• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

דעת מרן זצל על הורדת שידוך עם פאה

אליהו חמוי

Active member
הנה בעז''ה יחל זמן קיץ אשר רבים מהבחורים מתחלים בו שידוכים [וביניהם גם כותב שורות אלו בעזהש''י] ענין הפאה ויותר נכון הורדת הצעות עבורו מטריד הרבה בחורים
לענין הורדת שידוך על פאה בדעת מרן ראיתי מה שהשיב ר''א בוחבוט ויצורף להלן
עם כל זאת רציתי לקרא את חוות דעתם החשובה של ת''ח חברי הפורום מתלמידי מרן ואם מסכימים למובא בשמו להלן [אציין כי ענין זה נידון בקצרה בפורום באיזהו מקומן וביתר הרחבה בחלק ההשקפתי ורק רצוני לשמוע עדות על הוראת מרן זצל או שליטא בכגון דא]

להלן תשובתו [מאתר ברכת אברהם]

שאלה​

שלום כבוד הרב. יש לי הצעת שידוך מצוינת, אבל רוצים פאה נוכרית ולא מוכנים מטפחת, האם לשמוע את ההצעה או לדחות? יצוין ששידוכים אצלי לא הולך כל כך בקלות.

תשובה​

לפי ההבחנה שלנו בס”ד, דעתו של מרן מלכא רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל היתה בזה, שתלוי מי שלצערנו חפץ בפאה נכרית:
אם החתן (כלומר המועמד לחתן) הוא זה שמתעקש שרוצה פאה נכרית ולא כיסוי ראש כהלכה (מטפחת), ואילו הכלה (כלומר המועמדת לכלה) רוצה מטפחת, אסור לכלה להסכים לשמוע שידוך כזה. כיון שהיא זאת שתעבור איסור אם תסכים להתחתן עם הנ”ל, ומי התיר לה לעבור איסורים ?
אבל אם החתן רוצה מטפחת, והכלה רוצה פאה, אם השידוך הוא שידוך טוב, מותר לחתן לגשת לשידוך ולא צריך לוותר על ההצעה בשביל נושא הפאה, כי הכלה היא זאת שתעבור על האיסור ולא הוא. ובוודאי שאחרי החתונה עליו לנסות לדבר על לבה בנועם שיח ובסבלנות שתסכים למטפחת, ויכול להציע שתתחיל לחבוש מטפחת לפחות כשהיא יוצאת מהבית לקניות ולא לשמחות וכדומה, ולאט לאט ישפיע עליה, ויתפלל תמיד להקב”ה שיתן בלבה לעזוב את הפאה, והוא יעשה את שלו ובזה הוא נקי מהעוון.

מקורות:​

הנה בדעתו דעת עליון של ג”ע מרן רבינו עובדיה יוסף זלה”ה ישנם הרבה “שמועות” כביכול סותרות בענין אם לוותר על שידוך מחמת פאה. וכגון שמצד אחד הגאון הרב ראובן אלבז שליט”א העד העיד בנו שכמה וכמה פעמים שלח בחורים לשאול את מרן הגרע”י זצ”ל האם לוותר על שידוך כאשר המוצעת מתעקשת שרוצה פאה נכרית, והורה להם שלא מוותרים על שידוך טוב בשביל זה, וכן שמענו כמה פעמים גם במקרים שהשואל לא היה “מתחזק” וכדומה, וגם מר בריה דרבינ”א הראש”ל מוהרי”י שליט”א הטמין ברמ”ז בספרו ילקוט יוסף חופה וקידושין עמ’ רנ”ד שקיימת אפשרות לשמוע שידוך כזה לפי הענין. ומצד שני, ישנם שמועות שמרן הגרע”י זלה”ה הורה לא להסכים להצעת שידוך שמתעקש על חשיבת פאה, וכן אמר בשיעורו הקבוע במוצא”ש וכן פירסם תשובה קצרה בכתב ידו (והיא ל”ו נדפס”ה במעדני המלך ח”ב עמ’ רכ”ז ורמ”ב) שאין לגשת לשידוך שהחתן רוצה פאה נכרית, כי ממה נפשך או שהחתן הזה הוא עם הארץ או שהוא רשע עיי”ש.
ולענ”ד אין סתירה בין השמועות, כי הבודק היטב את כל השמועות יבחין בדבר ברור, שכל השמועות על ההיתר לגשת לשידוך כזה, הוא כאשר החתן הוא השואל מפני שרוצה מטפחת ואילו הכלה (המוצעת) היא זאת שרוצה פאה, ומאידך השמועות (וכן המכתב שבספר מעדני המלך) שאין להסכים לשידוך מיירי תמיד כאשר החתן הוא זה שרוצה פאה נכרית ואילו הכלה היא השואלת שחפצה לקיים את ההלכה ולחבוש מטפחת. ונימוק החילוק הוא ברור לפקצ”ד וכמוזכר בדברינו בפנים, שכיון שאיסור פריעת ראש הוא איסור על האשה (ואילו הגבר אינו מחוייב אלא בדין “הוכח תוכיח” בשפה רכה עד המקום שידו מגעת), ממילא אין כל היתר לאשה להסכים לשידוך שמכריח אותה לחבוש פאה (ומה שהוסיף מרן הגרע”י זלה”ה ברוח מבינתו לנמק את ההתנגדות מפני שהחתן הוא עם הארץ או רשע – נימוק זה אמר כדי שהדברים יתקבלו על לב הנערות כדי שייאותו לוותר על השידוך, וז”פ). ודו”ק היטב.
 
