• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכת שהכל על במבה אחרי שבירך האדמה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מי שבירך על דבר "בורא פרי האדמה", ולאחר מכן בירך על במבה "שהכל נהיה בדברו" (כפי שנוהג ע"פ רבותיו), האם אני יכול לענות אמן על ברכה זו, או שמכיון שאנו סוברים שזו ברכה לבטלה בגלל שיצא כבר בברכת האדמה שבירך, אז לא לענות?
והאם הוא יכול לכוון במפורש בברכת "האדמה" שלא לפטור את הבמבה? (ואז אני יכול לענות אמן על ברכת "שהכל" שבירך על הבמבה)
 
ב"ה
שלום וברכה,
א. בודאי שאין לענות, שמה שבירך שהכל הוא לבטלה. ובמקרה זה אף הרב הלכ"ב יודה שיצא מספק, אא"כ יכוין מראש שלא לפטור. ולדידן דפשיטא לן שהבמבה אדמה, אסור לכוין שלא לפטור, ואם חברו כיון, אכן לא פטר, ולדידן עשה איסור של גורם ברכה שא"צ, דלדידן אין בזה צד שהכל. אבל אכן יהיה מותר לענות על הברכה אח"כ, שסו"ס לא כיון על הבמבה, ונמצא שהוא מחוייב בברכה זו.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון