• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

האם האמא מברכת ברכת שהחיינו בברית כשהאב לא נמצא

מרן הראש"ל שליט"א אמר אתמול בשיעורו שהורה לאמא לברך שהחיינו ושכן הורה מרן זצ"ל. ונשאל מה המקור והשיב שהמקור הוא שם חדש וארץ חיים.
והדבר פלא גדול, שהרי שם דיברו על ברכת 'להכניסו' ולא על ברכת 'שהחיינו'!
זה לשון השולחן ערוך יורה דעה הלכות מילה סימן רסה סעיף א: ואבי הבן מברך בין חתיכת הערלה לפריעה: אשר קדשנו במצותיו וצונו להכניסו בבריתו של אברהם אבינו. הגה: ואם אין אבי הבן אצל המילה, יש מי שאומר שאדם אחר מברך ברכה זו, דהרי הבית דין מצווין למולו (רמב"ם בשם י"א). ונוהגין שמי שתופס הנער מברך ברכה זו. עכ"ל.
וז"ל הארץ חיים:
unnamed.png

ואדרבה מפורש בפוסקים שאין מברכים שהחיינו כשהאב לא נמצא:
בבא"ח שנה ראשונה פרשת ראה ס"ח מפורש לא כך, וז"ל נהגו שהאב יברך שהחיינו בשעת המילה, ואם לא נמצא האב ומלו אותו הקרובים אין מברכים. ע"כ.
ועוד, שכבר כתב הרמב"ם הלכות ברכות פרק יא הלכה י: אחד העושה מצוה לעצמו ואחד העושה אותה לאחרים מברך קודם עשייתה אשר קדשנו במצותיו וצונו לעשות אבל אינו מברך שהחיינו אלא על מצוה שעושה אותה לעצמו ע"כ. והרי האם אינה מצווה על מילת בנה, ואין זה מצוה 'שלה', אלא המצוה היא על בית דין. וכ"כ להדיא המאמ"ר בסי' תקפ"ה ס"א לאחר שהאריך בביאור דברי הרמב"ם הנ"ל, וז"ל אכן נראה ברור דלכ"ע אדם העושה סוכה לחבירו וכיוצא בזה ואין הבעל שם אין לשליח לברך שהחיינו וכו', ומטעם זה נ"ל במכ"ש שאם אדם מל בן חבירו ואין האב בעיר אין לו לברך שהחיינו לא הוא ולא אחר בין לטעם שכתב מרן ז"ל בב"י בין לטעם שכתבנו אנחנו עפ"י דבריו שבכ"מ, דהא מילה הוי מצוה שיש בה מעשה ואין האב עומד שם לומר דשומע כעונה. ובפרט במילה נראה שאין לברך שכמעט רוב הפוסקים ז"ל ס"ל דאין לברך שהחיינו כלל וכלל ונהי דאנן נהגינן לברך אותה עפ"י סברת הרמב"ם ז"ל כדאיתא בי"ד סי' רס"ה מ"מ נראה פשוט דבכי האי גוונא אין לברך אותה. ואפי' אי הויא ברכת שהחיינו חיובא לכ"ע היה נ"ל ברור דבכה"ג אין לברכה מן הטעמים שכתבנו ודלא כמי שהורה לברך. ואחר ימים ושנים בא מעשה לידי והורתי שלא יברכו ברכת שהחיינו רק ברכת להכניסו שיכול הסנדק או אחר לברכה כדאיתא בי"ד שם, עי"ש.
ובספר זכר דוד מאמר א' פרק ע"ב דף קצ"ב ע"ב הב"ד המאמ"ר הנ"ל, וכתב לבאר בזה, דכשהרב מביא הנער תחת כנפי השכינה אז יברך ברכת שהחיינו, יען 'מחוייב' הוא בדבר, ואינו 'שליח' לקיים המצוה בשביל האב אלא החיוב מוטל על הב"ד למולו היכא דלא מליה האב מדכתיב המול לכם כל זכר, אבל איש אחר דעלמא בין שהוא קרובו בין שהוא אוהבו לא יברכו כי הם שליחים ולא רמיא עלייהו שום חיובא למול את בן חבריהם דמצות המילה תלויה במעשה ועושה אותה בשליחות רעהו והמחוייב בדבר אינו שם במקום עשיית המילה הדין נותן דלא יברך כנז' וכו'. עי"ש.
ועל כן, נראה פשוט שהעיקר הוא כדברי המאמ"ר והבא"ח, וכפי שמתבאר מדברי הרמב"ם הנ"ל, ואין חילוק בין האם לשאר הקרובים, אלא אין מברך שהחיינו אלא האב בלבד אם הוא נמצא, ואם אינו נמצא והב"ד מחויבים למולו אז הנציג של הב"ד שעליו מוטל למולו [הרב וכדומה] יברך, ולא אחד מהקרובים.
 
ראה בילקו"י שובע שמחות ב' עמ' סד
ועיין לרב נקי בהלכות ברית מילה בהלכה ובאגדה עמ' 169 בעניין הכוונה להוציא את אשתו י"ח בברכת שהחיינו שכתב מאחר ומן הדין אבי הבן והיולדת צריכים לברך ברכת הטוב והמטיב על הולדת הבן כמו שפסק מרן בשלחן ערוך אורח חיים סימן רכג סעיף א רק שיש אומרים שכיום אין נוהגים לברך וסומכים על ברכת שהחיינו שמברך אבי הבן בשעת המילה על כן הנכון שיכוון להוציא ידי חובה גם את אשתו

ולמרן זצ"ל בחזו"ע ברכות עמ' שפח בשם החס"ל שכיום המנהג לברך ברכת שהחיינו וכן כתב מרן השו"ע סימן רס"ה ס"ז שלעולם האב מברך שהחיינו

וע"ע ברמ"א סימן רכג ס"א בהגא "ואם מתה אשתו בלדתה מברך שהחיינו דהא ליכא הטבה לאחריני וכן אם מת האב קודם שילדתו היא מברכת שהחיינו כן נראה לי"
 
יל"ע בס' של רב טהרני מביתר מה העיד על מרן ע"ה.
אלו דברי הרב טהרני
image (12).png

נראה ברור בכונתו, שהשם חדש מיירי לענין ברכת להכניסו שמברכים בית הדין. ומה שכתב לגבי שהחיינו זוהי הנהגת מרן הגרע"י 'מדנפשיה'.
כנראה שהראש"ל שליט"א חשב שהשם חדש מיירי גם לענין ברכת שהחיינו, ולפי האמור זה אינו.
גם הנהגת מרן הגרע"י צע"ג לפי המקורות הנ"ל.
וכידוע אין למדין הלכה מפי מעשה. והעיקר הוא דברי רבותינו הפוסקים, ובפרט בסב"ל.
 
בחזו"ע ה' ברכות, הביא שנכון שהבעל יכווין להוציא את אשתו היולדת בברכת שהחיינו.
משמע שסבר שיש עליה ג"כ חיוב מסויים בשהחיינו..
שם השהחיינו של האשה הוא לא על המילה אלא על הלידה...
 
ראה בילקו"י שובע שמחות ב' עמ' סד
ועיין לרב נקי בהלכות ברית מילה בהלכה ובאגדה עמ' 169 בעניין הכוונה להוציא את אשתו י"ח בברכת שהחיינו שכתב מאחר ומן הדין אבי הבן והיולדת צריכים לברך ברכת הטוב והמטיב על הולדת הבן כמו שפסק מרן בשלחן ערוך אורח חיים סימן רכג סעיף א רק שיש אומרים שכיום אין נוהגים לברך וסומכים על ברכת שהחיינו שמברך אבי הבן בשעת המילה על כן הנכון שיכוון להוציא ידי חובה גם את אשתו

ולמרן זצ"ל בחזו"ע ברכות עמ' שפח בשם החס"ל שכיום המנהג לברך ברכת שהחיינו וכן כתב מרן השו"ע סימן רס"ה ס"ז שלעולם האב מברך שהחיינו

וע"ע ברמ"א סימן רכג ס"א בהגא "ואם מתה אשתו בלדתה מברך שהחיינו דהא ליכא הטבה לאחריני וכן אם מת האב קודם שילדתו היא מברכת שהחיינו כן נראה לי"
אין קשר בין ברכת שהחיינו שמוטלת על האשה מדין הלידה, לברכה על המצוה.
בעיקרון אין אפשרות לברך שהחיינו על הלידה ביום השמיני וכפי שכתבו הפוסקים כיון שהשמחה כבר עברה.
רק ביומיים שלש אפשר לברך.
מה שהספרדים 'מכוונים' לפטור גם את זה - זה לרווחא דמילתא, אבל ברכה ממש א"א לברך. וראיה מדברי הפוסקים שהזכרתי שכתבו שגם הקרובים לא יברכו, ולא כתבו שיברכו מדין הלידה.
 
אבל כיון שהאישה לא מברכת הטוב והמטיב ובעלה מכוון להוציאה ידי חובה בברכת שהחיינו
ובהכרח שיש לה שייכות בברכה מאחר וומתכון להוציאה ידי חובה אז למה להפסיד את האישה בברכה
ועוד שהרמ"א כתב מפורש "וכן אם מת האב קודם שילדתו היא מברכת שהחיינו כן נראה לי"
 
 
אבל כיון שהאישה לא מברכת הטוב והמטיב ובעלה מכוון להוציאה ידי חובה בברכת שהחיינו
ובהכרח שיש לה שייכות בברכה מאחר וומתכון להוציאה ידי חובה אז למה להפסיד את האישה בברכה
ועוד שהרמ"א כתב מפורש "וכן אם מת האב קודם שילדתו היא מברכת שהחיינו כן נראה לי"
ברכת שהחיינו על הלידה יש לה זמן קצוב. ביום השמיני כבר א"א לברך, לפחות מדין סב"ל כדעת הפוסקים שהובאו בסמוך. אפשר לכל היותר 'לכוין לפטור' בשהחיינו של הברית, אבל לא בפני עצמו.
עי' פסקי תשובות אורח חיים סימן רכג אות א

אך אם לא בירך מיד יוכל4 לברך כל זמן שהשמחה בתוקף בלבו ויש5 אומרים שלאחר שלשה ימים לא יוכל לברך.

4 . כמבואר במשנ"ב סק"ג בשם הפמ"ג, ובקצוה"ש סי' ס"ד סקי"א דכל זמן שעסוק באותו ענין ולא הסיח דעתו עדיין מהבשורה יכול לברך, ובתשובות והנהגות ח"א סי' ר' דהיינו כל זמן שעסוק בהודעת שמחתו לאוהביו וידידיו וקרוביו.
5 . מור וקציעה ס' רכ"ד.​
 
מה אתה רוצה? כך נהג מרן ע"ה-נגמר. יש לרב שליט"א אילן גדול מאד.
מרן זצ"ל ומרן שליט"א חינכו אותנו כל הזמן לא להיות 'אדמורי"ם'. אין כזה דבר בהלכה 'כך אמר רב פלוני וזהו'. כבר אמר מרן שליט"א בכמה מקומות שההלכה זה לא הפקר. כל דבר צריך מקורות. ובפרט בעניני ברכות החמורים.
כאשר אין מקורות לברך, ולא עוד אלא שיש מקורות מפורשים שכותבים שאין 'הקרובים' מברכים, והאמא היא גם בכלל 'הקרובים' - יש כלל גדול בידינו סב"ל.
ובפרט שכבר כתבתי שיש כלל בתלמוד אין למדין הלכה מפי מעשה.
כל עוד לא שאלו אותו מה מקורו וטעמו, ויש דברים שסותרים את הפסק - אין לנו ללמוד מפי מעשה.
 
אלו דברי הרב טהרני
הצג קובץ מצורף 23270

נראה ברור בכונתו, שהשם חדש מיירי לענין ברכת להכניסו שמברכים בית הדין. ומה שכתב לגבי שהחיינו זוהי הנהגת מרן הגרע"י 'מדנפשיה'.
כנראה שהראש"ל שליט"א חשב שהשם חדש מיירי גם לענין ברכת שהחיינו, ולפי האמור זה אינו.
גם הנהגת מרן הגרע"י צע"ג לפי המקורות הנ"ל.
וכידוע אין למדין הלכה מפי מעשה. והעיקר הוא דברי רבותינו הפוסקים, ובפרט בסב"ל.

מרן זצ"ל ומרן שליט"א חינכו אותנו כל הזמן לא להיות 'אדמורי"ם'. אין כזה דבר בהלכה 'כך אמר רב פלוני וזהו'. כבר אמר מרן שליט"א בכמה מקומות שההלכה זה לא הפקר. כל דבר צריך מקורות. ובפרט בעניני ברכות החמורים.
כאשר אין מקורות לברך, ולא עוד אלא שיש מקורות מפורשים שכותבים שאין 'הקרובים' מברכים, והאמא היא גם בכלל 'הקרובים' - יש כלל גדול בידינו סב"ל.
ובפרט שכבר כתבתי שיש כלל בתלמוד אין למדין הלכה מפי מעשה.
כל עוד לא שאלו אותו מה מקורו וטעמו, ויש דברים שסותרים את הפסק - אין לנו ללמוד מפי מעשה.
לא תהיה חצוף.
 
מרן זצ"ל ומרן שליט"א חינכו אותנו כל הזמן לא להיות 'אדמורי"ם'. אין כזה דבר בהלכה 'כך אמר רב פלוני וזהו'. כבר אמר מרן שליט"א בכמה מקומות שההלכה זה לא הפקר. כל דבר צריך מקורות. ובפרט בעניני ברכות החמורים.
כאשר אין מקורות לברך, ולא עוד אלא שיש מקורות מפורשים שכותבים שאין 'הקרובים' מברכים, והאמא היא גם בכלל 'הקרובים' - יש כלל גדול בידינו סב"ל.
ובפרט שכבר כתבתי שיש כלל בתלמוד אין למדין הלכה מפי מעשה.
כל עוד לא שאלו אותו מה מקורו וטעמו, ויש דברים שסותרים את הפסק - אין לנו ללמוד מפי מעשה.
במקום להסיק מסקנות שאין מקורות תשלח מכתב למרן הראשל"צ רבינו יצחק יוסף שליט"א
 
מפורש ברמ"א סימן רכג ס"א בהגא "ואם מתה אשתו בלדתה מברך שהחיינו דהא ליכא הטבה לאחריני וכן אם מת האב קודם שילדתו היא מברכת שהחיינו כן נראה לי"
גם בקונה בגדים חדשים או אוכלת לראשונה פאפאייה מברכת שהחיינו. מה זה נוגע לנידוננו?
 
חזור
חלק עליון