• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

דין בחור ישיבה חוזר בתשובה בנר חנוכה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
שאלוני מה יהיה הדין בבחור ישיבה שהוריו אינם שומרים תורה ומצוות ואינם מדליקים עליו בביתם, האם יצטרך להדליק נר חנוכה בישיבה, והאם יכול לברך.
בתחילה סברתי לומר שלכאו' יצטרך להדליק בעצמו, כיון שאינו יוצא בהדלקת הוריו, אך מ"מ היה נ"ל שלא יברך, מכיון שיש סניף נוסף לבחור ישיבה שיוצא בהדלקה של הישיבה או בהדלקה של הראש ישיבה, וא"כ עדיין אע"פ שהוריו לא מדליקים עליו, מ"מ נחשוש שיוצא יד"ח בהדלקת הישיבה או ראש הישיבה, ולכן לכאו' לא יוכל לברך.
וגם אולי במקרה כזה כן יוכל לכוון להדיא שלא להיפטר בהדלקת ראש הישיבה, ואז יוכל לברך בוודאי בעצמו.
וחשבתי לדמות דין זה לדין בחור ישיבה שהוריו בחו"ל, שכתב בילקו"י (סי' תרע"ז ס"ו):
1698861606910.png
ולכן חשבתי לומר שבאמת לכתחילה עדיף שידליק בלי ברכה, אולם מסעיף זה נראה שלא חשש לכך שהבחור שהוריו בחו"ל יוצא בהדלקת הישיבה או ראש הישיבה, וכתב שרשאי לברך, וא"כ לכאו' גם בנד"ד בחור ישיבה שהוריו לא מדליקים עליו בבית יהיה רשאי לברך.
וחשבתי אולי אפשר ללמוד מזה גם לדין בחור ישיבה שהוריו מתארחים אצל מישהו ואביו משתתף בפרוטה עם בעה"ב כדין אכסנאי, האם גם בכה"ג יוצא הבחור יד"ח מאביו, או שצריך להדליק בעצמו, והאם יוכל ויצטרך לברך?

ויצאתי לתור בנושא זה בילקו"י.
במכתבים שבסוף הילקו"י חנוכה החדש, מכתב ל"ג, כתב כך:
1698864433114.png
כלומר, שכותב שבין שהוריו אכסנאים ובין שהוא בעל תשובה, אמרינן סב"ל, ולא יברך. (והביא באמת את הצד שחשבנו לומר שבעל תשובה לא יברך כיון שיתכן שיוצא בהדלקה בישיבה או בהדלקת ראש הישיבה).
והנה, בהמשך המכתב הנ"ל (אחרי שכתב את הדין לגבי בחור שהוריו בחו"ל, וכפי שכתב בפנים הספר), כתב:
1698863405665.png
וכאן הביא את הצד שאולי לא יברך מכיון שאולי יוצא יד"ח בהדלקת הישיבה או הראש ישיבה, אך סיים וכתב שנראה יותר שיכול לברך, וכתב שמה שאנחנו מצרפים את בצד שיוצא יד"ח בהדלקת הישיבה או הראש ישיבה, זה רק סניף וצירוף, אבל לא שסומכים ע"ז לבד, ולכן אפי' לא חוששים בכה"ג לסב"ל ויכול לברך.

במכתב ל"ה כותב הרב:
1698863707892.png
וא"כ כאן כתב שבחור ישיבה שאין הוריו מדליקים עליו בביתו, לא ידליק בברכה.
וכן כתב בהמשך המכתב:
1698863793200.png
וסיים לקראת סוף בנכתב:
1698863893709.png
ואז כתב לדחות את הראיה מבחור שהוריו בחו"ל שאז יכול (לכוון להדיא שלא לצאת בהדלקת הוריו) ולברך בעצמו, מכיון שאז עוד לא הגיע כלל זמן החיוב של הוריו וכו'.

אתה הראת לדעת, שבמכתב ל"ה מתאריך י"א כסלו תשע"ה כתב בסוף המכתב שידליק בברכה (מכיון שלא חוששים שיוצא בהדלקת הישיבה או הראש ישיבה), אך 2 מכתבים אח"כ בספר, במכתב מתאריך ג' טבת תשע"ח כתב שאין לו לברך.
האם הרב חזר בו ולמעשה סובר שאין לו לברך? (ואם כן מדוע בספר זה הובא כך?)
 
זה לא כ״כ קשור לדיון גופא, אבל כיוון שבימי ישיבתי הייתי בדיוק כך (שלא מדליקים עלי בבית) הייתי משתתף בפרוטה עם בחור אשכנזי שמדליק בפנימיה (והיה נשאר שם חצי שעה לפקח על הנרות), ומכוון בברכות של הראש ישיבה על הדלקת הנרות שבישיבה.
 
שאלוני מה יהיה הדין בבחור ישיבה שהוריו אינם שומרים תורה ומצוות ואינם מדליקים עליו בביתם, האם יצטרך להדליק נר חנוכה בישיבה, והאם יכול לברך.
בתחילה סברתי לומר שלכאו' יצטרך להדליק בעצמו, כיון שאינו יוצא בהדלקת הוריו, אך מ"מ היה נ"ל שלא יברך, מכיון שיש סניף נוסף לבחור ישיבה שיוצא בהדלקה של הישיבה או בהדלקה של הראש ישיבה, וא"כ עדיין אע"פ שהוריו לא מדליקים עליו, מ"מ נחשוש שיוצא יד"ח בהדלקת הישיבה או ראש הישיבה, ולכן לכאו' לא יוכל לברך.
וגם אולי במקרה כזה כן יוכל לכוון להדיא שלא להיפטר בהדלקת ראש הישיבה, ואז יוכל לברך בוודאי בעצמו.
וחשבתי לדמות דין זה לדין בחור ישיבה שהוריו בחו"ל, שכתב בילקו"י (סי' תרע"ז ס"ו):
הצג קובץ מצורף 13942
ולכן חשבתי לומר שבאמת לכתחילה עדיף שידליק בלי ברכה, אולם מסעיף זה נראה שלא חשש לכך שהבחור שהוריו בחו"ל יוצא בהדלקת הישיבה או ראש הישיבה, וכתב שרשאי לברך, וא"כ לכאו' גם בנד"ד בחור ישיבה שהוריו לא מדליקים עליו בבית יהיה רשאי לברך.
וחשבתי אולי אפשר ללמוד מזה גם לדין בחור ישיבה שהוריו מתארחים אצל מישהו ואביו משתתף בפרוטה עם בעה"ב כדין אכסנאי, האם גם בכה"ג יוצא הבחור יד"ח מאביו, או שצריך להדליק בעצמו, והאם יוכל ויצטרך לברך?

ויצאתי לתור בנושא זה בילקו"י.
במכתבים שבסוף הילקו"י חנוכה החדש, מכתב ל"ג, כתב כך:
הצג קובץ מצורף 13949
כלומר, שכותב שבין שהוריו אכסנאים ובין שהוא בעל תשובה, אמרינן סב"ל, ולא יברך. (והביא באמת את הצד שחשבנו לומר שבעל תשובה לא יברך כיון שיתכן שיוצא בהדלקה בישיבה או בהדלקת ראש הישיבה).
והנה, בהמשך המכתב הנ"ל (אחרי שכתב את הדין לגבי בחור שהוריו בחו"ל, וכפי שכתב בפנים הספר), כתב:
הצג קובץ מצורף 13945
וכאן הביא את הצד שאולי לא יברך מכיון שאולי יוצא יד"ח בהדלקת הישיבה או הראש ישיבה, אך סיים וכתב שנראה יותר שיכול לברך, וכתב שמה שאנחנו מצרפים את בצד שיוצא יד"ח בהדלקת הישיבה או הראש ישיבה, זה רק סניף וצירוף, אבל לא שסומכים ע"ז לבד, ולכן אפי' לא חוששים בכה"ג לסב"ל ויכול לברך.

במכתב ל"ה כותב הרב:
הצג קובץ מצורף 13946
וא"כ כאן כתב שבחור ישיבה שאין הוריו מדליקים עליו בביתו, לא ידליק בברכה.
וכן כתב בהמשך המכתב:
הצג קובץ מצורף 13947
וסיים לקראת סוף בנכתב:
הצג קובץ מצורף 13948
ואז כתב לדחות את הראיה מבחור שהוריו בחו"ל שאז יכול (לכוון להדיא שלא לצאת בהדלקת הוריו) ולברך בעצמו, מכיון שאז עוד לא הגיע כלל זמן החיוב של הוריו וכו'.

אתה הראת לדעת, שבמכתב ל"ה מתאריך י"א כסלו תשע"ה כתב בסוף המכתב שידליק בברכה (מכיון שלא חוששים שיוצא בהדלקת הישיבה או הראש ישיבה), אך 2 מכתבים אח"כ בספר, במכתב מתאריך ג' טבת תשע"ח כתב שאין לו לברך.
האם הרב חזר בו ולמעשה סובר שאין לו לברך? (ואם כן מדוע בספר זה הובא כך?)
כעת ראיתי שנעלם מעיניי מה שנכתב בעניין זה במפורש בעלון אור השבת בחנוכה תשפ"ג.
מצורף העלון המלא.
1702283004471.png
 

קבצים מצורפים

  • 46 עלון אור השבת - וישב תשפג - חנוכה א.pdf
    352.6 KB · צפיות: 3
חזור
חלק עליון