• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת שהחיינו בברית כשאבי הבן איננו

דעת תורה

Active member
כתב בספר ילקוט יוסף שובע שמחות ח"ב פרק ח', שכשהאב אינו נמצא - האמא מברכת ברכת "שהחיינו" מיד אחר החיתוך.
ובהערות שם כתב שכן הורה מרן זצ"ל במעשה שהיה, ולא הביא לזה מקורות.
ולא זכיתי להבין הוראה זו.
חדא, דמפורש בבא"ח שנה ראשונה פרשת ראה סעיף ח לא כך, וז"ל נהגו שהאב יברך שהחיינו בשעת המילה, ואם לא נמצא האב ומלו אותו הקרובים אין מברכים ע"כ.
ועוד, שכבר כתב הרמב"ם הלכות ברכות פרק יא הלכה י: אחד העושה מצוה לעצמו ואחד העושה אותה לאחרים מברך קודם עשייתה אשר קדשנו במצותיו וצונו לעשות, אבל אינו מברך שהחיינו אלא על מצוה שעושה אותה לעצמו ע"כ. והרי האם אינה מצווה על מילת בנה, ואין זה מצוה 'שלה', אלא המצוה היא בכלליות על ב"ד ועל כל עם ישראל.
וצריך לי עיון.
 
ועיין עוד במאמ"ר סי' תקפ"ה ס"א שכתב "ומטעם זה נ"ל במכל שכן שאם אדם מל בן חברו ואין האב בעיר אין לו לברך שהחיינו לא הוא ולא אחר, בין לטעם שכתב מרן ז"ל בב"י בין לטעם שכתבנו אנחנו עפ"י דבריו שבכס"מ, דהא מילה הוי מצוה שיש בה מעשה ואין האב עומד שם לומר דשומע כעונה, ובפרט במילה נראה שאין לברך שכמעט רוב הפוסקים ז"ל ס"ל דאין לברך שהחיינו כלל וכלל, ונהי דאנן נהגינן לברך אותה עפ"י סברת הרמב"ם ז"ל כדאיתא ביו"ד סי' רס"ה מ"מ נראה פשוט דבכהאי גוונא אין לברך אותה. ואפילו אי הויא ברכת שהחיינו חיוב לכו"ע היה נ"ל ברור דבכה"ג אין לברכה מן הטעמים שכתבנו ודלא כמי שהורה לברך. ואחר ימים ושנים בא מעשה לידי והורתי שלא יברכו ברכת שהחיינו רק ברכת להכניסו שיכול הסנדק או אחר לברכה כדאיתא ביו"ד שם ועיין ס"ק שאח"ז וכו'."
 
נערך לאחרונה:
ראשית, רק אדייק, בילקו"י שם עיקר דבריו הם על ברכת "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו".
שנית, בבא"ח כתוב שהקרובים לא יברכו, (ולכאו' מכיון שאין להם שמחה כ"כ כמו להורים), ולא דיבר על אמו.
מה גם, שהילקו"י מדבר כשאביו נפטר ואינו יכול כלל לברך, והבא"ח מדבר כשאביו אינו נמצא, ובהמשך דבריו כתב שהקרובים לא יברכו, אלא כשהאב יגיע הוא עצמו יברך.

ולעניין עצם השאלה. כתב בעניין זה כאן:

ברכת שהחיינו בברית 1.png ברכת שהחיינו בברית 2.png

וראה קצת בשו"ת מעין אומר חלק ד' פרק ז' סי' י'. וראה עוד כאן.
 
ראשית, רק אדייק, בילקו"י שם עיקר דבריו הם על ברכת "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו".
לא הבנתי מה באת לומר? הוא כותב במפורש שהאם תברך שהחיינו ובהערה מביא את העדות בשם אביו.
שנית, בבא"ח כתוב שהקרובים לא יברכו, (ולכאו' מכיון שאין להם שמחה כ"כ כמו להורים), ולא דיבר על אמו.
הקרובים זה כולל את כולם, אם האם היתה מברכת היה לו לכתוב להדיא כן.
מה גם, שהילקו"י מדבר כשאביו נפטר ואינו יכול כלל לברך, והבא"ח מדבר כשאביו אינו נמצא, ובהמשך דבריו כתב שהקרובים לא יברכו, אלא כשהאב יגיע הוא עצמו יברך.
זה לא משנה, השאלה אם יש חיוב כעת לברך או לא. המעיין בדבריו שם יראה שגם להצד שאין האב מברך כשיגיע - הקרובים לא מברכים בשעת המילה. זה לא תלוי זה בזה.
ולעניין עצם השאלה. כתב בעניין זה כאן:
בספר ארץ חיים סתהון שהביא הכותב בתחלה, וכן בספר שם חדש שהזכיר לבסוף לא דברו על ברכת שהחיינו ולא הזכירו את אם הבן, אלא דיברו לענין ברכת להכניסו עי"ש.
לא הבנתי את כל הפלפול. ברכת שהחיינו היא מוטלת על 'בעל המצוה' וכפי שהבאתי מהרמב"ם. מי שאינו בעל המצוה לא יעזור מה שישמח במצוה. המצוה אינה שלו ולכן אינו יכול לברך.
סוף דבר לא מצינו חולקים על הבא"ח לענין ברכת שהחיינו.
 
כתב בספר ילקוט יוסף שובע שמחות ח"ב פרק ח', שכשהאב אינו נמצא - האמא מברכת ברכת "שהחיינו" מיד אחר החיתוך.
ובהערות שם כתב שכן הורה מרן זצ"ל במעשה שהיה, ולא הביא לזה מקורות.
ולא זכיתי להבין הוראה זו.
חדא, דמפורש בבא"ח שנה ראשונה פרשת ראה סעיף ח לא כך, וז"ל נהגו שהאב יברך שהחיינו בשעת המילה, ואם לא נמצא האב ומלו אותו הקרובים אין מברכים ע"כ.
ועוד, שכבר כתב הרמב"ם הלכות ברכות פרק יא הלכה י: אחד העושה מצוה לעצמו ואחד העושה אותה לאחרים מברך קודם עשייתה אשר קדשנו במצותיו וצונו לעשות, אבל אינו מברך שהחיינו אלא על מצוה שעושה אותה לעצמו ע"כ. והרי האם אינה מצווה על מילת בנה, ואין זה מצוה 'שלה', אלא המצוה היא בכלליות על ב"ד ועל כל עם ישראל.
וצריך לי עיון.
כן מעשה רב
כמובא בס' של המוהל הבקי הרב דוד טהרני
אות הברית
1657560652488.png
 
אני לא מבין. לענ"ד תנסה להבין מה אומר הבן איש חי ומה טעמו.
הבא"ח סובר שהשהחיינו הוא לא על עצם קיום המצווה אלא על השמחה שבדבר, ולכן אין הקרובים יכולים לברך שהחיינו, אלא רק האבא.
עכשיו צא וחשוב, מה יהיה הדין לגבי האמא לעניין זה. האם היא דומה לאבא או לשאר קרובים.
נראה לי פשוט שהשמחה של האבא שווה לשמה של האמא, ולכן נראה פשוט לגבי ברכת שהחיינו שאם האבא לא נמצא שהאמא יכולה לברך.
אמנם אפשר לומר ולהבין בדעת הבא"ח שאם האבא כרגע לא נמצא ואח"כ יגיע, במצב כזה עדיף לחכות שהאבא יגיע, ולא שהאמא תברך. וזה מה שאומר הבא"ח שם בהמשך דבריו.
לא הבנתי את כל הפלפול. ברכת שהחיינו היא מוטלת על 'בעל המצוה' וכפי שהבאתי מהרמב"ם. מי שאינו בעל המצוה לא יעזור מה שישמח במצוה. המצוה אינה שלו ולכן אינו יכול לברך.
תעיין במה שהבאתי לעיל. תקרא לאט לאט ובעז"ה תבין את החילוק שנראה פשוט... (והוא פשוט בעיקר למי שמכיר את דיני ברכת שהחיינו ופרטי הברכה)
סוף דבר לא מצינו חולקים על הבא"ח לענין ברכת שהחיינו.
לעיל הסברתי שאין מה לחלוק. שאר הקרובים מלבד האמא לא יברכו ברכת שהחיינו.
 
אני לא מבין. לענ"ד תנסה להבין מה אומר הבן איש חי ומה טעמו.
הבא"ח סובר שהשהחיינו הוא לא על עצם קיום המצווה אלא על השמחה שבדבר, ולכן אין הקרובים יכולים לברך שהחיינו, אלא רק האבא.
עכשיו צא וחשוב, מה יהיה הדין לגבי האמא לעניין זה. האם היא דומה לאבא או לשאר קרובים.
נראה לי פשוט שהשמחה של האבא שווה לשמה של האמא, ולכן נראה פשוט לגבי ברכת שהחיינו שאם האבא לא נמצא שהאמא יכולה לברך.
אמנם אפשר לומר ולהבין בדעת הבא"ח שאם האבא כרגע לא נמצא ואח"כ יגיע, במצב כזה עדיף לחכות שהאבא יגיע, ולא שהאמא תברך. וזה מה שאומר הבא"ח שם בהמשך דבריו.

תעיין במה שהבאתי לעיל. תקרא לאט לאט ובעז"ה תבין את החילוק שנראה פשוט... (והוא פשוט בעיקר למי שמכיר את דיני ברכת שהחיינו ופרטי הברכה)

לעיל הסברתי שאין מה לחלוק. שאר הקרובים מלבד האמא לא יברכו ברכת שהחיינו.
ראה באריכות בדברי המאמר מרדכי שאת חלקם הבאתי לעיל.
ועיין עוד במאמ"ר סי' תקפ"ה ס"א שכתב "ומטעם זה נ"ל במכל שכן שאם אדם מל בן חברו ואין האב בעיר אין לו לברך שהחיינו לא הוא ולא אחר, בין לטעם שכתב מרן ז"ל בב"י בין לטעם שכתבנו אנחנו עפ"י דבריו שבכס"מ, דהא מילה הוי מצוה שיש בה מעשה ואין האב עומד שם לומר דשומע כעונה, ובפרט במילה נראה שאין לברך שכמעט רוב הפוסקים ז"ל ס"ל דאין לברך שהחיינו כלל וכלל, ונהי דאנן נהגינן לברך אותה עפ"י סברת הרמב"ם ז"ל כדאיתא ביו"ד סי' רס"ה מ"מ נראה פשוט דבכהאי גוונא אין לברך אותה. ואפילו אי הויא ברכת שהחיינו חיוב לכו"ע היה נ"ל ברור דבכה"ג אין לברכה מן הטעמים שכתבנו ודלא כמי שהורה לברך. ואחר ימים ושנים בא מעשה לידי והורתי שלא יברכו ברכת שהחיינו רק ברכת להכניסו שיכול הסנדק או אחר לברכה כדאיתא ביו"ד שם ועיין ס"ק שאח"ז וכו'."
 
אני לא מבין. לענ"ד תנסה להבין מה אומר הבן איש חי ומה טעמו.
הבא"ח סובר שהשהחיינו הוא לא על עצם קיום המצווה אלא על השמחה שבדבר, ולכן אין הקרובים יכולים לברך שהחיינו, אלא רק האבא.
עכשיו צא וחשוב, מה יהיה הדין לגבי האמא לעניין זה. האם היא דומה לאבא או לשאר קרובים.
נראה לי פשוט שהשמחה של האבא שווה לשמה של האמא, ולכן נראה פשוט לגבי ברכת שהחיינו שאם האבא לא נמצא שהאמא יכולה לברך.
אמנם אפשר לומר ולהבין בדעת הבא"ח שאם האבא כרגע לא נמצא ואח"כ יגיע, במצב כזה עדיף לחכות שהאבא יגיע, ולא שהאמא תברך. וזה מה שאומר הבא"ח שם בהמשך דבריו.
אתה מניח הנחה שאינה נכונה. לא כתוב בבא"ח ובאף אחד מהפוסקים ששהחיינו של מילה היא על 'השמחה' גרידא. הברכה היא על שמחת 'המצוה'!. מי שלא עושה את 'המצוה' אין לו לברך, ולכן סתם הבא"ח שהקרובים [שזה האח, האחות, 'האמא', ושאר הקרובים] לא יברכו. הדברים פשוטים עד למאוד.
תעיין במה שהבאתי לעיל. תקרא לאט לאט ובעז"ה תבין את החילוק שנראה פשוט... (והוא פשוט בעיקר למי שמכיר את דיני ברכת שהחיינו ופרטי הברכה)
מה שנראה בעיניך 'פשוט' כבר ציין לך @פשוט שמפורש במאמ"ר שלא כדבריך, וכן מפורש בבא"ח שהקרובים אינם מברכים, וכפי שכתבתי.
הכותב הנ"ל כתב סברות בעלמא לכאן ולכאן, אולם אין בהם ממש לדחות את דברי המאמ"ר והבא"ח.
שאר הקרובים מלבד האמא לא יברכו ברכת שהחיינו.
בבא"ח שלפניי ליתא לתוספת זו, ואולי ט"ס הוא, וצריך לבדוק בכתב ידו הקדושה אולי נשמטו מילים אלו.
 
מעשה רב של הוראה בברית אני הבאתי
ואתה הבאת הלכה בשם מרן ללא מעשה
כתב בספר ילקוט יוסף שובע שמחות ח"ב פרק ח', שכשהאב אינו נמצא - האמא מברכת ברכת "שהחיינו" מיד אחר החיתוך.
ובהערות שם כתב שכן הורה מרן זצ"ל במעשה שהיה, ולא הביא לזה מקורות.
 
ויש לעיין מה עושים כשיש מעשה רב כנגד מעשה רב?
ועיין עוד במאמ"ר סי' תקפ"ה ס"א שכתב "ואחר ימים ושנים בא מעשה לידי והורתי שלא יברכו ברכת שהחיינו רק ברכת להכניסו שיכול הסנדק או אחר לברכה כדאיתא ביו"ד שם ועיין ס"ק שאח"ז וכו'."
 
חזור
חלק עליון