Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
וכן הרב אליהו שטרית בספר "רבנו" (עמ' תי) העיד שמרן זצוק"ל לא אמר תחנון אפי' שיום העצמאות היה בד' אייר. (ואפי' שלא היה סנדק ולא היה ברית וכהוראתו בסוף ימיו)
השנה פשוט שצריך להגיד תחנון גם אם זה היה היום ה' באייר אחרי כל הגזרות על עולם התורה רדיפת בחורי הישיבות למי שיושב ולומד נחשב לעבריין גזרת מעונות ועל הישיבות ועוד ועוד ואני עוד יעשה את היום הזה יו''ט ושמחה על מה בדיוק ?
השנה פשוט שצריך להגיד תחנון גם אם זה היה היום ה' באייר אחרי כל הגזרות על עולם התורה רדיפת בחורי הישיבות למי שיושב ולומד נחשב לעבריין גזרת מעונות ועל הישיבות ועוד ועוד ואני עוד יעשה את היום הזה יו''ט ושמחה על מה בדיוק ?
זה שיש גזירות על הציבור זה לא סותר את זה שהתרבתה תורה עצומה מאז הקמת המדינה וזה הסיבה שמרן זצוק"ל הורה לא לומר תחנון ביום הזה.
(וכי בזמן מרן זצוק"ל לא היה גזירות אפי' יותר גרועות!? אבל סוף סוף זה לא סותר את השמחה שיש לנו כנ"ל)
- ועיין לעיל במה שהעתקתי את הלשון של הרב דוד נקי שליט"א שמסביר בדיוק על מה עלינו להודות ביום הזה.
אין את הספר באוצר החכמה, אבל אני יעתיק לך את הלשון שלו (מתוך "בהלכה ובאגדה")
כתב בספר "רבנו" (עמוד רסט) [חיברו הרה"ג רבי אליהו שטרית שליט"א, שזכה לשבת למעלה מעשרים שנה, שעות רבות מידי יום ביומו, לצד מרן מלכא הראשון לציון רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל, ולהעתיק את חידושיו מכתב יד קדשו הטהורה למחשב.
ואגב כך חיבר את ספר"רבנו" ובו הביא את המאורעות שהיו באותן שנים.] וזו לשונו: רבנו ממשיך בתשובה אם ציבור מסויים יכולים לקבוע להם יום לעשותו יום משתה ושמחה כיום פורים על נס שנעשה להם. ושאלתי את רבנו, לפי זה מה יהיה עם יום העצמאות ויום ירושלים? וענה לי רבנו שזה אותו דבר. ואמר לי: אני לא אומר תחנון ביום העצמאות, אני משתדל שתהיה לי סנדקאות באותו היום. ואפילו אם אין לי סנדקאות, איני אומר וידוי. ואם שואלים אותי אנשים, אני אומר שאני עושה כמו בן גוריון, לא אומר וידוי ולא הלל... עיי"ש.
וכתב עוד (שם עמוד תי): היום ד' אייר יום העצמאות, וביררנו איך היה בתפילה בבוקר עם הרב, ואמרו לנו שהיום אפילו שלא היה ברית, רבנו לא אמר תחנון.
הורה ??? אין שום הוראה כזו לרבים שלא לומר תחנון רק מי ששאל באופן פרטי כדוגמת ישיבה אחת מאשקלון וכדו' אך אף פעם מרן זצוק''ל לא דיבר על זה בשיעור בגלוי וכ''ש לכתוב על גבי ספר (וזה שמכון מאור ישראל ראו לנכון להביא את המכתב בספר יחוה דעת כאילו זה הוראה לכלל הציבור זה נעשה על דעתם בלבד) מרן בעולם לא אמר בשיעורים שלו כלל שלא להגיד תחנון ביום הזה וזה שכך מרן עשה בבית הכנסת שלו מטעם הכמוס עימו ולא כהוראה לציבור הרחב
ובפרט מש''כ לעייל שמדינת ישראל מחפשת בכל דרך איך להציק ולהרעה ללומדי התורה במכוון זה שיש ריבוי תורה מאז שיש לנו מדינה מי קבע לי דווקא ביום ג' באייר לא להגיד תחנון אני רוצה להגיד תודה לה' ביום כט בנובמבר למיניהם
כך עשה בבית הכנסת וכך הורה לרב אליהו שטרית שליט"א שהדין אומר לא לומר תחנון.
וכי מרן בביהכנ"ס שלו פחד מאמירות של אנשים וכדו'!? אלא לא אמר תחנון כי כך סבר!! וכמש"כ לעיל מהטעם הנ"ל.
ואמר לי: אני לא אומר תחנון ביום
העצמאות, אני משתדל שתהיה לי סנדקאות באותו היום. ואפילו אם אין לי סנדקאות, איני אומר וידוי. ואם שואלים
אותי אנשים, אני אומר שאני עושה כמו בן גוריון, לא אומר וידוי ולא הלל...
וזו לשונו: רבנו ממשיך בתשובה אם ציבור מסויים יכולים לקבוע להם יום לעשותו יום משתה ושמחה כיום פורים על נס שנעשה להם. ושאלתי את רבנו, לפי זה מה יהיה עם יום העצמאות ויום ירושלים? וענה לי רבנו שזה אותו דבר.
וזו לשונו: רבנו ממשיך בתשובה אם ציבור
מסויים יכולים לקבוע להם יום לעשותו יום משתה ושמחה כיום פורים על נס שנעשה להם. ושאלתי את רבנו, לפי
זה מה יהיה עם יום העצמאות ויום ירושלים? וענה לי רבנו שזה אותו דבר.
יום העצמאות לא התבטל. "חגיגות יום העצמאות" התבטלו.
זה בערך כמו להגיד שלפני כמה שנים התבטל פסח (בגלל הקורונה). מה שהתבטל זה האירוח בליל הסדר, אבל פסח (וליל הסדר) עדיין קיים.
ברוך ה' היום בבוקר לא אמרנו תחנון.
(וכן נוהגים בכל הבתי כנסת פה בעיר מעלה אדומים... ואם כבר, צריך להלחם פה בבית כנסת אחד או שתים שאומרים הלל עם ברכה.)
- נפגש בשרשור כאן שנה הבאה...