• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ברכת הגלידה בסעודה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
א. אם לא מברכים על גלידה בסעודה בגלל סב"ל, הוא הדין גם בארטיק, שעיקרו משקה. או שמא זה דומה לסוכריה?

ב. לכו"ע אם בירך על היין פטר את הגלידה, ובכל מצב לא יברך עליה?

ג. לפי הפוסקים שמחלקים בין גלידה חלבית לפרווה, הם סוברים שעל גלידה חלבית יש לברך או אין לברך?
הנה, בילקו"י הל' ברכות כתב:
1662641731262.png
והיינו שהם סוברים שעל גלידה חלבית אין לברך.
אולם באור לציון כתב:
1662641930000.png
והיינו שעל גלידה חלבית דווקא כן יש לברך.
ואולי בספר מעשה ניסים כתב כמש"כ בילקו"י, שכן ראיתי שכתב בהסכמה לספר "אש בלבי":
1662641984859.png
ואולי מש"כ בילקו"י "יש שרצו לחלק בזה" כוונתו אליו, ולא למש"כ באור לציון. (ואמנם לא ראיתי במעשה ניסים עצמו מש"כ בזה, כי אינו בהישג ידי)

ניתן לראות עוד כאן כאן) מה שדנו בעניין ברכת הגלידה בסעודה
 
א. אם לא מברכים על גלידה בסעודה בגלל סב"ל, הוא הדין גם בארטיק, שעיקרו משקה. או שמא זה דומה לסוכריה?
לפי מה שזכור לי הסברא לא לברך על גלידה כי זה נמס וא״כ זה כמו מים (תקן אותי). אז פשוט שה״ה.
ב. לכו"ע אם בירך על היין פטר את הגלידה, ובכל מצב לא יברך עליה?
לכאורה לא. לדעה שזה לא נחשב כמים, צריך לברך על הגלידה בפנ״ע. רק למ״ד שגלידה זה מים, כן.
ג. לפי הפוסקים שמחלקים בין גלידה חלבית לפרווה, הם סוברים שעל גלידה חלבית יש לברך או אין לברך?
לכאורה לא הבנתי את הסברא בחילוק.
וייתכן שהאורל״צ סובר שבכל מצב יש לברך על גלידה, כך שזה כלל לא ראיה לצד הילקו״י.
 
לפי מה שזכור לי הסברא לא לברך על גלידה כי זה נמס וא״כ זה כמו מים (תקן אותי). אז פשוט שה״ה.
בגלל שעצם הגלידה היא משקה ולא לועסים אותו כדרך אכילה.
לכאורה לא. לדעה שזה לא נחשב כמים, צריך לברך על הגלידה בפנ״ע. רק למ״ד שגלידה זה מים, כן.
לכו"ע זה נחשב כמשקה (כמים, כלשונך) אך אם זה משקה שלא בא להשרות את האוכל, הם סוברים שצריך לברך עליו.
לכאורה לא הבנתי את הסברא בחילוק.
וייתכן שהאורל״צ סובר שבכל מצב יש לברך על גלידה, כך שזה כלל לא ראיה לצד הילקו״י.
האורל"צ כתב שעל גלידה חלבית יברך, אבל על פרווה לא יברך. ואילו הילקו"י הביא שיש סוברים שעל גלידה חלבית לא יברך ועל גלידה פרווה יברך.
 
א. אם לא מברכים על גלידה בסעודה בגלל סב"ל, הוא הדין גם בארטיק, שעיקרו משקה. או שמא זה דומה לסוכריה?
קטע הבא הוא
מתוך בהלכה ובאגדה. וכאשר שאלתי את המחבר השיב לי שאף על ארטיק אין לברך.
גלידה או ג'לי

שאלה:
האוכל גלידה או ג'לי לקינוח סעודה, האם יברך עליה "שהכל" או לא?



תשובה: ישנה מחלוקת גדולה האם מברכים על הגלידה בסעודה או לא, על כן הנכון לצאת מן הספק ולברך על דבר אחר כסוכריה, שוקולד או סוכר, ויפטור את הגלידה. ואם אין לו דבר אחר, עדיף להביא את הגלידה לאחר ברכת המזון, ויברך עליה לכל הדעות. אולם, אם כבר הביאו את הגלידה בסעודה, או שנמצא באולם שמחות והגלידה הובאה לפניו עתה, ואין לו דבר אחר לברך עליו, לא יברך על הגלידה "שהכל", כי "ספק ברכות להקל".



