ראה מש"כ על זה הראש"ל בהסכמה לשו"ת נהר יוצא מעדן
וע"ע במאמר של הרב אריאל דוד בירחון האוצר גיליון מג
מחבר: נתן בן חמו, אשדוד, אדר תש"פאת התשובה של הרב אריאל דוד ראיתי אבל ספר נהר יוצא מעדן אינו תחת ידי ואף לא באוצר החכמה.
הנה תשובה של הגאון הרב ללוש שליט"א
מי הוא הכותב הראשון שכתב להתיר לברך?בברכת את והב בסופה...
כבר נכתב בזה באריכות בכמה דוכתי.אם משכירים קמפוס - ישיבה, לשבת חתן, והחתן וכלה ג"כ מקבלים חדר בבנין, למה שלא יחשב כבית חתנים, הגר"י צוברי זצוק"ל (שהיום ב' מנח"א יום הייארציט) כתב בספרו ויצבור יוסף בר, שיקנו בקנין חדר לחו"כ וכך יוכלו לברך, ופשוט שכאשר אבי החתן שכר מקום מיוחד לשבת יחשב כבית חתנים, ומאי שנא מאולם החתונה שמברכים שם ש"ב לאחר הסעודה, וגם שם האולם מושכר ע"י ההורים.
וצ"ל שהיום המציאות השתנתה, ולא שייך שמחה דוקא שעושים בבית החתן, שאדרבה שמחה היא להם שבל יום עושים להם במקום אחר ובאווירה אחרת, וחבל להפסיד את הברכות הללו שמברכים את החו"כ.
מי הוא הכותב הראשון שכתב להתיר לברך?
אכן כן, גם אני יכול להעיד שעד שלא עשיתי את זה לא הבנתי למה אמור להיות הבדל, אבל כשעשיץי שבע ברכות אצלי בבית הבנתי את ההבדל איך זה מרגיש שכולם מגיעים עד אליך לבית ואתה המארח אותם וכו' וכו'. באמת שמחה יתירה ושונה, ואז הבנתי בדיוק מה החילוק שצריך דווקא בית חתנים.כשלמדנו זאת בכולל שאלנו אברכים האם בשבע ברכות שלהם הם עשו גם בבית שלהם (של הזוג החתן והכלה), וכל מי שהיה לו שבת ברכות בבית אמר שזה היה השבע ברכות הכי שמח. (למרות שזה נראה הפוך, שבבית קטנציק וצפוף וכו' זה פחות שמח).
ולרבנן קי"ל מהו גדר ה"שמחה" שעליה מברכים.