• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

דברי חיזוק והשקפה בעניינא דיומא ולרגל המצב הקשה השורר בארצינו הקדושה מאת ראש הישיבה הגאון הגדול הרב זמיר כהן שליט"א ראש ישיבת 'אבני נזר'

1750161544586.png
אנחנו נמצאים בתקופה לא פשוטה לעם ישראל, ששומעים בכל יום מצד אחד על ניסים וישועות גדולים ומצד שני על מכות וחבטות. ויש להתבונן בדבר מעניין שהתעוררתי אליו רק בשנה זו, שבפרשת בחוקותי הפסוק אומר "ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה ירדופו", ומביא שם רש"י את התורת כהנים שרגילים לצטט אותו הרבה. אבל כשמתבוננים בלשונו של רש"י שם יש דבר תמוה, שרש"י אומר "וכי כך הוא החשבון", כלומר אם מדובר ורדפו מכם חמשה מאה זה אומר שכל אחד בידו לרדוף אחרי עשרים, א"כ לא היה צריך לומר "ומאה מכם רבבה ירדופו", כי מאה כפול עשרים זה אלפיים לפי אותו יחס, ואיך ממאה זה נהיה רבבה ולא אלפיים. משיב רש"י "אלא אינו דומה מועטין העושין את התורה למרובין העושין את התורה".

ולכאו' היה צריך רש"י לומר דאינו דומה מועטין חיילים לוחמים הרודפים את האויב, לחיילים ולוחמים מרובים שרודפים את האויב. אבל רש"י לא התנסח כך, אלא בחר לומר "אינו דומה מועטין העושים את התורה למרובים העושים את התורה", ומתבאר בדבריו יסוד גדול שנותן הרבה כוח והרבה חיזוק לנצל כל רגע ורגע לעסוק בתורה, להתחזק במצוות ובמעשים טובים ובתפילה שיש לה כוח גדול לבקוע שערי שמים ולעורר רחמים, שלא יתכן שכשחמישה רודפים מאה והיחס המספרי הוא שכל אחד רודף עשרים, שכשהם מאה חיילים הם כבר יכולים לרדוף רבבה, מאיפה הם מקבלים את הכוח הזה. איך פתאום חייל אחד שיכל לרדוף עשרים, עכשיו יכול לרדוף הרבה יותר בגלל שהוא ביחד עם עוד תשעים ותשע, היחס הוא לכאורה לא הגיוני, לכן אומר רש"י שברור בלי כל ספק שכוונת התורה לומר "ורדפו מכם חמשה מאה" זה תלוי בעורף, באותם אלה שיושבים ועוסקים בתורה ונותנים להם את הכוח, דהרי מה ההיגיון שחייל יהודי עדיף על פני חייל גוי שהוא יצליח לרדוף עשרים חיילים, מניין הכוח הזה, התשובה היא כי יש מאחוריו את אותם יהודים שיושבים ועוסקים בתורה, והם שנותנים לו את הכוח להיות כחמשה, וכן כשיש מאה שעוסקים בתורה, כשיש בית מדרש עם מאה לומדים שיושבים ועמלים בתורה, כולם יחד מצטרפים למספר אדיר של עוסקים בתורה באותה שעה, וממילא שם בשדה הקרב "מאה מכם רבבה ירדופו", החוסן החוזק והכוח שנותנים מבתי המדרשות ללוחמים במטוסים בחזית בעזה בלבנון באיראן ובכל מקום שהוא, מגיע מכוח אלו שיושבים ועוסקים בתורה.

לכן
כשבאים אלו ששואלים למה בחורי ישיבות לא מתגייסים לצבא, בדרך כלל אני אומר לשואל בשביל שהתשובה תהיה מדוייקת תספר לי קצת על עצמך שנוכל להכיר אותך בשביל להתאים את התשובה. האם אתה מאמין בבורא עולם, אתה מאמין בתורה. השאלה כמובן לא באה כהתרסה, אלא כהתעניינות בכדי להכיר את השואל, עד היום בדרך כלל התשובה הייתה 'כן בטח, ואדרבה התורה מספרת שמשה רבנו אמר לבני גד ובני ראובן "האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה"', ואז אני אומר לו אם אתה מאמין שיש בורא לעולם ונתן תורה לישראל, הרי התורה מלאה בפסוקים ובמאמרי חז"ל שמלמדים שכח התורה הוא זה שמגן ושומר על עם ישראל. ונכון הוא שצריכים גם חיילים בחזית, גם למשה רבנו היה צבא, לדוד המלך היה צבא, אבל תמיד היו את אותם בני תורה שיושבים ועוסקים בתורה, שהם נותנים הכח לאותו צבא שיוצא להילחם. ויש עוד עניין נוסף שכמובן צריך שגם הצבא עצמו יהיה מושתת ע"פ התורה.

ועוד כשמשה רבינו אמר "האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה" הוא לא דיבר עם שבט לוי, שהוא נמנה על השבט הזה. אלא לאותם שבטים שהיו רועי צאן והיה להם מקנה רב, ולהם הוא אומר שאתם צריכים גם כן להילחם. אבל שבט לוי מי שנשאו ליבו ונתקדש קודש קודשים וה' הוא נחלתו, כמו שכותב הרמב"ם שם שלא רק שבט לוי, אלא כל מי שנשאו ליבו.

ובוודאי כל אחד ואחד שיושב ועוסק בתורה צריך לחזק את עצמו להיות מאושר במה שנפל בחלקו לשבת ולעסוק בתורה. וכבר ידוע מרבי חיים שמואלביץ שאמר במלחמת ששת הימים שבזמן שהחיילים נלחמים בחזית ולא ישנים בלילות, ונמצאים עם אותם בגדים כמה ימים, זה בוודאי מחייב אותנו בני התורה, ובפרט אותם אלו שהם בני גילם של אותם שנמצאים שם, שבוודאי שחייבים הם לאמץ את עצמם יותר בעמל התורה הקדושה, בשקידה ובהתמדה גם בבין הסדרים בימים ובלילות, שלכל הפחות זה יהיה המסירות נפש שלנו. וכמו שבאמת רואים את בני התורה האברכים ובני הישיבות שבמסירות עצומה יושבים ועמלים ועוסקים בתורה הקדושה.

וזאת גם התשובה לאלו ששואלים איך רואים ניסים כאלו גדולים בזמן שיש כ"כ הרבה רדיפה מול הלומדי תורה, ולכאורה התשובה נמצאת ממש בתוך השאלה, כי דווקא כשיש כזו רדיפה מאותם בורים שלא יודעים מה זה תורה, ובכ"ז בני התורה מתנהגים כמו מרדכי ש'לא קם ולא זע ממנו', יושבים ועוסקין בתורה ללא הפסק, לא מתפעלים ולא מתרגשים מכל הדיבורים בחוץ, כי יודעים שישנם כאלו שלא מבינים ולא יודעים ולא למדו ולא שנו, ואין להם שום ידיעה בהבנת התורה, בודאי שזה נותן את הכח החוזק והחוסן לעם ישראל.

ויהי רצון שה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום שנזכה במהרה לגאולה שלמה בחסד וברחמים, אמן.



מצו"ב הקובץ להורדה
 

קבצים מצורפים

  • שיחה ממרן ראש הישיבה.pdf
    120.2 KB · צפיות: 5
 
חזור
חלק עליון