• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם טחינה נחשב תבשיל -דחוף

ז"א שכל הסלטים כגון מטבוחה וכדומה אפשר לאכול בסעודה מפסקת?
ממש לא!! כל סלט מבושל כגון מטבוחה חומוס גזר מבושל וכדו' נחשב תבשיל ואסור יותר מאחד.
טחינה אינה תבשיל ומותר לצרפה לעוד תבשיל
 
נזכרתי, שפעם היה לטחינה ירושלים בהכשר הרבנות צפת והיה כתוב עליו בישול ישראל, כי הגאון הראש"ל רבי מרדכי אליהו זצ"ל סובר שיש בטחינה משום בישול עכו"ם (שעולה על שלחן מלכים) ולכך בנו הרב של צפת עשה הכשר ללא בישול עכו"ם, הרי שיש בזה בישול.
 
ז"א שכל הסלטים כגון מטבוחה וכדומה אפשר לאכול בסעודה מפסקת?
כן בהחלט אפשר לאכול מהם
כי סו"ס אינם נחשבים לתבשיל, כי בהם רק ללפת את הפת
כן דעת רוב ככל הפוסקים
לפי"ז יוצא אפוא שאפשר לאכול לחם עם חומוס או ממרח אחר מבושל, ובנוסף לזה גם אורז או תפוח אדמה מבושל, דנחשב הכל לתבשיל אחד.
 
רב אחד אמר לי שאם אוכלים דברים אלו (חומוס, טחינה וכד') נחשבים תבשיל.
אבל אם אוכלים (כפי שבדרך כלל) יחד עם הפת או שאר מאכלים, אז זה לא נחשב כתבשיל שיצטרף לשני תבשילין.
[והדבר מסתבר...]
 
ברור החילוק פשוט כפי הנאמר לעיל
כשבא ללפת את הפת זה בטל לפת ולא נחשב לתבשיל בפני עצמו משא"כ אם אוכל אותם בפנ"ע
בס' הליכות מועד ראיתי שכתב שאם לוקח כמות מכובדת של חומוס ואוכלו יחד עם הלחם נחשב כתבשיל בפני עצמו
והוא חידוש, ויל"ע בזה.
 
חזור
חלק עליון