• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם יש הודאה לה' על "נס פך השמן"?

תגובה שכתבתי למאמר שהתפרסם בעלון של בני תורה בנתניה:

הרב --- כתב שבחנוכה אנו מודים על נס פך השמן. לא ראינו בשום מקום הודאה על נס פך השמן אלא אך ורק על הניצחון במלחמה ועל החזרת העבודה בבית המקדש.
א. סיפור הנס במקורות השונים: על אף שלפי הבבלי, וכן במשנה תורה, וכן בטור סי' או"ח תרע"ז נכתב שחנוכה נקבע לשמונה ימים בעקבות נס פך השמן, אך בפסיקתא, ולהבדיל, בספרים היסטוריים המתארים את התקופה (מקבים, יוסף בן מתתיהו) הנס לא מוזכר כלל. (עיין בדרכי משה שם.) לפי הפסיקתא גם הדלקת נרות אינה קשורה לנס פך השמן, אלא לכך שהדליקו נרות בחנוכת המזבח בשיפודי ברזל. כן גם בברייתא המצורפת למגילת תענית (שם הובאה גם הברייתא שבבלי, ומובן מהסתירה של הברייתות שאינן חיבור אחד, אלא הוספות מאוחרות למגילת תענית, שנכתבה בארמית עוד לפני המשנה), אלא זכר לכך שעסקו בחנוכת המזבח במשך שמונה ימים. נמצא שכל קביעת חנוכה סביב נס פך השמן נמצאת במח' תנאים בין הפסיקתא לבבלי.
ב. שיטת התלמוד הבבלי והפוסקים: גם הבבלי בשבת שהזכיר את נס פך השמן לא רצה לומר שעליו אנחנו מודים בחנוכה (ובאמת מה טעם להודות על נס כזה? היה ראוי לומר: 'קבעוהו בהלל ובתשבחות'). נס זה לפי הבבלי הוא רק הסיבה לכך שמדליקים נרות במשך שמונה ימים, ואינו עניין להודאה. ניתן לדמות הדבר לאכילת מצה בפסח - ברור שאיננו מודים על כך שאבותינו אכלו מצות ביציאת מצרים, אלא שכיוון שאכלו מצות באותו זמן, זו הדרך שהתורה קבעה לזכור את יצי"מ. בדומה לכך גם משלוח מנות בפורים - איננו חוגגים שליחת המנות ע"י היהודים, אלא חוגגים באופן שמזכיר את האירועים.
ג. "אף הן היו באותו הנס": ראיה נוספת שגם לפי התלמוד הבבלי ההודאה אינה על נס פך השמן: הגמ' אומרת שנשים היו באותו הנס. הנה לשתי הדעות בראשונים מדובר בהצלה ובמלחמה. או שניצלו מגזירות היוונים, או שלקחו חלק במלחמה. אף אחד מהראשונים לא כתב שהיו בנס פך השמן.
גם בתפילות השייכות לחנוכה לא נמצא נס פך השמן, וברוב המקומות אין אפילו הזכרה של הדלקת נרות המקדש אף ללא נס!
ד. תפילת 'על הניסים':
רש"י בשבת כותב שההודאה בחנוכה ('ימי הלל והודאה') נעשית באמירת 'על הניסים' בתפילה ובברכת המזון.
אין בתפילת על הניסים כל הודאה על נס פך השמן, והוא אינו מוזכר בה כלל.
המילים 'הדליקו נרות בחצרות קדשך' אינן מדברות על נס פך השמן, אלא על עצם העבודה במקדש, הרי לפי הפסיקתא אנו מדליקים את הנרות כיון שהדליקו נרות בשיפודים של ברזל, ללא הזכרת נס כלל.
יש להוסיף שבנוסח המקורי מילים אלו לא מוזכרות כלל (עי' רמב"ם בסדר התפלה). בנוסח האשכנזי, התימני והספרדי המקורי (רמב"ם בסדר התפילה) נכתב בנוסח על הניסים בפרוש: "על המלחמות". (משום מה מילים אלו הושמטו בסידורי הספרדים, אולי בגלל ערבוב עם נוסח על הניסים של פורים.)
ה. 'הנרות הללו':
במסכת סופרים, שהיא מקור נוסח 'הנרות הללו', לא מוזכר נס פח השמן כלל, אלא 'על התשועות ועל הניסים', ונראה בבירור שמדובר על הניצחון במלחמה שהוביל לחידוש העבודה במקדש וחנוכת המזבח.
ו. קריאה בתורה:
בחנוכה הקריאה היא בעניין חנוכת המזבח ע"י הנשיאים, ולפי הרמב"ם, שאין קוראים את 'בהעלותך' - אינה קשורה למנורה. במסכת סופרים אכן כתוב כמנהגנו, לקרוא עד 'וזה מעשה המנורה' אך אין זו הוכחה שנתקן על נס, וייתכן שנתקן על חידוש העבודה גרידא.
ז. הפטרה:
הפטרות חנוכה לפי הבבלי והרמב"ם אכן עוסקות בהדלקת הנרות במקדש. אין כאן הוכחה שזה בעקבות הנס שנעשה בנרות, וייתכן שזה להזכיר את עצם החזרה להדלקת הנרות, כפי שקריאת חנוכת המזבח אינה בגלל שנעשה נס המזבח, אלא על כך שחידשו את המזבח ואת העבודה בו.
ושוב, הרי לפי הפסיקתא אנו מדליקים את הנרות כיון שהדליקו נרות בשיפודים של ברזל, ללא הזכרת נס כלל.
במסכת סופרים ההפטרה היא 'ותשלם כל המלאכה' שהוא מעניין חידוש העבודה, ואינו קשור כלל להדלקת נרות המנורה.
סיכום: אין כל מקום, לא מצד הסברא ולא מהמקורות בחז"ל ובראשונים (ולהבדיל - במקורות ההיסטוריים שכתבו יהודים באותו זמן או בסמוך) להודות לה' על נס פך השמן. ההודאה היא על הניצחון במלחמה, שהוביל לחנוכת המזבח וחידוש העבודה בבית המקדש.
לענ"ד חשוב מאוד לדעת על מה נקבע "להודות ולהלל", ואיזה נס אנו מפרסמים!
 
מחילה דבריך בעיני כקוצים

אני אשאל אותך שאלה פשוטה הרי חנוכה ע"ש חנוכת המזבח שטיהרו את בית המקדש והקריבו קרבנות א"כ למה דוקא תקנו חכמים להדליק נרות ומה קשור חנוכת המזבח לנרות של המנורה – כמו שהדליקו נרות הקריבו קרבנות ולמה דוקא תקנו להדליק נרות ולמה בעל הניסים מוזכר בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת-מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ – למה דוקא הנרות תאמר והקריבו קרבנות סדרו את הלחם וכל שאר מה שעשו למה דוקא הזכירו את הדלקת הנרות אלא שפשוט שהיה הנס בהדלקת הנרות ולכן המצוה של חנוכה היא הדלקת נרות ובעל הניסים מודגש דוקא הדלקת הנרות

במגילת תענית כתוב ומה ראו לעשות חנכה שמנה ימים והלא חנכה שעשה משה במדבר לא עשה אלא שבעת ימים שנאמר ומפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים וגומר ואומר ויהי המקריב ביום הראשון את קרבנו וגומר ובשביעי הקריב אפרים וכן מצינו בחנכה שעשה שלמה שלא עשאה אלא שבעת ימים שנאמר כי חנכת המזבח עשו שבעת ימים והחג שבעת ימים מה ראו לעשות חנכה זו שמנה ימים אלא בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכל שבעת הימים היו מתקנים בכלי שרת. חנכת בית חשמונאי לדורות ולמה היא נוהגת לדורות אלא שעשאוה בצאתם מצרה לרוחה ואמרו בה הלל והודאה והדליקו בה נרות בטהרה לפי שנכנסו יונים בהיכל וטמאו כל הכלים ולא היה במה להדליק וכשגברה יד בית חשמונאי הביאו שבעה שפודי ברזל וחפום בבעץ והתחילו להדליק. ע"כ

שאלו שאלה למה חנוכה שמונה ימין ומה התשובה שנתנו? הביאו שבעה שפודי ברזל וחפום בבעץ והתחילו להדליק – מה הקשר??? אלא פירש זאת באור זרוע חלק ב - הלכות חנוכה סימן שכא

והא דנעשה נס שהיה דולק שמונ' ימים פי' מורי רבי' יהודה בר' יצחק משום שהיו טרודים כל ז' ימים בבנין המזבח ובכלי שרת דאמרי' במגילת תענית ולדורות חנוכ' בית חשמונאי ולמה היא נוהגת לדורות אלא שעשאוהו בצער ואמרו בו הלל והודאה והדליקו בו נרות בטהרה לפי שנכנסו יונים בהיכל וטמאו כל הכלים ולא היה להם במה להדליק שמן וכשגבר' יד בית חשמונאי הביאו שבעה שפודי ברזל וחיפום בבעץ והתחילו להדליק ולמה היא נוהגת להדליק שמונה אלא שסתרו המזבח ובנאוהו וכל שבעת הימים היו מתקנים בכלי שרת ופי' דמיד היו מתקנין שמן אחר אלא שהיו טרודין להכין ולטהר כלי שרת ולעשות המזבח ולא יכלו ליקח שמן אחר ולכך נעשה נס בפך שמן ונתקיים שמונה ימים ולפיכך נקרא חנוכה על שם חנוכת המזבח שנסתר ובנאוהו. והיינו נמי דאמרי' במדרש למה נסמכה פרשת בהעלותך לחנוכת נשיאים לפי שהיה לוי מתרעם על שלא [זכה] להקריב ואמר לו הקדוש ברוך הוא שלהם לא היה אלא יום אחד לנשיא ולפי שעה וחנוכה שלך תהיה ח' ימים ולדורות משמע שגם הוא היה נקרא ע"ש חנוכ' המזבח כמו אותן של נשיאים:

הרי לך שאין שום מחלוקת ורק דברי התנאים סתומים וצריך להם פירוש ולכן גם בעל הניסים לא הזכירו בפירוש נס של פך השמן
ג. "אף הן היו באותו הנס": ראיה נוספת שגם לפי התלמוד הבבלי ההודאה אינה על נס פך השמן: הגמ' אומרת שנשים היו באותו הנס. הנה לשתי הדעות בראשונים מדובר בהצלה ובמלחמה. או שניצלו מגזירות היוונים, או שלקחו חלק במלחמה. אף אחד מהראשונים לא כתב שהיו בנס פך השמן.
גם בתפילות השייכות לחנוכה לא נמצא נס פך השמן, וברוב המקומות אין אפילו הזכרה של הדלקת נרות המקדש אף ללא נס!
פשוט שגם היה נס שמסרת גיבורים ביד חלשים וכו' - ודאי שמודים ומהללים להקב"ה גם על זה -
רש"י בשבת כותב שההודאה בחנוכה ('ימי הלל והודאה') נעשית באמירת 'על הניסים' בתפילה ובברכת המזון.
אדרבה מרש"י מובן הפוך בשבת (כא ב) מאי חנוכה? פרש"י מאי חנוכה על איזה נס קבעוה דתנו רבנן: בכ"ה בכסליו יומי דחנוכה תמניא אינון, דלא למספד בהון ודלא להתענות בהון. שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול, ולא היה בו אלא להדליק יום אחד, נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים. לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה.
 
חזור
חלק עליון