• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

גודל טלית קטן לענין ברכה

מ.ס.1

New member
כנודע מש"כ מרן זצ"ל ביחו"ד ה,ב וכן בהליכות עולם א, לך לך אות ד שאם יש שיעור של 2 אמות באורך על אמה ברוחב אפשר לברך לכתחילה, והמברך באמה וחצי על אמה יש לו על מה שיסמוך (על דברי הבא"ח). וכמובן המדידה היא ללא הנקב.
כמה שאלות בנושא זה:
1. המדידה ברוחב ללא הנקב הכוונה במקום שהנקב הכי רחב. כי מדדתי טלית גודל 7 ובמקום הרחב ביותר של הנקב, הרוחב של הטלית הוא 45 ס"מ, ואילו במקום הצר יש הרבה יותר.
2. לגבי האורך האם צריך אמה על אמה. או שמספיק שיש סה"כ ללא הנקב 2 אמות. כלומר מאחורה יש אמה ורבע, ומקדימה יש רק 3/4 אמה.
3. אמרו לי שמתלמידי מרן זצ"ל אמר שלאו דווקא אמה ברוחב, אלא כל שכל צד מהנקב ברוחב יותר רחב מהנקב עצמו, כגון שהנקב הוא 18 ס"מ ובכל צד יש 22 ס"מ שפיר דמי.

אשמח לחוות דעתכם
תודה
 
כתבו הפוסקים שנהגו לברך אף על ט"ק שאין בו שיעור ואינו ברכה לבטלה. [ולכן כל הדיון הוא על לכתחילה כדי לקיים מצוות ציצית ולא על איסור ברכה לבטלה]
ולמרות שהראשונים שנהגו בפועל בט"ק היו אשכנזים והם הרי ס"ל שמותר לברך על המנהג (כמו הלל בר"ח)

מכל מקום גם לדידן פסק מרן שאפשר לברך על טלית שאולה ומקורו מדברי הרא"ש שזה כמו נשים על מ"ע שהזמן גרמה לר"ת
ואף שבזה עצמו פסק מרן הב"י שלא לברך וכרמב"ם מכל מקום בטלית פסק מרן לברך שמע מינה דלא דמו לגמרי.

נ.ב. יש עוד כמה דברים שפסק מרן לברך למרות שבמקור הדברים בראשונים הם על פי סברת ר"ת על נשים כנ"ל (כגון בסימן מ"ז על ברכות התורה וכמו שפירש הגר"א מה שהביא מרן בבית יוסף וכ"ה במקור במהרי"ל).וכגון נר חנוכה בבית כנסת ועוד
 
תודה. אבל זה עדיין לא עונה על שאלותיי.
1. המדידה ברוחב ללא הנקב הכוונה במקום שהנקב הכי רחב. כי מדדתי טלית גודל 7 ובמקום הרחב ביותר של הנקב, הרוחב של הטלית הוא 45 ס"מ, ואילו במקום הצר יש הרבה יותר.
2. לגבי האורך האם צריך אמה על אמה. או שמספיק שיש סה"כ ללא הנקב 2 אמות. כלומר מאחורה יש אמה ורבע, ומקדימה יש רק 3/4 אמה.
3. אמרו לי שמתלמידי מרן זצ"ל אמר שלאו דווקא אמה ברוחב, אלא כל שכל צד מהנקב ברוחב יותר רחב מהנקב עצמו, כגון שהנקב הוא 18 ס"מ ובכל צד יש 22 ס"מ שפיר דמי.

תודה מראש
 
תודה. אבל זה עדיין לא עונה על שאלותיי.
אני לא מבין למה לחלוק על השיעור שכתוב בגמרא ופסקו מרן שיצא בו הגדול עראי לשוק (בלי בגד אחר תחתיו, שזה אומר שצריך שיכסה את כל גופו מכתיפיו עד חצי מגובה הירך בערך) ושהקטן יוצא בה בקבע ולחפש שיעורים לא שערום אבותינו
3. אמרו לי שמתלמידי מרן זצ"ל אמר שלאו דווקא אמה ברוחב,
וכנ"ל
תודה מראש
 
למה לחלוק על השיעור שכתוב בגמרא
מש"כ לא בא לחלוק על השיעור שכתוב בגמרא, הבאתי לכך מקור מספרי מרן זצ"ל
מש"כ מרן זצ"ל ביחו"ד ה,ב וכן בהליכות עולם א, לך לך אות ד שאם יש שיעור של 2 אמות באורך על אמה ברוחב אפשר לברך לכתחילה, והמברך באמה וחצי על אמה יש לו על מה שיסמוך (על דברי הבא"ח).
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון