• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת החיטה

אד יעלה

Well-known member
ברכות לז הכוסס את החיטה מברך בפה''א אע''פ שאם עשו דייסא או עוגה מברך מזונות אבל כמות שהיא מברך בפה''א וכן נפסק בשו''ע.
והתוס' שם נסתפקו לגבי ברכה אחרונה האם מברך מעין שלוש באופן מחודש על האדמה ועל פרי האדמה או בורא נפשות ונשארו בצ''ע ובשו''ע ר''ח סעיף ד הביא שיטה ראשונה בורא נפשות והביא שהתוס' נסתפקו בזה ולכן יאכל בתוך הסעודה ובמשנ''ב מבואר שעיקר ההלכה זה בורא נפשות.
ואם אכל גם כדי דבר שצריך מעין שלוש לכאורה יברך מעין שלוש ויכלול גם את החיטה
אבל האמת שאי''ז פשוט כיון שבשו''ע סיף יח כותב שלא יכלול על הספק שום דבר במעין שלוש אע''ם שלא מוסיף
המשנה ברורה כותב בשם הט''ז שכל זה לכתחילה אבל בדיעבד יכול לצרף למעין שלוש כדי שלא יפסיד את הברכה ולפי''ז יוכל לצרף וצריך לדעת האם השו''ע מודה לזה.
 
נערך לאחרונה:
כבר הט"ז (ס"ק יט) כתב שמדברי הבית יוסף והשלחן ערוך מוכח שגם מי שאכל כבר ואינו יודע מה יברך אחריו, אין לו שום תקנה להוסיף ברכה אחרונה מספק, אף על פי שאי אפשר לו בענין אחר. ועי' עוד מש"כ בזה בשו"ת יחוה דעת ח"ו סי' יד.
ולעצם הנידון, כפי שכתב כת"ר כבר הכריע בזה מרן השו"ע שהביא בסתם את דברי הרמב"ם שמברך בורא נפשות, וכן פסק המ"ב (ס"ק יח), וכן פסק מרן רבנו בחזו"ע (עמ' קפג) וכתב שכן בדין דלא שבקינן ודאו של הרמב"ם מפני ספקם של התוס'. ובעיקר שמצאנו חברים רבים להרמב"ם. עיי"ש. וא"כ אין שום צורך לחפש דרכים כיצד לפטור ברכה זו (כשלא נזהר לאכול את החיטים דוקא בתוך הסעודה).
ובפרט שאינו מין מזון ואין יכול לומר על המחיה אלא על האדמה ועל פרי האדמה ולא מצינו שתיקנו נוסח זה כמש"כ התוס'. ואכמ"ל.
יגדיל תורה ויאדיר
 
חזור
חלק עליון