• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

גיזרה בט' הימים

ב"ה
שלום וברכה,
השאלה לא מספיק מובנת, מה בדיוק רוצים לעשות,
עכ"פ אם מדובר בבגד חדש, אסור, ואם בבגד שאינו חדש, שצריך רק לעשות תיקון ע"מ שיהיה אפשר ללובשו, אפשר להקל.

בברכה רבה
 
שאלה: האם מותר לעשות מכפלת במכנסיים בתשעת הימים שבין ראש חודש אב לתשעה באב, וכן האם מותר להצר בגדים בתשעת הימים?

תשובה: לגבי איסור תפירה בימים אלה ראה ש"ע (סי' תקנא ס"ז). ולגבי בגדים שנקרעו כתבו האחרונים להתיר. וכ"פ בחזו"ע (עמ' רז). ולגבי מכפלת ראה בקובץ דרכי הוראה להגר"א וייס (עמ' מז) שכתב שאין איסור בתיקון בגד ישן כתיקון מכפלת או תפירת כפתור, אלא אם כן צריך לפרום את הבגד ולחזור לתופרו. והוא הדין שמותר להצר בגד כאשר אין צורך בפרימת הבגד אלא בתפירתו בתיקון מקומי. ע"ש. וכ"כ בנטעי גבריאל (בין המצרים, ח"א עמ' רכ). ע"ש. ועי' בשו"ת רבבות אפרים (ח"א סי' שעג) שהביא פוסקים לכאן ולכאן. ובפסקי תשובות (ח"ו עמ' פד) כתב שמותר לפרום מכפלת מבגד ישן ולהתאימו לגודל הרצוי, אבל בגד חדש שעדיין לא נעשה בו מכפלת מעולם, אסור לתפור בו את המכפלת שהרי הוא כסיום תפירת בגד חדש. ע"ש. ולא הביא ראיה לדבריו. ובפרט אם הוא חייט שפרנסתו בכך וקיבל את הבגדים לפני ראש חודש, שמותר לו לעשות מכפלת או להצר בגדים וכאמור. ראה בא"ח (פ' דברים, ש"ר אות ט). הלכך למעשה יש להתיר לעשות מכפלת במכנסיים בתשעת הימים. והוא הדין שמותר להצר בגדים כאשר אין צורך בפרימת הבגד מחדש ותיקונו, אלא בתיקון מקומי כמו שעושים בדרך כלל, ובפרט אם עושים כן לצורך כגון שאין להם מכנסיים או בגדים אחרים ובפרט אם הוא חייט שפרנסתו בכך והביאו לו את הבגדים קודם ראש חודש, שמותר לו לעשות מכפלת או להצר בגדים וכאמור.
 
דמי לזה ושרי:

ולגבי מכפלת ראה בקובץ דרכי הוראה להגר"א וייס (עמ' מז) שכתב שאין איסור בתיקון בגד ישן כתיקון מכפלת או תפירת כפתור, אלא אם כן צריך לפרום את הבגד ולחזור לתופרו. והוא הדין שמותר להצר בגד כאשר אין צורך בפרימת הבגד אלא בתפירתו בתיקון מקומי. ע"ש. וכ"כ בנטעי גבריאל (בין המצרים, ח"א עמ' רכ). ע"ש
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון