• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הוספת מים חמים שהיד סולדת בהם לתוך כלי ראשון עם תבשיל יבש - שיעור הראשון לציון שמתפרסם היום

במרוקו נהגו מזמן קדום [קודם כתיבת השו"ע] להטמין מערב שבת קומקום של מים חמים כדי להוסיפו לסיר החמין כאשר הוא מצטמק בשבת, ומנהג זה היה נפוץ בכל מרוקו ושורשו במנהגי ספרד הקדומים ביותר.

אמנם עצם מנהג זה נתון במחלוקת ראשונים כמבואר בב"י בסי' רנג, שלדעת רבינו יונה אסור לעשות כן שמא יהיו המים שבקומקום לא כל כך חמים, ויוסיפו אותם לסיר החמין שנמצא ע"ג מקור חום ויעברו על איסור בישול בשבת, ולדעת הרשב"א והר"ן אין בכך כל איסור, שלפי שיטתם אין בישול אחר בישול גם בדברים לחים, וכיון שהמים התבשלו כבר מערב שבת, אף אם התקררו אין בכך כל איסור בישול, ומרן השו"ע פסק בדין זה כסברת רבינו יונה (סי' רנג ס"ד) וזוהי לשונו:"יש למחות ביד הנוהגים להטמין מבעוד יום קומקום של מים חמין ונותנים אותם לתוך הקדירה בשבת כשהתבשיל מצטמק".

אבל כל רבני מרוקו פסקו בדין זה שלא כדעת מרן, ונקטו כמנהג ראשוני ספרד, והורו כן הלכה למעשה, וכך היא דעת הגאון רבי יוסף משאש זצ"ל (מים חיים ח"א סי' קנב), רבי יוסף בן נאים זצ"ל (שארית הצאן ח"ד סי' רעד), רבי מסעוד הכהן זצ"ל (פרחי כהונה סי' לג), ומרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל שכתב בדין זה תשע תשובות (העיקרית שבהם בתבואות שמש או"ח סי' כו), ועוד.

ובתשובותיו של הגר"ש משאש מבאר שהמנהג המרוקאי הוא גם לדעת השו"ע, כי כל חששו של השו"ע הוא דווקא שכאשר יבוא להוסיף את המים יהיו הם חמים בחום שהוא פחות מיס"ב, וחשש זה לא שייך בימינו, שכן אם הוספת המים הינה מכלי שנמצא ע"ג הפלטה, או לחילופין ממיחם חשמלי, הרי שאין חשש שהמים שבו יתקררו, שהרי החום בימינו נשמר ע"י החשמל ולא כבימים עברו ע"י שמיכות או הטמנה בחול, ולכן פוסק שלהוסיף מים ישירות מהמיחם או מכלי שיש בו מים שנמצא ע"ג הפלטה מותר אף לדעת מרן.

ולכן לדינא, מותר להוסיף מים ישירות מהמיחם או מכלי שיש בו מים חמים הנמצא ע"ג הפלטה, לתוך סיר החמין שמצטמק, אפילו לדעת מרן, ומצד המנהג אפשר אפילו לשפוך מהמיחם אל תןך כוס או ספל וממנו לשפוך לסיר החמין, אע"פ שהכוס היא כלי שני, אך בכל אופן הטוב ביותר לעשות הוא לערות ישירות מהמיחם או ע"י מצקת, וכן הורה הגר"ש משאש בתשובתו.

וכן כתב גם בשו"ת אור לציון (חלק ב - הערות פרק יז - דיני שהיה וחזרה והטמנה), וזה לשונו:

"בשו"ע סימן רנ"ג סעיף ד' כתב שיש למחות ביד הנוהגים להטמין מבעוד יום קומקום של מים חמים, ונותנים אותם לתוך הקדירה בשבת, כשהתבשיל מצטמק. והטעם הוא, שפעמים שאחד מהם אין היד סולדת בו, ויש חשש מבשל, וכמבואר בב"י שם, וראה עוד במ"ב שם. והנה היה מקום להקל בנידון דידן, שיש לומר שמה שאסר מרן הוא דוקא באופן שהטמינו את הסירים שלא על גבי אש, ולכן שם יש חשש שמא אחד מהם אין היד סולדת בו, אבל בסיר שנמצא ע"ג האש החשש הוא יותר רחוק, ויש לעיין בזה.

ועוד אפשר שהטעם שהחמירו שלא לתת מים הוא מהטעם השני שהביא הר"ן בשבת דף מ"ח ע"א בשם רבינו יונה והובא בב"י, שאעפ"י ששניהם חמים, מ"מ הרי המים שמערה אותם יש להם דין עירוי, והמים שבתבשיל דינם ככלי ראשון ממש, וא"כ אפשר שבנתינת מים שדינם כעירוי לתוך מים חמים ממש, יש בזה משום מבשל. והרי קי"ל עירוי לאו ככלי ראשון כמבואר בשו"ע יו"ד סימן ס"ח סעיף י', ולטעם זה אין נפק"מ אם נמצא ע"ג האש או שאינו נמצא ע"ג האש. אולם באגלי טל בהשמטות לסימן שי"ח סעיף ד' היקל בזה גם לדעת מרן השו"ע, וכתב שהשו"ע לא סבירא ליה כדברי רבינו יונה שיש בישול בעירוי, ע"ש, וגם מהגמ' בשבת ל"ח ע"ב פינה ממיחם למיחם מהו, משמע שאין בזה חשש מבשל, אלא חשש שהיה בתחילה, וצ"ע על דברי רבנו יונה שכתב שיש בזה משום בישול, וראה גם בחזו"א בסימן ל"ז אות י"ג שעמד בזה, ע"ש. וראה עוד במג"א בסימן רנ"ג ס"ק כ', שכתב שדעת מרן להקל בפינה ממיחם למיחם, ומשמע דלית ליה לדרבנו יונה, ולכן המיקל יש לו על מה לסמוך".

אבל מרן פאר הדור והדרו הגר"ע יוסף זצוק"ל חלק עליהם ואסר הוספת מים לחמין, ומרן הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א (בשיעורו האחרון, שמתפרסם היום - פרשת חוקת תשפ"א) חזר ושנה ענין זה.

אך בדבריו לא עמד על הסתירה בשיטתו, ואעמוד עליה כאן. בשיעוריו הוא הזכיר כמה פעמים שאין בישול אחר בישול במים, ומים שנתבשלו אע"פ שנצטננו, מותר לחממם שוב כי מצטמק ורע לו (והזכיר זאת שוב בשיעורו האחרון). אמנם הגר"ע יוסף כבר דיבר בזה (כמדומני יבי"א חלק י') אבל הוא התיר רק בקפה, והראשון לציון הגאון רבי יצחק חידש גם במים שהתבשלו. יש לציין גם שאחיו ר' אברהם חלק עליו ואסר.

עכ"פ לשיטת הראשון לציון הגאון רבי יצחק, אם מדובר במים שהורתחו, ואין בישול בהם, ממילא כל חששו של השו"ע אינו שייך, כי התבשיל כבר מבושל ואין בישול אחר בישול ביבש, וגם במים אין בישול אחר בישול כנ"ל, ומהיכי תיתי לאסור?

כמו כן, הגר"ש כהן (ר"י פורת יוסף) הקשה עליו מדוע לא נאמר ספק ספיקא, שמא כהרמב"ם שאין בישול אחר בישול בלח, ואם כהפוסקים שיש בישול אחר בישול שמא עירוי ככלי ראשון ואין כאן תוספת בישול.

אגב דעסקינן בענין זה יש להעיר על מה שדיבר הראשון לציון הגאון רבי יצחק בשיעורו שהמערביים קמא קמא בטלי (ע"פ דרכו הידועה), אך היה לו לומר להיפך, כי מנהג ארץ ישראל היה כדברי הרמב"ם שאין בישול אחר בישול בלח, וכפי שהרחיב הגאון בעל פקודת אלעזר בסימן שיח, ואדרבה, המערביים החמירו בבישול לח שנצטנן כדעת מרן. וא"כ פלא מאין יצאה לרב יוסף חומרה זו.

וגם יסודו דקמא קמא בטיל טעות הוא, מכמה סיבות, גם בגלל שבכל מאות השנים האחרונות בארץ ישראל אין מנהג אחיד אלא עדות רבות (הראשון לציון הגאון רבי יצחק הזכיר זאת בדבריו וציין שהעדה המרוקאית היתה כאן מאז ומתמיד ונקראה "עדת המערבים"), והמגיע לא"י לאיזה מנהג יתבטל? וגם מוכיח מתוך הסתירה בדברי השו"ע שקהילה גדולה המגיעה לארץ אחרת שיש בה כמה מנהגים, לא צריכה להתבטל.

וכן הביא בספר מגן אבות (עמ' תקס"ו, ראה שם באורך), שנחלקו בזה מרן השו"ע והמבי"ט, בתשובה שנדפסה בשו"ת בית יוסף (דיני כתובות ב'), האם הבאים מארצות ספרד צריכים להתבטל למנהגי תושבי הארץ המסתערבים, והמבי"ט טען "הרי המנהג של תושבי הארץ הוא קבוע גם עלינו", ומרן השו"ע השיב לו "אין מנהג ארצות תולדות אבותינו בספרד כן", והוסיף "שאפילו אם היה מתברר שאיזה בית דין קבוע נהג במדינה זו כמה פעמים.. כמנהג תושבי הארץ, לא היה מנהג תושבי הארץ קבוע עלינו, אלא אם כן נתפרסם הדבר לכל הקהילות", ומה נענה כיום שיש קהילות רבות בארץ ישראל וכל קהילה עם דינים ומנהגים משלה ולא בטלה ברוב. והספרדים רבים על האשכנזים, ומבין הספרדים קהילת המרוקאים היא הגדולה ביותר. וע"ז כתב מהר"ם קורדובירו (נדפסו דבריו שם לאחר דברי רבי יוסף קארו) "ומה שכתב שאנו נגררים אחר מנהג תושבי הארץ, אדרבה אנו רואים דתושבי הארץ בטלי אגב הבאים מארץ מרחק הספרדים, שהם רוב דמינכר עד שתושבי הארץ אדרבה בטלי לגבייהו".

גם מה שניסה הראשון לציון הגאון רבי יצחק בשיעורו לתרץ שעדת המערביים היתה מועטת ובטלה ברוב, זה אינו ברור, וכי שייך רוב ומיעוט בשתי קהילות שחיות זו לצד זו עם בתי דינים שונים וכו', והרי עוד לפני כמאה וחמישים שנה, נלחם הגאון רבי רפאל אלעזר הלוי בן טובו, ראב"ד לעדת המערבים בירושלים, על שמירת מנהגי המערב בקהילתו הירושלמית.

וגם באיזה רוב תתבטל, הרי מאז ומתמיד היו שם קהילות קהילות, ולפני כארבע מאות שנה, עלה השל"ה הקדוש לירושלים והיה לרבה של הקהילה האשכנזית שהיתה במקום. לאחר מכן, לפני כמאה שנה, עלו גם תלמידי הגר"א ותלמידי הבעש"ט.
 
על מה שהקשה סתירה בדעת הראשון לציון שליט"א, כבר עמד על זה בעבר, וביאר שמים הנכנסים לתבשיל הם בגדר מצטמק ויפה לו, כי הם כמרק שטעמו משתבח ולא כמים העומדים בפנ"ע. ובכה"ג לא מתחשבים ברוב יבש, כי מיעוט המים חשובים מאוד שמצילים את כל התבשיל.
לגבי הוראות מרן וקמא קמא בטיל, כבר נודעת המחלוקת בזה, ובושלה כל צרכה, ואין בישול אחר בישול.
 
ידוע לי מה שהשיב, רק ציינתי שבשיעור זה לא עמד על הסתירה. ואם היה משיב, הייתי כותב גם מה שיש לי לומר על זה... [ואגב לא ענית על קושיית הגר"ש כהן].

ובכן, מה שהשיב אינו מובן, כי הנדון הוא המים, ולא התבשיל (כי התבשיל יבש ואין בישול אחר בישול ביבש), וממה נפשך, אם מתייחסים לתבשיל שמתבשל מחמת המים, אין בו בישול, ואם מתייחסים למים, גם בהם אין בישול. ואיך אפשר לתפוס את החבל בשני קצותיו, ולטעון שהמים הופכים לתבשיל ומצטמק ויפה לו?

וכיצד הפך הרוטב פתאום למיעוט חשוב שאינו בטל כלפי הרוב? וכי הרוטב עדיף על החמין עצמו? (ראה בדברי מרן שציטט בשו"ת יביע אומר חלק ז - אורח חיים סימן מב, "ולמדנו מדבריו שאם מצטמק ורע לו אף על פי שיש בו מרק אין בו משום בישול, ומותר ליתנו אצל המדורה אפי' במקום שהיס"ב". ומצטמק ורע לו זהו בדיוק הנדון דידן, שהסיר בסכנת שריפה. ואע"פ כן לא אומרים ש"הרוטב מציל את התבשיל מלהישרף ולכן הוא חשוב..."

וכן ציטט הגר"ע מהפמ"ג, "ולפ"ז שפיר הולכים אחר רובו, שאם הרוב רוטב, מצטמק ויפה לו הוא, ומתכוין הוא שיצטמק, וחשיב בישול, אבל כשרובו יבש ומיעוטו רוטב, אין דעתו שיצטמק, כיון שהצימוק רע לו ליבש").

ומדוע בסתם סיר של דגים עם רוטב, לא נאמר שהרוטב הוא חשוב, כי לולא הרוטב ישרפו כל הדגים?

וגם לשיטתו, אין זה נכון. כי התבשיל של החמין שעומד להישרף, הוא מצטמק ורע לו, ומוסיפים מים רק כדי שלא ישרף לגמרי, אבל גם אחרי שמוסיפים מעט מים, לא מעוניינים שימשיך להתבשל כי הוא עדיין במצב של "גסיסה" וכל תוספת בישול מזיקה לו (למרות המים). וכן הוא ביבי"א הנ"ל שציטטתי.

וגם אם תאמר שלא ברור אם החמין הזה מצטמק ויפה לו, או מצטמק ורע לו, הרי עשה הגר"ע שם ס"ס:

"שאף באופן שאין הדבר ברור שהתבשיל הזה מצטמק ורע לו, ויש ספק בדבר, יש להתיר מטעם ספק ספיקא, שמא הלכה כהרמב"ם והרשב"א והר"ן דס"ל שאפי' בתבשיל לח שרובו או כולו רוטב ומרק אמרינן אין בישול אחר בישול, (והכי ס"ל להרמ"א מעיקר הדין), ואת"ל שהלכה כרש"י והרא"ש ורבינו ירוחם ורבינו יונה דס"ל יש בישול אחר בישול בלח, שמא תבשיל זה מצטמק ורע לו".

וממה נפשך, אם הייתי מניח את הסיר עם החמין בצירוף הרוטב המועט הזה, היה הגר"ע יוסף מתיר לחממו לכתחילה על הפלטה משום שרובו יבש, אז למה שתהיה בעיה בתוספת המים הזאת?
 
נערך לאחרונה:
גם אני בעניותי שאלתי את השאלה הזו לגבי בישול אחר בישול במים כאן

אך לא הבנתי מדוע פסק כבודו בסכינא חריפא שמותר לערות מים חמים מן המיחם משום שלמרוקאים היה מנהג קדום, וכי כולם מרוקאים? ומה גם שמרן זצ"ל בחזו"ע כבר ישב על המדוכה, ודחה את הטענה ששמא יהיה קרוב ליד או פחות סולדת
 
אך לא הבנתי מדוע פסק כבודו בסכינא חריפא שמותר לערות מים חמים מן המיחם משום שלמרוקאים היה מנהג קדום, וכי כולם מרוקאים?

ענין מנהג קדום, הוא רק לנוהגים כך משנים קדמוניות. אבל מה שכתב מרן הגר"ש משאש זצוק"ל שגם השו"ע יודה להתיר, זה כבר ענין לכולי עלמא.
 
זכורני שמרן הגר״ע וכן הגאון הרב אלבז שליט״א יצאו על מנהג המרוקאים שמקילים בעירוי מכלי ראשון אך מחמירים בדיני החזרה דהוה תרתי דסתרי, באמת קשה לקיים מנהג המרוקאים בקולא זאת ומצד שני גם להקל בהחזרה כשהמרוקאים היו מחמירים בדבר. ודו״ק.
 
זכורני שמרן הגר״ע וכן הגאון הרב אלבז שליט״א יצאו על מנהג המרוקאים שמקילים בעירוי מכלי ראשון אך מחמירים בדיני החזרה דהוה תרתי דסתרי, באמת קשה לקיים מנהג המרוקאים בקולא זאת ומצד שני גם להקל בהחזרה כשהמרוקאים היו מחמירים בדבר. ודו״ק.
חלילה לתלות בוקי סריקי במרן זצ"ל ולהבה"ח שא"ר שליט"א
וכי כל הראשונים והאחרונים שהיקלו לתת מים לתוך הקדירה היקלו באיסור החמור דחזרה ח"ו, וכי יש משלומי אמוני ישראל דיקלו בו ח"ו?
אולם בוודאי מדובר מכירה לכירה למר כדאית ליה או באותה הכירה ממש דשרי לכולי עלמא, כך שאין כאן ריח של קושיה על מנהג הראשונים.
 
חלילה לתלות בוקי סריקי במרן זצ"ל ולהבה"ח שא"ר שליט"א
וכי כל הראשונים והאחרונים שהיקלו לתת מים לתוך הקדירה היקלו באיסור החמור דחזרה ח"ו, וכי יש משלומי אמוני ישראל דיקלו בו ח"ו?
אולם בוודאי מדובר מכירה לכירה למר כדאית ליה או באותה הכירה ממש דשרי לכולי עלמא, כך שאין כאן ריח של קושיה על מנהג הראשונים.
מצוין, תכתוב מה שכתבת בלי לקרוא מה שאני כתבתי על המרוקאים.
 
אתה לא ברור ואין לי עסק איתך, אני כותב עבור מי שמעוניין לדון בנושא בכובד ראש.
עובדה שלא קראת, או קראת ולא ניסית להבין את דבריי, אלא ישר קראת בקול גדול ״אין לתלות בוקי סריקי במרן וכו׳״.
גם לי אין שיג ושיח עם מי שלא מנסה לפחות להבין מה שאני כותב.
 
אתה לא ברור ואין לי עסק איתך, אני כותב עבור מי שמעוניין לדון בנושא בכובד ראש.
ידוע לכל חברי הפורום וגם בפורומים אחרים, שהרב @לביא הינו מתון מתון ומסיק, ואמנם הוא צמוד לפסקי מרן זיע"א, אבל לא מהסס מלומר את אשר אינו מובן לו.
 
ידוע לכל חברי הפורום וגם בפורומים אחרים, שהרב @לביא הינו מתון מתון ומסיק, ואמנם הוא צמוד לפסקי מרן זיע"א, אבל לא מהסס מלומר את אשר אינו מובן לו.
מרן למד את הדברים בשרשם, וידוע שהרב משאש והרב פרחי כהונה דנו היטב בנושא, גם מדין חזרה, כיעויין בתשובותיהם. מרן עצמו בוודאי מסיק דבני מרוקו יכולים להמשיך במנהגם המיוסד בהררי קודש במנהג ספרד, אלא דדעתו הגדולה דכאן בארץ ישראל אתריה דמרן עליהם לנהוג כמרן זצ"ל כדכתב בחזון עובדיה. (אם כי יש שהביאו שמנהג ירושלים להקל בבישול לח שהצטנן כדיעוין בפקודת אלעזר, ואכמ"ל).
 
