• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם ביציאה מבית הכסא צריך ליטול ידיים עם כלי?

הנה ידוע שמספרים על הבעש"ט הקדוש [לא יודע מה המקור] שמתי שהיה מתפנה צרכים קטנים לא היה טובל ואילו שהיה עושה צרכים גדולים היה טובל כל פעם במקווה טהרה, ואילו האור החיים הק' היה טובל גם לצרכים קטנים, ולפי"ז נראה לומר דבצרכים גדולים יתכן שיש רוח רעה גדולה יותר ומטעם כן אמרו בכמה מקומות וכן מבואר בבא"ח שצריך להתנהג בצניעות יתרה שעושה צרכים גדולים כדי שלא יינקו הקליפות ולכן צריך דווקא נטילה ממש בכלי כמו שהבעל שם טוב היה מחמיר לטבול דוקא במקווה טהרה ונטילה בכלי דמי למקווה, משא"כ בצרכים קטנים שאין רוח רעה גדולה כ"כ לא צריך כלי, ככה חשבתי. אבל צריך לעיין בזה ולהביא מקורות שאינם תח"י.
 
הנה ידוע שמספרים על הבעש"ט הקדוש [לא יודע מה המקור] שמתי שהיה מתפנה צרכים קטנים לא היה טובל ואילו שהיה עושה צרכים גדולים היה טובל כל פעם במקווה טהרה, ואילו האור החיים הק' היה טובל גם לצרכים קטנים, ולפי"ז נראה לומר דבצרכים גדולים יתכן שיש רוח רעה גדולה יותר ומטעם כן אמרו בכמה מקומות וכן מבואר בבא"ח שצריך להתנהג בצניעות יתרה שעושה צרכים גדולים כדי שלא יינקו הקליפות ולכן צריך דווקא נטילה ממש בכלי כמו שהבעל שם טוב היה מחמיר לטבול דוקא במקווה טהרה ונטילה בכלי דמי למקווה, משא"כ בצרכים קטנים שאין רוח רעה גדולה כ"כ לא צריך כלי, ככה חשבתי. אבל צריך לעיין בזה ולהביא מקורות שאינם תח"י.
למה הביא ממרחק לחמו?
לכאורה משנה מפורשת היא במסכת יומא פרק ג' משנה ב'
זה הכלל היה במקדש "כל המסך את רגליו טעון טבילה, וכל המטיל מים טעון קידוש ידים ורגלים".
וברע"ב שם פי'
מסך רגליו- כינוי לנקבים גדולים.
 
חזור
חלק עליון