הפוסקים נחלקו האם הגלידה נחשבת כמאכל או כמשקה, כי מאחר ולא לועסים אותה כאוכל אפשר שנחשבת למשקה, והרי על משקה לא מברכים בסעודה. ומאידך יש אומרים שכיון שהטעם שלא מברכים על משקה בסעודה, בגלל שהוא בא לעזור לעיכול המאכל ולכן הוא טפל לפת, אבל גלידה שלא באה למטרה זו אלא לקינוח בלבד, אינה טפלה, ולכן יברך עליה. ומרן הראשון לציון רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל בגיליון שבשו"ת יביע אומר (הנדפס מחדש חלק ה סוף סימן יח הערה 10) הכריע שלא יברך, כי "ספק ברכות להקל". ומכל מקום, אף האומרים לברך על הגלידה בתוך הסעודה, מודים שאם שתה קודם לכן יין, לא יברך על הגלידה, שכיון שהיין פוטר את כל המשקים, הרי שאם הגלידה נחשבת כמשקה, כבר נפטרה בברכת היין. על כן, אם הביאו גלידה בסעודת ליל שבת או בסעודת הבוקר, גם לדעתם לא יברך, שכיון שקידש על היין או טעם ממנו, נפטרה הגלידה מברכתו. (עיין ה"ב ח"ט קצה. ועיין חזו"ע ברכות עמוד עד. ודו"ק)

ב. לכו"ע אם בירך על היין פטר את הגלידה, ובכל מצב לא יברך עליה?
אפ' לעיין בהליכות ברכות סי' קעז שמביא את הדעות. כדי לדעת אם זה לכו''ע.
ג. לפי הפוסקים שמחלקים בין גלידה חלבית לפרווה, הם סוברים שעל גלידה חלבית יש לברך או אין לברך?
הנה, בילקו"י הל' ברכות כתב:
הצג קובץ מצורף 4997
והיינו שהם סוברים שעל גלידה חלבית אין לברך.
אולם באור לציון כתב:
הצג קובץ מצורף 4998
והיינו שעל גלידה חלבית דווקא כן יש לברך.
ואולי בספר מעשה ניסים כתב כמש"כ בילקו"י, שכן ראיתי שכתב בהסכמה לספר "אש בלבי":
הצג קובץ מצורף 4999
ואולי מש"כ בילקו"י "יש שרצו לחלק בזה" כוונתו אליו, ולא למש"כ באור לציון. (ואמנם לא ראיתי במעשה ניסים עצמו מש"כ בזה, כי אינו בהישג ידי)
הר' מוצפי אומר שהכל תלוי אם כעת זה עומד אז מברך ואם לא אלא נוזלי ולא מוצק לא יברך
ניתן לראות עוד כאן מה שדנו בעניין ברכת הגלידה בסעודה

יש שאלה אחרת אם אדם אוכל גלידה עם ציפוי שוקולד כמו נשנושים מה שנקרא אם צריך להפריד.
הרב יצחק לא מחלק אלא יברך אך אני לא יודע אם אפשר לדייק מדבריו בלוין.
והר' יהודה בן דוד אמר לו שיכתוב על זה בס'
אך הליכות ברכות וברכה ונאמנה כתבו שיפריד את הציפוי ואז יברך שלא יהיה טפל הנפטר לטפל כמוב' במשנב סי' ריב
 
א. אם לא מברכים על גלידה בסעודה בגלל סב"ל, הוא הדין גם בארטיק, שעיקרו משקה. או שמא זה דומה לסוכריה?

ב. לכו"ע אם בירך על היין פטר את הגלידה, ובכל מצב לא יברך עליה?

