• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

דימוי הוספת פסוקים בשופרות זכרונות ומלכויות לדין 100 ברכות

amit26

Well-known member
שלום לכל הצדיקים!
קראתי בשבת הספר הנפלא "מתורתו של מרן"(מאת תלמיד מרן שליטא הרה"ג אלמוג לוי שליטא) ורציתי לשאול, לכאורה לא הצלחתי להבין -
לכאורה איך מרן דימה דבר לדבר? שם מדובר בפסוקים, אין שום מניעה להוסיף פסוקים - מה יש להפסיד?
אבל בברכות הרי יש איסור של ברכה שאינה צריכה, שגם אם אתה מברך כסדר הברכה רק שהברכה אינה נצרכת אתה עובר על איסור נשיאת שם ה' לשווא! יש הרבה מה להפסיד בברכה שאינה צריכה, בשונה מפסוקים שאינם צריכים
 

קבצים מצורפים

  • WhatsApp Image 2024-08-17 at 21.57.16.jpeg
    WhatsApp Image 2024-08-17 at 21.57.16.jpeg
    123.8 KB · צפיות: 8
שלום לכל הצדיקים!
קראתי בשבת הספר הנפלא "מתורתו של מרן"(מאת תלמיד מרן שליטא הרה"ג אלמוג לוי שליטא) ורציתי לשאול, לכאורה לא הצלחתי להבין -
לכאורה איך מרן דימה דבר לדבר? שם מדובר בפסוקים, אין שום מניעה להוסיף פסוקים - מה יש להפסיד?
אבל בברכות הרי יש איסור של ברכה שאינה צריכה, שגם אם אתה מברך כסדר הברכה רק שהברכה אינה נצרכת אתה עובר על איסור נשיאת שם ה' לשווא! יש הרבה מה להפסיד בברכה שאינה צריכה, בשונה מפסוקים שאינם צריכים
דנו בזה הפוסקים, ומחמת וקשה להשלים 100 ברכות בשבת כמו שפסק השו"ע לכן מותר להרבות בברכות,
ואי"ז נקראה ברכה שאינה צריכה אלא אדרבה יש בזה צורך.

ולא שייך לומר על ברכה כזו ברכה לבטלה, כי אם פטר עצמו בברכת המזון, וברצונו לאכול מגדנות ופרות הרשות בידו ואיב"ז ברכה לבטלה, אלא ברכה שאינה צריכה, וכאן שזה לצורך הדבר פשוט שיש להורות לעשות כן לצורך השלמת 1000 ברכות
 
דנו בזה הפוסקים, ומחמת וקשה להשלים 100 ברכות בשבת כמו שפסק השו"ע לכן מותר להרבות בברכות,
ואי"ז נקראה ברכה שאינה צריכה אלא אדרבה יש בזה צורך.

ולא שייך לומר על ברכה כזו ברכה לבטלה, כי אם פטר עצמו בברכת המזון, וברצונו לאכול מגדנות ופרות הרשות בידו ואיב"ז ברכה לבטלה, אלא ברכה שאינה צריכה, וכאן שזה לצורך הדבר פשוט שיש להורות לעשות כן לצורך השלמת 1000 ברכות
אה"נ , באמת מטעם שאכן הברכה נצרכת לעניין 100 ברכות - בהחלט הטעם מובן
אך אני שואל לגבי הטעם שנלמד מדימוי הוספת פסוקים בראש השנה, האם משם ניתן לדמות?(שהרי כאמור יש ברכה שאינה צריכה וכמו כל מה שכתבתי לעיל)
וליתר הבנה- לפי הדימוי הישר מדברי הרמבן, גם מי שעבר את רף 100 הברכות היה יכול להוסיף ברכות שאינן צריכות כאוות נפשו, שהרי מותר להוסיף כי מדובר בשבח(לפי דברי הרמבן)
ובאמת זה אסור! משמע מכאן,לכאורה הטעם הוא לא בגלל שמדובר בדברי שבח, אלא מהסיבה שכבודו כתב
 
כדאי לראות את הראיה של מרן בפנים ולא מספר קיצורים.
אכן לא ראיתי, אין שם מראה מקום, ובאמת אם הטעם הוא לא כמו שמופיע במה ששלחתי,אז אין בעיה! הנושא שלי באשכול זה הוא הראייה הזו בלבד,לא האם הפסיקה נכונה או לא(ולכן אין לי צורך ממש לראות בפנים שם,כי הנושא הוא בכלל לא מרן עצמו או הפסיקה הנ"ל,אלא הראייה הספציפית הזו,עליה אני שואל :) )


ד"א זה לא ספר קיצורים,זה ספר מתוך שיעורים שנמסרו
 
זה ממש אותו הדבר.
דוג' לדבר מה שאמר מרן הראש"ל בשיעור אתמול שלא הבינו אותו מדבריו בשיעור וסמך על המעיין בתוך הספר.
ייתכן שכבודו צודק,אני לא רוצה להיכנס לדיון אם ספר קיצורים וספר שיעורים אותו דבר- אין נ"מ לדיון כרגע :)
כאמור הסברתי בהודעה האחרונה את השאלה שלי באופן ממוקד,אשמח לעונים!

נ.ב.מה אמר מרן שלא הבינו אותו?בעניין תפילין רבנו תם אולי?
 
חזור
חלק עליון