• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם היוצאים ידי חובה בברכת הגומל צריכים לעמוד?

אושרי רביב

Well-known member
בס”ד, ‏כב אלול תשע”ה

לכבוד היקר והנעלה, איש על העדה, כש”ת הרב אופיר בן סעדון שליט”א

שלום רב,

לענין ברכת הגומל, מי שבירך ברכת הגומל ונתכוון להוציא את חבירו, וחבירו שמע הברכה ואף הוא נתכוון לצאת, יצא י”ח, וכ”ש אם ענה אמן אחר חבירו. כמבואר בש”ע (סי’ רי”ט ס”ה). ולכן כאשר רבים צריכים לברך הגומל, אחד עומד ומברך ומוציא את כולם, כמ”ש בנתיבי עם (עמ’ ק”ט). וכן פסק בתורת חיים סופר. וראה להחתם סופר בספר הזכרון (עמ’ כ”ה) שלאחר שנעשה נס לכל בני קהלתו כתב, וביום הכניסה עליתי לתורה וברכתי הגומל בלשון רבים, ואנשי הקהל שהיו עמו ענו אחרי בלשון רבים, מי שגמלנו כל טוב הוא יגמלנו כל טוב סלה. והשומעים המכוונים לצאת י”ח מהמברך אינם צריכים לעמוד, אלא רק המברך עומד ומברך.

בברכת התורה,

יצחק יוסף,

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול
 
והשומעים המכוונים לצאת י”ח מהמברך אינם צריכים לעמוד, אלא רק המברך עומד ומברך.
אין עניין שיעמדו כמו שעומדים בברכות של המגילה וכד' שיוצאים בהם יד"ח וצריך לעמוד בהם?
כמו שהמברך עומד אולי גם מי ששומע יצטרך לעמוד כאילו הוא מברך.
או שזה דומה לכך שלא צריך להפסיק את הנשימה כשהחזן קורא את עשרת בני המן, כיון שכל מה שקורה עם הש"ץ קורא גם עם מי שיוצא.
וא"כ למה צריך לעמוד בברכות המגילה ותקיעת שופר?
 
אין עניין שיעמדו כמו שעומדים בברכות של המגילה וכד' שיוצאים בהם יד"ח וצריך לעמוד בהם?
כמו שהמברך עומד אולי גם מי ששומע יצטרך לעמוד כאילו הוא מברך.
או שזה דומה לכך שלא צריך להפסיק את הנשימה כשהחזן קורא את עשרת בני המן, כיון שכל מה שקורה עם הש"ץ קורא גם עם מי שיוצא.
וא"כ למה צריך לעמוד בברכות המגילה ותקיעת שופר?

הרב זילברשטיין פסק כך ב"חשוקי חמד".
אמנם הילקוט יוסף חולק עליו.
 
נערך לאחרונה:
בס”ד, ‏כב אלול תשע”ה

לכבוד היקר והנעלה, איש על העדה, כש”ת הרב אופיר בן סעדון שליט”א

שלום רב,

לענין ברכת הגומל, מי שבירך ברכת הגומל ונתכוון להוציא את חבירו, וחבירו שמע הברכה ואף הוא נתכוון לצאת, יצא י”ח, וכ”ש אם ענה אמן אחר חבירו. כמבואר בש”ע (סי’ רי”ט ס”ה). ולכן כאשר רבים צריכים לברך הגומל, אחד עומד ומברך ומוציא את כולם, כמ”ש בנתיבי עם (עמ’ ק”ט). וכן פסק בתורת חיים סופר. וראה להחתם סופר בספר הזכרון (עמ’ כ”ה) שלאחר שנעשה נס לכל בני קהלתו כתב, וביום הכניסה עליתי לתורה וברכתי הגומל בלשון רבים, ואנשי הקהל שהיו עמו ענו אחרי בלשון רבים, מי שגמלנו כל טוב הוא יגמלנו כל טוב סלה. והשומעים המכוונים לצאת י”ח מהמברך אינם צריכים לעמוד, אלא רק המברך עומד ומברך.

בברכת התורה,

יצחק יוסף,

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול
אגב מענין לענין גבי מש"כ מרן הראש"ל שיחי'
שמעתי פעם שיש מקפידים לברך ברכת הגומל כל אחד ואחד בפנ"ע - בקהילות החסידים והאשכנזים
האם יש מקור לזה
ומה עם ברוב עם הדרת מלך
אני שמעתי שעושים כן משום מש"כ באבודרהם שבהודיה כל אחד ואחד צריך להודות בפנ"ע
וצ"ע
 
אגב מענין לענין גבי מש"כ מרן הראש"ל שיחי'
שמעתי פעם שיש מקפידים לברך ברכת הגומל כל אחד ואחד בפנ"ע - בקהילות החסידים והאשכנזים
האם יש מקור לזה
ומה עם ברוב עם הדרת מלך
אני שמעתי שעושים כן משום מש"כ באבודרהם שבהודיה כל אחד ואחד צריך להודות בפנ"ע
וצ"ע
זה נכון שבציבור הליטאים יראשי השמים לא מקובל לפטור אחרים ב"הגומל" מעניין.
למרות שלשיטתם זה די נדיר לברך הגומל...
 
חזור
חלק עליון