ג. לפי הפוסקים שמחלקים בין גלידה חלבית לפרווה, הם סוברים שעל גלידה חלבית יש לברך או אין לברך?
הנה, בילקו"י הל' ברכות כתב:
הצג קובץ מצורף 4997
והיינו שהם סוברים שעל גלידה חלבית אין לברך.
אולם באור לציון כתב:
הצג קובץ מצורף 4998
והיינו שעל גלידה חלבית דווקא כן יש לברך.
ואולי בספר מעשה ניסים כתב כמש"כ בילקו"י, שכן ראיתי שכתב בהסכמה לספר "אש בלבי":
הצג קובץ מצורף 4999
ואולי מש"כ בילקו"י "יש שרצו לחלק בזה" כוונתו אליו, ולא למש"כ באור לציון. (ואמנם לא ראיתי במעשה ניסים עצמו מש"כ בזה, כי אינו בהישג ידי)

ניתן לראות עוד כאן מה שדנו בעניין ברכת הגלידה בסעודה
תוכל לעי' במה שכתבתי במצורף
 

קבצים מצורפים

  • סיכום סימן קעז.pdf
    931.9 KB · צפיות: 11
וגיליון זה יצא לאחר הלכ''ב
זה הבעיה שמרן הראש"ל אמר על הגיליונות האלו, אי אפשר לדעת מתי מרן כתב אותם...
זה שיצא עכשיו אחרי הפטירה, לך תדע מתי מרן כתב זאת, אולי כמה חודשים אחרי צאת יביע אומר, וזה קודם הלכה ברורה... אי אפשר לקבוע משם בדברים כאלו הלכה... בעיה.
 
זה הבעיה שמרן הראש"ל אמר על הגיליונות האלו, אי אפשר לדעת מתי מרן כתב אותם...
זה שיצא עכשיו אחרי הפטירה, לך תדע מתי מרן כתב זאת, אולי כמה חודשים אחרי צאת יביע אומר, וזה קודם הלכה ברורה... אי אפשר לקבוע משם בדברים כאלו הלכה... בעיה.
הרב ללוש הוכיח שהגיליון הזה כן יש עדות שהורה הרב
ראה בשאל את הרב
 
ע
זה הבעיה שמרן הראש"ל אמר על הגיליונות האלו, אי אפשר לדעת מתי מרן כתב אותם...
זה שיצא עכשיו אחרי הפטירה, לך תדע מתי מרן כתב זאת, אולי כמה חודשים אחרי צאת יביע אומר, וזה קודם הלכה ברורה... אי אפשר לקבוע משם בדברים כאלו הלכה... בעיה.
על גיליון זה אין ספק
1670446916943.png
 
זה הבעיה שמרן הראש"ל אמר על הגיליונות האלו, אי אפשר לדעת מתי מרן כתב אותם...
זה שיצא עכשיו אחרי הפטירה, לך תדע מתי מרן כתב זאת, אולי כמה חודשים אחרי צאת יביע אומר, וזה קודם הלכה ברורה... אי אפשר לקבוע משם בדברים כאלו הלכה... בעיה.
אם תרצה אני אמצא לך דעת הרב ללוש בשם עד נאמן שהיב''א זה אחר הלכה ברורה לגבי הגלידה
 
זה הבעיה שמרן הראש"ל אמר על הגיליונות האלו, אי אפשר לדעת מתי מרן כתב אותם...
זה שיצא עכשיו אחרי הפטירה, לך תדע מתי מרן כתב זאת, אולי כמה חודשים אחרי צאת יביע אומר, וזה קודם הלכה ברורה... אי אפשר לקבוע משם בדברים כאלו הלכה... בעיה.
במשנ'ב מאורות כותבים שאולי זה יצא קודם זה אך יש הוכחות שלא כך כמו שהעלתי פה
ברוך שכיוונת
 

קבצים מצורפים

  • גלידה הרב יצחק באריכות.pdf
    2 MB · צפיות: 8
וגם בארחות מרן לא כתב מילה אחת על גלידה
אז אין שום עדות בדבר על מעשה זה

רק שמועה שגם אם נכונה הרי שמרן חזר בו בכתב יד בגיליון

והרי הרב יצחק עצמו אמר כן לסמוך וסמך על הגילין אז משתמשים בדבריו נגדו?
,
 
אני מאז ומתמיד (לא שאני מעשה רב, אלא שכבר שאלת) לא מברך, משום שכך דעת מרן שליט"א. אנו הולכים בכל מכל כל אחרי פסקיו והליכותיו בקודש...
עכ"פ אין נפקא מינה...
 
חזור
חלק עליון