הדברים כבר ידועים בזה ומן השמים בדיוק היום דיברנו בזה, וראה מעשה מצמרר בספר מלך שהשלום שלו, על בחור שרצה פאה בדווקא אפילו שהאישה לא רצתה ואמרה שרוצה מטפחת כי הולכת לאורו של מרן ומרן זיע"א אמר שאותו חתן ימות! ואמר שלא אכפת לו ממנו, וכך היה!
אולם לגבי פאה מצד המיועדת, כבר כדברי הרב @בנימין לוריא שהביא בזה ממעיין אומר
והדברים עתיקים.
 
הדברים כבר ידועים בזה ומן השמים בדיוק היום דיברנו בזה, וראה מעשה מצמרר בספר מלך שהשלום שלו, על בחור שרצה פאה בדווקא אפילו שהאישה לא רצתה ואמרה שרוצה מטפחת כי הולכת לאורו של מרן ומרן זיע"א אמר שאותו חתן ימות! ואמר שלא אכפת לו ממנו, וכך היה!
קשה לשמוע.
אודה לך אם תוכל להביא מקור. שכידוע כל מי שחבירו נענש על ידו כו'. ובפרט שעל מרן מסתובבים סיפורים רבים שכבר הופרכו [כמו הסיפור עם העיתונאית שבעלה מת בעקבות אמירה כביכול של מרן, שהוכח כעורבא פרח ועוד, תוכל לעשות כאן חיפוש בפורום]. ובפרט שמרן כידוע היה בעל לב רחום וחנון ולא שולח כל כך מהר בחור ישיבה לעולם האמת רח"ל...
 
קשה לשמוע.
אודה לך אם תוכל להביא מקור. שכידוע כל מי שחבירו נענש על ידו כו'. ובפרט שעל מרן מסתובבים סיפורים רבים שכבר הופרכו [כמו הסיפור עם העיתונאית שבעלה מת בעקבות אמירה כביכול של מרן, שהוכח כעורבא פרח ועוד, תוכל לעשות כאן חיפוש בפורום]. ובפרט שמרן כידוע היה בעל לב רחום וחנון ולא שולח כל כך מהר בחור ישיבה לעולם האמת רח"ל...
אין לי אפשרות לצלם כי הספר לא נמצא תחת ידי
אם יש את הספר באוצר החכמה תמצא את זה בקלות
 
אין לי אפשרות לצלם כי הספר לא נמצא תחת ידי
אם יש את הספר באוצר החכמה תמצא את זה בקלות
א. אין את הספר באוצה"ח.
ב. מקור - הכוונה לא 'שמועה' הגם שנכתבה בספר.
[גם הסיפור על העיתונאית שמת בעלה - כבר נכתבה בספרים רבים, אבל הופרכה לא פעם על ידי בניו של הרב].
 
