• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

האם ביציאה מבית הכסא צריך ליטול ידיים עם כלי?

הנה ידוע שמספרים על הבעש"ט הקדוש [לא יודע מה המקור] שמתי שהיה מתפנה צרכים קטנים לא היה טובל ואילו שהיה עושה צרכים גדולים היה טובל כל פעם במקווה טהרה, ואילו האור החיים הק' היה טובל גם לצרכים קטנים, ולפי"ז נראה לומר דבצרכים גדולים יתכן שיש רוח רעה גדולה יותר ומטעם כן אמרו בכמה מקומות וכן מבואר בבא"ח שצריך להתנהג בצניעות יתרה שעושה צרכים גדולים כדי שלא יינקו הקליפות ולכן צריך דווקא נטילה ממש בכלי כמו שהבעל שם טוב היה מחמיר לטבול דוקא במקווה טהרה ונטילה בכלי דמי למקווה, משא"כ בצרכים קטנים שאין רוח רעה גדולה כ"כ לא צריך כלי, ככה חשבתי. אבל צריך לעיין בזה ולהביא מקורות שאינם תח"י.
 
הנה ידוע שמספרים על הבעש"ט הקדוש [לא יודע מה המקור] שמתי שהיה מתפנה צרכים קטנים לא היה טובל ואילו שהיה עושה צרכים גדולים היה טובל כל פעם במקווה טהרה, ואילו האור החיים הק' היה טובל גם לצרכים קטנים, ולפי"ז נראה לומר דבצרכים גדולים יתכן שיש רוח רעה גדולה יותר ומטעם כן אמרו בכמה מקומות וכן מבואר בבא"ח שצריך להתנהג בצניעות יתרה שעושה צרכים גדולים כדי שלא יינקו הקליפות ולכן צריך דווקא נטילה ממש בכלי כמו שהבעל שם טוב היה מחמיר לטבול דוקא במקווה טהרה ונטילה בכלי דמי למקווה, משא"כ בצרכים קטנים שאין רוח רעה גדולה כ"כ לא צריך כלי, ככה חשבתי. אבל צריך לעיין בזה ולהביא מקורות שאינם תח"י.
למה הביא ממרחק לחמו?
לכאורה משנה מפורשת היא במסכת יומא פרק ג' משנה ב'
זה הכלל היה במקדש "כל המסך את רגליו טעון טבילה, וכל המטיל מים טעון קידוש ידים ורגלים".
וברע"ב שם פי'
מסך רגליו- כינוי לנקבים גדולים.
 
חזור
חלק עליון