• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת לחמניות עם הרבה סוכר

NKC

Well-known member
מה מברכים על לחמניות האלו. עדיין המוציא?
הטעם אינו מורגש כ"כ אבל יש בזה סוכר בכמות
 

קבצים מצורפים

  • Brioche-style-buns.jpg
    Brioche-style-buns.jpg
    191.9 KB · צפיות: 10
בדיוק שמעתי שיעור צריך לודא אם כמות הסוכר שמן וכדומה יותר משיעור המים א"כ מזונות.
[וולדעת הגרמ לוי ועוד אם קובעים על זה סעודה זה המוציא
 
מאי נפק"מ (לספרדים) מה הכמות?
אם לא מורגש מתיקות, למה לברך ע"ז מזונות?
(חוץ מזה שאאל"ט כמות גבוהה נמדד מבחינת כמות ולא ביחס למאכל. כלומר, ראיתי שהחטיפים רצו לטל את הסימון אז הוריד מ-400 נתרן, או משהו כזה, ככה שלכאו' זה לא מחייב שבאמת יהיה מתוק, אלא שיש בזה הרבה סוכר).
1732214577237.png
 
נערך לאחרונה:
בדיוק שמעתי שיעור צריך לודא אם כמות הסוכר שמן וכדומה יותר משיעור המים א"כ מזונות.
[וולדעת הגרמ לוי ועוד אם קובעים על זה סעודה זה המוציא
כמדומני בסי' קסח הנידון הוא לא הכמות (אלא לפי המשנ"ב) אלא בטעם תלוי אם מודגש מתיקות או לא, כפי הרב @בנימין לוריא שליט"א
 
נערך לאחרונה:
זה באמת בעייתי. הטעם מורגש ואינו מורגש... (קשה לי להסביר) אולי אינו ניכר אבל עדיין לא כמו לחם רגיל...
 
בעבר בישיבתי היה תופעה שהלחם היה מתוק.
שאלנו לרבנים, והתשובה הייתה כעין זאת: (דברים נכונים ביותר למי שלומד את ההלכות)
כל העניין של נילוש שנשתנה ברכתו, הוא כשיש עירוב של חלב או דבש שמשנה את טעם הלחם לגמרי. סוכר אינו משנה את טעם הלחם, כי אם ממתיק אותו בעלמא.
(בוחן לדבר: אם תפזר סוכר על הלחם, ברכת הלחם לא השתנה, כי הסוכר לא נילוש בבצק, אלא רק בא להוסיף טעם)
 
בעבר בישיבתי היה תופעה שהלחם היה מתוק.
שאלנו לרבנים, והתשובה הייתה כעין זאת: (דברים נכונים ביותר למי שלומד את ההלכות)
כל העניין של נילוש שנשתנה ברכתו, הוא כשיש עירוב של חלב או דבש שמשנה את טעם הלחם לגמרי. סוכר אינו משנה את טעם הלחם, כי אם ממתיק אותו בעלמא.
(בוחן לדבר: אם תפזר סוכר על הלחם, ברכת הלחם לא השתנה, כי הסוכר לא נילוש בבצק, אלא רק בא להוסיף טעם)
ואם אני אפזר דבש?!
מתוק-מזונות נקודה
 
(בוחן לדבר: אם תפזר סוכר על הלחם, ברכת הלחם לא השתנה, כי הסוכר לא נילוש בבצק, אלא רק בא להוסיף טעם)
וגם אם תפזר דבש לדוגמא, זה לא יהפך למזונות... ולכן אין להביא מזה ראיה ולא בוחן לדבר.

אם מורגש המתיקות זה מזונות.
וגם אם קובעים על זה סעודה זה עדיין מזונות! ורק אם אוכלים שיעור קביעות סעודה שזה 216 גרם, אז ברכתו המוציא.
 
נערך לאחרונה:
ואם אני אפזר דבש?!
מתוק-מזונות נקודה
אם מורגש המתיקות זה מזונות.
חבל שמגיבים בלי ללמוד שו״ע

סי׳ קסח ס״ז
ויש אומרים שהיא עיסה שעירב בה דבש או שמן או חלב או מיני תבלין ואפאה והוא שיהיה טעם תערובת המי פירות או התבלין ניכר בעיסה

מדדייק ״ניכר בעיסה״, משמע שרק כאשר עיסת הלחם נילושה בדבר אחר שמשנה את טעם הלחם עצמו, אבל אם הוא מתוק מחמת דבר חיצוני, אינו משתנה ברכתו

וכן דייק בזה הפמ״ג מובא במשנ״ב ס״ל:
ולחם שנותנין בו זאפר"ן להטעימו ולנאותו או שנותנין בו מעט צימוקין לכו"ע לחם גמור הוא
 
חבל שמגיבים בלי ללמוד שו״ע

סי׳ קסח ס״ז
ויש אומרים שהיא עיסה שעירב בה דבש או שמן או חלב או מיני תבלין ואפאה והוא שיהיה טעם תערובת המי פירות או התבלין ניכר בעיסה

מדדייק ״ניכר בעיסה״, משמע שרק כאשר עיסת הלחם נילושה בדבר אחר שמשנה את טעם הלחם עצמו, אבל אם הוא מתוק מחמת דבר חיצוני, אינו משתנה ברכתו

וכן דייק בזה הפמ״ג מובא במשנ״ב ס״ל:
ולחם שנותנין בו זאפר"ן להטעימו ולנאותו או שנותנין בו מעט צימוקין לכו"ע לחם גמור הוא
צודק.
אבל פעם הבאה תקרא את התגובות יותר במתינות, כי כולנו אמרנו את זה, וסתם יצאת בהאשמה.
 
כל העניין של נילוש שנשתנה ברכתו, הוא כשיש עירוב של חלב או דבש שמשנה את טעם הלחם לגמרי. סוכר אינו משנה את טעם הלחם, כי אם ממתיק אותו בעלמא.
ויש אומרים שהיא עיסה שעירב בה דבש או שמן או חלב או מיני תבלין ואפאה והוא שיהיה טעם תערובת המי פירות או התבלין ניכר בעיסה

מדדייק ״ניכר בעיסה״, משמע שרק כאשר עיסת הלחם נילושה בדבר אחר שמשנה את טעם הלחם עצמו, אבל אם הוא מתוק מחמת דבר חיצוני, אינו משתנה ברכתו
וכי עם עירב כמות מרובה של סוכר בעיסה אין משתנה טעמו וממילא ברכתו?
 
מחילה מכבוד מי שלמד כאן שולחן ערוך אבל זה לא נכון ולא כך ההלכה, לדעת מרן השו"ע הולכים לפי הטעם ואם נרגש המתיקות מברכים, אך מה יעשו
אניני הטעם? או אפילו מי שאכל מאכל או משקה עם מתיקות מרובה ולאחר מכן אכל לחם ורק אז הוא בוחן האם מתוק או לא? או אפילו אדם שרגיל באכילת
מאכלים מתוקים ואצלו הדבר אינו מאוזן..
לכן כתבו אחרוני זמננו, כך מטו משמיה דהרב יעקב יוסף זצ"ל, כ"כ הרב זכאי, וכך מורה הרב בוטבול, הרב דוד הכהן בעל אור ההלכה ועוד.. שאם נתן על קילו לחם כוס סוכר ברכתו בדרך כלל מזונות מחמת שבשיעור זה המתיקות נרגשת.
 
מחילה מכבוד מי שלמד כאן שולחן ערוך אבל זה לא נכון ולא כך ההלכה, לדעת מרן השו"ע הולכים לפי הטעם ואם נרגש המתיקות מברכים, אך מה יעשו
אבל מרן השו״ע לא כותב מתיקות. הוא כותב אם נרגש ״טעם תערובת המי פירות או התבלין בעיסה״.
דהיינו, שאם עירב דבש בעיסה, ומורגש טעם דבש, הרי זה מזונות.
אך אם מרגיש טעם לחם רגיל, ובנוסף אליו יש מתיקות של סוכר שמפוזר עליו, על כגון דא לא דיבר השו״ע.
הבאתי משנ״ב מפורש שמסביר כן בדעת השו״ע.
אם אתה למדת את השו״ע עם הנו״כ ופוסקים, אי אפשר ליפול לטעות כזו. במחילה מכבוד תורתכם.
 
הגעו בעצמכם - אדם שמטבל פיתו בדבש בר״ה, האם הוא מברך לבטלה המוציא? וכיו״ב כשאתם מטבלים את הפת באריסה, חילבה, וכיו״ב, האם זה ישנה חלילה את ברכת הפת? פשוט שלא נאמר כן. וא״כ מאי שנא פת שפיזרו עליו סוכר מלמעלה?
 
חזור
חלק עליון