@יצחק משען אמר בעבר שיש לו את זה או שראה את זה, כך זכור לי. אולי תועיל בטובך להקליד משם או לצלם?...
מחילה על מה מדובר
אני חושב שהבאתי הפניה למאמר הזה
וכעת אני רואה שכבר החכם בחבוט ציין לספר הזה, רק שבמאמר הנ"ל לא הובא הצילום כת"י המדובר
 
רבו השמועות הסותרות בנושא טעון זה.
אף אני שמעתי מפי בעל המעשה שבא למרן כמה ימים אחר שדיבר בחריפות נגד המכסות ראשיהן בפ"נ. בטענה שרעייתו מתעקשת על פאה.
וענה לו ברכות אני לא יכול להתיר לך תדבר על ליבה ואם לאו יש שיטות שמתירים. [ויש שדחו שמועה זו בתוקף ואני אומר רק מה ששמעתי מפי בעל המעשה בעצמו]
 
רק יש להוסיף על הגאון הנ"ל, שגם בכה"ג שהבחורה היא זאת שרוצה, הני מילי דוקא בכה"ג שמדבר עמה ע"ז בפגישות, ורואה שגם היא מבינה שהדבר אסור ורוצה להתחזק בזה עם הזמן, ובאופן כזה יקחנה וישפיע עליה בנועם. הלא"ה לא. וכן סיפר לי פא"פ הגאון רבי גד יזדי שכך מרן זיע"א הורה לו בדידיה ממש. וכמו"כ כשהייתי בתקופת השידוכים התייעצתי בענין זה עם מרן שליט"א ואמר לי כדברים האלה ממש.
 
רק יש להוסיף על הגאון הנ"ל, שגם בכה"ג שהבחורה היא זאת שרוצה, הני מילי דוקא בכה"ג שמדבר עמה ע"ז בפגישות, ורואה שגם היא מבינה שהדבר אסור ורוצה להתחזק בזה עם הזמן, ובאופן כזה יקחנה וישפיע עליה בנועם. הלא"ה לא. וכן סיפר לי פא"פ הגאון רבי גד יזדי שכך מרן זיע"א הורה לו בדידיה ממש. וכמו"כ כשהייתי בתקופת השידוכים התייעצץי בענין זה עם מרן שליט"א ואמר לי כדברים האלה ממש.
ומה שיל"ע האם מרן היה מורה גם בנידון שאשה אינה מעונינת לכסות ראשה כלל האם גם היה מורה כך?
כלומר האם למרות התנגדותו הנחרצת לנושא זה בכ"ז לא נעלם מעיניו שיטות המתירים ולכך החמיר פחות במקרים מסוימים?
 
ומה שיל"ע האם מרן היה מורה גם בנידון שאשה אינה מעונינת לכסות ראשה כלל האם גם היה מורה כך?
כלומר האם למרות התנגדותו הנחרצת לנושא זה בכ"ז לא נעלם מעיניו שיטות המתירים ולכך החמיר פחות במקרים מסוימים?
בפשטות לא.
וכמו שביאר לנכון חכם אליהו בחבוט שליט"א.
רק הוספתי ע"ד שבאופן שיש להקל וכגון שהאשה רוצה ולא הבעל, בזה יש תנאי נוסף.
 
וביודעי שחכם שלום הכהן זצוק''ל נשאל מאב הבחורה שלאחר כמה פגישות נודע שהבחור רוצה פאה ואמר לו לא להוריד את השידוך.
(ואולי מפני שהיו כבר באמצע הפגישות)
 
ביודעי שחכם שלום הכהן זצוק''ל נשאל מאב הבחורה שלאחר כמה פגישות נודע שהבחור רוצה פאה ואמר לו לא להוריד את השידוך.
(ואולי מפני שהיו כבר באמצע הפגישות)
ולי נודע על בחור מהישיבה שרצה שאשתו תלבש פאה ולא אמר דבר [גם כשניסו לשאול אותו כנראה שלא רצה לפסוק נגד דברים שמרן נלחם בכל כוחו, אבל בנותיו וכלותיו מכסות את ראשיהם בפאה נכרית]
 
חזור
חלק עליון