תודה רבה.א. לכאורה זה פשוט שצריך כמה שנים ללמוד בתור אברך ולהיות בקי בש''ס ופוסקים.
ב. הגרי''ג תמיד היה אומר שלהיות ר''מ זה זיכוי הרבים.
ג. בדיין יש כמה בעיות ידועות .
אבל בגמרא בשבת דף י מבואר שיש מעלה גדולה לדיין אבל עיין בתוס' שם בד''ה אי וצרף לכאן
אשמח לדעת היכן.יש תשובה בשו"ת ברכת יהודה
אפשרות שלישית:האם אדם (ת"ח) צריך לרצות להיות דיין, או כל משרה תורנית.
או שצריך להגיע לשלב שיבקשו ממנו (בכוח)?
אשמח אם יש למשהו מקור בענין זה.
כוונתי לדעת תורה, אשמח למקור לפי ההלכה.אפשרות שלישית:
לא צריך לרצות ולא צריך שיבקשו ממנו בכח,
אלא צריך לשבת וללמוד כל ימיו תורת ה’ תמימה משיבת נפש.
אף אחד לא הולך בשביל להיות שותף להקב''ה...השאלה היא למה הוא רוצה להיות דיין?
אם הוא רוצה להיות דיין בשביל כבוד וכסף זה דבר אחד.
אבל אם הוא רוצה להיות דיין כי רוצה לדון דין לאמיתו ולהיות שותף לקב"ה, אז ודאי שזו מצוה גדולה.
ח"ו להטיל מום בקדשים, יש ירא"ש רבים שהולכים לשם כך. וודאי שגדולים כמרן זיע"א והגריש"א זצ"ל ועוד מגדולי ישראל הלכו לשם כך.אף אחד לא הולך בשביל להיות שותף להקב''ה...
אם לא ילכו יראי שמים להיות דיינים בבתי הדין, יהיו שם אנשים שאינם יראי שמים, ולא יעזור זיכוי הרבים כהגרח"ק למנוע את המכשולות שיכולים להיות שם.מה הרווח להיות דיין וכדומה?
אא"כ זה משכורת להחזיק בית של תורה
ואם מצד זיכוי הרבים ת"ח גם בלא משרה יכול לעשות זיכוי הרבים
צא ולמד מהגרח"ק.
אם בשביל זה אה"נאם לא ילכו יראי שמים להיות דיינים בבתי הדין, יהיו שם אנשים שאינם יראי שמים, ולא יעזור זיכוי הרבים כהגרח"ק למנוע את המכשולות שיכולים להיות שם.
יש כיו"ב תשובה נפלאה בשו"ת יחו"ד החדש ח"ז.האם אדם (ת"ח) צריך לרצות להיות דיין, או כל משרה תורנית.
או שצריך להגיע לשלב שיבקשו ממנו (בכוח)?
אשמח אם יש למשהו מקור בענין זה.
מספר תמיד חדב"נ הגרמ טולידאנו שליטא שלאחר החתונה עסק בפילפול בדרך הישיבות, ואז יום אחד קיבל טלפון ממרן "האם אתה רוצה להיות שותף לקב"ה?, אם כן לך ותלמד הוראה ותקבל סמיכה על ידי".אף אחד לא הולך בשביל להיות שותף להקב''ה...
אתה רציני.אף אחד לא הולך בשביל להיות שותף להקב''ה...
מה כבודו מביא ראיה מהגרח"ק. אולי מסיבות אחרות הוא לא רצה להיות דיין, (אולי לא בסגנון שלו).ואם מצד זיכוי הרבים ת"ח גם בלא משרה יכול לעשות זיכוי הרבים
צא ולמד מהגרח"ק.
אולי אני טועה אבל נראה לי פחות שהולכים בשביל להיות שותף להקב''הח"ו להטיל מום בקדשים, יש ירא"ש רבים שהולכים לשם כך. וודאי שגדולים כמרן זיע"א והגריש"א זצ"ל ועדו מגדולי ישראל הלכו לשם כך.
אם לא ילכו יראי שמים להיות דיינים בבתי הדין, יהיו שם אנשים שאינם יראי שמים, ולא יעזור זיכוי הרבים כהגרח"ק למנוע את המכשולות שיכולים להיות שם.
בשות מעין אומר והובא בידי כהן שיח אברכים כתב ששאלו למרן זצל בשם א' הצדיקים שאין לשאוף והרב השיב מצוה לשאוף להיות דייןהאם אדם (ת"ח) צריך לרצות להיות דיין, או כל משרה תורנית.
או שצריך להגיע לשלב שיבקשו ממנו (בכוח)?
אשמח אם יש למשהו מקור בענין זה.