• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת שהכל על במבה אחרי שבירך האדמה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מי שבירך על דבר "בורא פרי האדמה", ולאחר מכן בירך על במבה "שהכל נהיה בדברו" (כפי שנוהג ע"פ רבותיו), האם אני יכול לענות אמן על ברכה זו, או שמכיון שאנו סוברים שזו ברכה לבטלה בגלל שיצא כבר בברכת האדמה שבירך, אז לא לענות?
והאם הוא יכול לכוון במפורש בברכת "האדמה" שלא לפטור את הבמבה? (ואז אני יכול לענות אמן על ברכת "שהכל" שבירך על הבמבה)
 
ב"ה
שלום וברכה,
א. בודאי שאין לענות, שמה שבירך שהכל הוא לבטלה. ובמקרה זה אף הרב הלכ"ב יודה שיצא מספק, אא"כ יכוין מראש שלא לפטור. ולדידן דפשיטא לן שהבמבה אדמה, אסור לכוין שלא לפטור, ואם חברו כיון, אכן לא פטר, ולדידן עשה איסור של גורם ברכה שא"צ, דלדידן אין בזה צד שהכל. אבל אכן יהיה מותר לענות על הברכה אח"כ, שסו"ס לא כיון על הבמבה, ונמצא שהוא מחוייב בברכה זו.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון