• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם יש התייחסות של מרן או הילקו"י לשינוי שעון שבת באופן הבא?

dvidcohen

Active member
האם יש התייחסות בדברי מרן או הילקו"י לשינוי השעון שבת למצב שידליק את האור באופן הבא -
כעת 10 בלילה - ליל שבת, האור דולק, ומחר הוא אמור להדלק בשעה 6 בערב. אני רוצה להזיז עכשיו את הזיזים ולכוין שיתחיל להדליק בשעה 4 אחה"צ.
השאלה היא -
האם הדבר אסור - כיון שאינו מאריך מצב קיים - אלא מקדים הדלקה.
או שמא יש להתיר כיון שעכשיו עכ"פ דולק.

האם יש התייחסות לזה?
תודה
 
האם יש התייחסות בדברי מרן או הילקו"י לשינוי השעון שבת למצב שידליק את האור באופן הבא -
כעת 10 בלילה - ליל שבת, האור דולק, ומחר הוא אמור להדלק בשעה 6 בערב. אני רוצה להזיז עכשיו את הזיזים ולכוין שיתחיל להדליק בשעה 4 אחה"צ.
השאלה היא -
האם הדבר אסור - כיון שאינו מאריך מצב קיים - אלא מקדים הדלקה.
או שמא יש להתיר כיון שעכשיו עכ"פ דולק.

האם יש התייחסות לזה?
תודה
לאף אחד אין אינפורמציה בענין?
 
עין היטב בשו״תע יבי״א ח״ג סי׳ י״ז-י״ח, (וכן הליכות עולם ח״ד עמוד ע״א-ע״ב). וכך כותב מרן במסקנא (סי׳ י״ח אות ה׳):אבל אם רוצה להקדים כיבוי החשמל בשעה מוקדמת יותר, הנכון להחמיר בזה שלא להזיז מחוגי השעון דהו״ל כגורם כיבוי ע״כ יעויין בשני התשובות.

לגבי ילקו״י לזיכרוני הוא כותב את פרטי ההלכות הללו בהל׳ שבת ח״ד.
 
ראה במצורף, ולפי דבריו גם להאריך לא שפיר עבדי.
ובמה שהביא מילקו"י, יש בזה הבדל בין המהדורות. ואיני יודע מה המהדו' המאוחרת. ראה בילקו"י שהעליתי כאן, ובמצו"ב. ואיני יודע אם כוונתו למש"כ כותב המאמר הנ"ל.
 

קבצים מצורפים

  • 21 - סימן רנב - מלאכה המתחילה מערב שבת.pdf
    525.9 KB · צפיות: 10
  • 08גליון ז-תשרי חשון תשע''ה.pdf
    78.5 KB · צפיות: 9
השאלה הייתה לגבי
בספר ׳אור ההלכה׳ כותב שאסור בזה, ז״ל: על פי המבואר לעיל שגרם כיבוי אסור ה״ה להדים את זמן הדלקת החשמל שאסור דכמו שאסור לתת את הר בתוך החול למהר כיבוי ה״ה שאסור להוציא נר מתוך החול להמשיך זמן בעירתו. אמנם במקוןם הפסד או לצורך לימוד תורה יש לסמוך על המאירי שמותר לגרם גרם הבערה וה״ה להקדים את זמן הקדמת החשמל עכ״ל, ובסוף מביא את היבי״א הנ״ל בתור מקור. אין עיתותי כעת לעיין בתשובת היבי״א הנ״ל לראות אם היבי״א עושה ״הוא הדין״ מפורש או שזה לימוד של אור ההלכה.
 
ראה במצורף, ולפי דבריו גם להאריך לא שפיר עבדי.
ובמה שהביא מילקו"י, יש בזה הבדל בין המהדורות. ואיני יודע מה המהדו' המאוחרת. ראה בילקו"י שהעליתי כאן, ובמצו"ב. ואיני יודע אם כוונתו למש"כ כותב המאמר הנ"ל.
מה שהביא הרב אהרן ממעיין אומר ח״ב, בדיוק השבת עיינתי בזה, וכתב הרב המחבר שלעניות דעתו מרן לא אמר כן אלא בגלל שהמכשולות מצויים. יעויין שם סברתו.
 
מה שהביא הרב אהרן ממעיין אומר ח״ב, בדיוק השבת עיינתי בזה, וכתב הרב המחבר שלעניות דעתו מרן לא אמר כן אלא בגלל שהמכשולות מצויים. יעויין שם סברתו.
אבל הרב אהרן מסביר היטב מה ההבדל.
ואשמח שכת"ר יעיין בילקו"י שהעליתי ויראה האם כוונתו כדברי הרב אהרן.
 
אבל הרב אהרן מסביר היטב מה ההבדל.
ואשמח שכת"ר יעיין בילקו"י שהעליתי ויראה האם כוונתו כדברי הרב אהרן.
קודם כל אמרתי אחפש את העמוד הנ״ל במעיין אומר, אך כיוון שענית אצרף את העמוד לכאן.
(הדבר לקח זמן כיוון שבבית כנסת שבו היה המעין אומר הנ״ל כנראה היה מהדורא ישנה והשאלה והתשובה היו במקום אחר)

אעיין שם כעת.
 

קבצים מצורפים

  • 327.pdf
    17.7 KB · צפיות: 3
בסעיף ח.
מה שהרב אהרן מציין.
ראה את ההבדלים בגרסאות שהבאתי.
לכאורה בגרסא החדשה יותר (שאתה הבאת) הראשל״צ מבאר יותר על איזה סוג שעון מדובר.
ולכאורה מדובר באותו סוג שעון שמדבר עליו הרב אהרן(?) שבא לאסור.

(התיאור ״שעון שהמברג סוגרו״ לכאורה לא תואם כלל שום סוג שעון שהרב אהרן מדבר עליו לכאורה]
 
תודה לכל המגיבים.
כל מה שהובא כאן, ידוע לי, ולא עונה על השאלה ששאלתי.

אפרש שאלתי -
נאמר לי שנפסק ע"י א' הפוסקים הספרדים להתיר להקדים ההדלקה אם כעת דולק.
כל מה שמדברים הפוסקים [עכ"פ מפורש בדבריהם, וא"א לדייק לנידו"ד] זה על מצב שבו אני כעת נמצא במצב שהאור כבוי, ואני מקדים שידלק מוקדם יותר.
השאלה הייתה שכעת דולק, ועתיד לכבות, ולחזור להדלק, ואני כעת מקדים שידלק אח"כ יותר מוקדם.
אותו פוסק רצה להתיר כיון שעכשיו דולק. אני לכשעצמי לא ראיתי סברא להתיר בזה, ולכן שאלתי אם מישהו יודע מה דעת מרן או הילקו"י.
ושוב - כל מה שהובא כאן אינו נוגע לשאלה. תקנו אותי אם טעיתי בהבנת הכותבים כאן.
 
נאמר לי שנפסק ע"י א' הפוסקים הספרדים להתיר להקדים ההדלקה אם כעת דולק.
כל מה שמדברים הפוסקים [עכ"פ מפורש בדבריהם, וא"א לדייק לנידו"ד] זה על מצב שבו אני כעת נמצא במצב שהאור כבוי, ואני מקדים שידלק מוקדם יותר.
השאלה הייתה שכעת דולק, ועתיד לכבות, ולחזור להדלק, ואני כעת מקדים שידלק אח"כ יותר מוקדם.
אותו פוסק רצה להתיר כיון שעכשיו דולק. אני לכשעצמי לא ראיתי סברא להתיר בזה, ולכן שאלתי אם מישהו יודע מה דעת מרן או הילקו"י.
ב"ה
איני יודע לזה התייחסות בדברי מרן שליט"א,
אולם נראה פשוט לפי הנימוקים של ההלכה כדברי כבודו,
כיון ש"לחדש" מצב אין להקל, ורק "להשאיר מצב קיים" שפיר דמי,
ממילא כשגורם שידלק יותר מוקדם נמצא שמחדש הדלקה,
ומה לי אם כעת דולק או לא, סוף סוף בשעה שידלוק היה כבוי וכעת חידש אז הדלקה.

בברכה רבה
 
ב"ה
איני יודע לזה התייחסות בדברי מרן שליט"א,
אולם נראה פשוט לפי הנימוקים של ההלכה כדברי כבודו,
כיון ש"לחדש" מצב אין להקל, ורק "להשאיר מצב קיים" שפיר דמי,
ממילא כשגורם שידלק יותר מוקדם נמצא שמחדש הדלקה,
ומה לי אם כעת דולק או לא, סוף סוף בשעה שידלוק היה כבוי וכעת חידש אז הדלקה.

בברכה רבה
תודה.
אך אמרו לי שהרב אופיר מלכא כתב להתיר בכהאי גוונא.
 
חזור
חלק עליון