומסתברת עדות הנאמנה של מרן שליט"א שמרן זצ"ל משנתו האחרונה היתה כמו שכתב בחזו"ע ברכות, שיש לברך על מי בושם, ולא כמו שרצו לומר אחרת בדעת מרן, ולא מסתבר שמרן זצ"ל יחזור בו פעמים בדבר זה.
לצערי לא הבנת כוונתי.
 
ופשוט שאין הכרח מיוחד שיד אדם נגעה ברעי הזה.
פשוט שיד אדם נגעה בזה.... יש רעי עם ריח טוב?
ועוד מה שהביא מדברי הרמב"ם לכאורה תמוה מאד, דהשמן זית הוא בטבעו בעל ריח טוב, ומיד שטוחנים את הזיתים הריח יוצא ואפשר לברך עליו, והרמב"ם כתב, דאף טחנו אותו שוב והחזירו ריחו, יש לברך עליו ברכת הבשמים, וכמדוייק מלשון הרמב"ם : עד שחזר ריחו נודף. וזה אינו דומה כלל לריח שמטבעו רע והפכו אדם לריח טוב, דשמן זית מיסודו בעל ריח ועליו מובן שאפשר לברך בורא עצי בשמים, משא"כ בחומרים שנבראו בריח רע.
אין כאן מקום לתמיה, אין חילוק בין דבר שמעיקרו ריחו רע לדבר שיש לו ריח טוב אך אין מברכים עליו. עיקר הסברא הוא שדבר שמעיקרא לא היה אפשר לברך עליו, ואדם עשה אופן מסוים שיהיה לו ריח שראוי לברך עליו, מברכים עליו, מ"ל דמעיקרא ריח טוב, ומ"ל דמעיקרא ריח רע.
 
פשוט שיד אדם נגעה בזה.... יש רעי עם ריח טוב?

אין כאן מקום לתמיה, אין חילוק בין דבר שמעיקרו ריחו רע לדבר שיש לו ריח טוב אך אין מברכים עליו. עיקר הסברא הוא שדבר שמעיקרא לא היה אפשר לברך עליו, ואדם עשה אופן מסוים שיהיה לו ריח שראוי לברך עליו, מברכים עליו, מ"ל דמעיקרא ריח טוב, ומ"ל דמעיקרא ריח רע.
א. גבי הרעי זה פשוט אבל אינו מחוייב עד כדי כך, וכבר אמרתי שכמו שאין אנו מבינים את השיטה שמור זה דם שהפך לבד לריח טוב כשמתייבש כמבואר בהטור, כך נאמר דכוותיה גבי הרעי הנ"ל. ומה גם שהרעי הוא דעת רש"י והוא יחידאה לכאורה. וצריך עוד לעשות אוקימתא שכלם מודים אעיקר סברתו, וזה אפשר אבל לא מחייב לבנות בניין ולהוציא ברכה חדשה.

ב. יש מקום גדול לתמיה, כי אולי דווקא דבר הגלום בתוכו ריח טוב מהני יד אדם בו, כי זה חלק מהתהליך של הדבר ושפיר אפשר לברך "בורא", משא"כ דבר שמעולם לא היה ולא תוכנן בבריאה להיות ריח טוב, אלא שע"י אדם התפרק מולקולרית ויצא העגל הזה, על דבר זה אפשר לומר "בורא", תימה תימה אקרא.
ואתה מנהל יקר שמוחק לי מילים, אשמח אם לא תמחק, ואם תמחק תישאר לבד עם כמה בודדים בפורום שיהפוך להיות משעמם ויסגר בקרוב מאד.
כי סה"כ אני שואל תימה על מרן הגרע"י וזו תורה לא באתי להכריע נגדו אלא רק לשאול כדרכה של תורה.
 
א. גבי הרעי זה פשוט אבל אינו מחוייב עד כדי כך, וכבר אמרתי שכמו שאין אנו מבינים את השיטה שמור זה דם שהפך לבד לריח טוב כשמתייבש כמבואר בהטור, כך נאמר דכוותיה גבי הרעי הנ"ל. ומה גם שהרעי הוא דעת רש"י והוא יחידאה לכאורה. וצריך עוד לעשות אוקימתא שכלם מודים אעיקר סברתו, וזה אפשר אבל לא מחייב לבנות בניין ולהוציא ברכה חדשה.

ב. יש מקום גדול לתמיה, כי אולי דווקא דבר הגלום בתוכו ריח טוב מהני יד אדם בו, כי זה חלק מהתהליך של הדבר ושפיר אפשר לברך "בורא", משא"כ דבר שמעולם לא היה ולא תוכנן בבריאה להיות ריח טוב, אלא שע"י אדם התפרק מולקולרית ויצא העגל הזה, על דבר זה אפשר לומר "בורא", תימה תימה אקרא.
ואתה מנהל יקר שמוחק לי מילים, אשמח אם לא תמחק, ואם תמחק תישאר לבד עם כמה בודדים בפורום שיהפוך להיות משעמם ויסגר בקרוב מאד.
כי סה"כ אני שואל תימה על מרן הגרע"י וזו תורה לא באתי להכריע נגדו אלא רק לשאול כדרכה של תורה.
א. מסכים שאין זה מוכרח לגמרי, אך מ''מ מאוד מסתבר הכי, ול''ש לומר דעת יחידאה, כיון דאף מי שנחלק עליו, מ''מ לא מהטעם הזה נחלק (כמו שציינת בעצמך).
ב. אתה בעצמך כותב 'אולי דווקא' וכו', ואח''כ כותב 'תמיה גדולה'.... תרתי דסתרי.....
כדי להמציא חילוקים בהלכה צריך להביא מקור, כיון דמסברא אין חילוק מה המקור של הריח, ואדרבה, רעי הוא מעיקרו מסריח, ואז נהפך לריח טוב, אלא מאי, 'גלום' בו ריח טוב? אז גם בחומר סינטטי 'גלום' בו ריח טוב ע''י כימיה.
(אגב, אני משתדל בגלל המחלוקת הזאת לא להריח בושם, או לפוטרו עם משהו אחר).
 
א. מסכים שאין זה מוכרח לגמרי, אך מ''מ מאוד מסתבר הכי, ול''ש לומר דעת יחידאה, כיון דאף מי שנחלק עליו, מ''מ לא מהטעם הזה נחלק (כמו שציינת בעצמך).
ב. אתה בעצמך כותב 'אולי דווקא' וכו', ואח''כ כותב 'תמיה גדולה'.... תרתי דסתרי.....
כדי להמציא חילוקים בהלכה צריך להביא מקור, כיון דמסברא אין חילוק מה המקור של הריח, ואדרבה, רעי הוא מעיקרו מסריח, ואז נהפך לריח טוב, אלא מאי, 'גלום' בו ריח טוב? אז גם בחומר סינטטי 'גלום' בו ריח טוב ע''י כימיה.
(אגב, אני משתדל בגלל המחלוקת הזאת לא להריח בושם, או לפוטרו עם משהו אחר).
א. דבר מאד מסתבר אינו מכריח לבנות בניין ולברך ומה עם סב"ל הנזכר כל כך הרבה פעמים.
ב. כתבתי תימה, משום דאפשר לחלק בקלות. ושוב דבר זה שנוי במחלוקת הפוסקים וע"פ סברות שאפשר לצדד לצד אחר בסברא ואין ראיה אמיתית זה ודאי לא חזק בשביל לחדש ברכה.
ואם תרצה להאריך דבר איתי בפרטי
 
חזור
חלק עליון