נערך לאחרונה:
עוד דבר חשוב שיש להדגיש ולהבהיר בנושא.
בארץ אליג'יריה שלשם באו עיקר מגורשי קטלוניה בגירוש קנ"א, נהגו להקל בלח שהצטנן כדעת רבותיהם גדולי הראשונים, כמבואר להדיא בדברי מהר"א בן טואה.
ואני מצטט
שו"ת תשב"ץ חלק ד (חוט המשולש) טור ג סימן י
אלא שהר"ן ז"ל בפי' ההלכות תמה על סברא זו וכתב וז"ל לא ידעתי מנין לו זה שהרי כל שבא בחמין מלפני השבת שורין אותו בחמין בשבת אף על פי שהוא צונן גמור ולא ידעתי הפרש בין מים מבושלים למתבשל אחר וצ"ע ובדיקה עכ"ל. ואף על פי שאיני כדאי להכריע נלע"ד שעל דברי הר"ן יש לסמוך ואין לחלק בין מרק למים הואיל ובגמ' אמרו סתם כל שבא בחמין ולא חלקו בין שום דבר לדבר ולכן הרוצה לחלק ולומר שהמי' אחר שנתבשלו אם פסקה רתיחתן יש בהם משום בישול עליו להביא ראיה מהיכן יצא לו חילוק זה אבל מסברא בעלמא אין שומעין לו. ומאחר שלא מצינו לדברי האוסר בירור וראיה והמנהג הזה הוא מימים קדמונים ראוי להניחם לנהוג מנהגם והרוצה להחמיר בדבר שאין בו איסור מפורש גורם מחלוקת כ"מ ולא ישמעו לו וכ"ש שיאמרו שכבר נהגו זה לפני כמה גדולים ולא מיחו בהם. נאום הכותב בס' וגם כל העם הזה על מקומו יבא בשלום: אל החכמים הנז' ישצ"ו.
לאחר גירוש ספרד באו לפאס מגורשי קסטיליה, שם נהגו כרא"ש שהיה רבם, כאשר יש מן החכמים שנהגו כמותו אף נגד הרמב"ם והרי"ף וכדהובא בברכי יוסף סימן כה אות כט בשם רבי משה דאנון, שהיה ממנהיגי יהדות פאס באותן שנים. מאוחר יותר נהגו לפסוק כתרי מגו תלת, וידועה תקנתם בנושא שנים לא רבות לאחר גירוש ספרד. אחר כך קבלו את פסקי מרן וכידע.
ומכאן המנהג המרוקאי שיהיה הכלי הראשון שממנו מערים את הרותחים רותח. והיינו משום דסבירא להו כרא"ש והטור ומרן שיש בישול אחר בישול בלח שהצטנן. וכנראה הבינו בדעת מרן שאין בישול בתבשיל רותח העומד על הכירה, ושעיקר חששו של מרן היה שמא אין היד סולדת בו (והיינו בהטמנת קומקום, לא כששוהה על האש או על הכירה). וכמו שכתבו הטור ומרן שיח ד דתבשיל לח יש בו משום בישול אם נצטנן. שמע מינה שאם לא הצטנן והיד סולדת בו אין בו משום בישול. וכדהאריכו בתשובותיהם.
על תפוצת יהודי קסטיליה בפאס לאחר גירוש ספרד ניתן ללמוד ממקורות מגוונים, אחד מהם הוא תשב"ץ ח"ד (ספר נופך, עמ' תו)
כבר ידוע למעלת כבודך כי בעיר פאס הם חלוקים לשתי כתות, המיעוט שהם הבלאדיא אין עושין נפיחה, והרוב שהם הקאשטיליאן הם עושין נפיחה
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון