• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם כהן אטר כשר לנתינה על כפו השמאלית

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ולקח הכהן מלג השמן ויצק על כף הכהן השמאלית (יד טו)

הנה
מצינו בזה דין מיוחד דהיציקה צריכה להיות דוקא על כף הכהן השמאלית, ואם יצק על ימינו לא יצא כמבואר במנחות י. עי"ש. ויש לעיין בכהן אטר, דהנה בבכורות מה: איתא דאיטר פסול לעבודה, ופירש רש"י שם הטעם משום דבעינן ימין, ופירש הרמב"ן יבמות קד. בדעתו דאיטר אין לו ימין, דיד ימין שלו היא כחושה, ויד שמאל שלו אע"פ שהיא בריאה מ"מ אינה נחשבת ימין דאינה ימין של כל אדם. ולפי דברי רש"י, בעבודה שהיא כשרה בשמאל כגון הולכת איברים לכבש, אטר כשר, דהא כשרה בין בימין ובין בשמאל.

ומעתה יש לדון, איך הדין הכא דהוי עבודה הצריכה דוקא שמאל, האם כמו שלאטר אין ימין, כך גם אין לו שמאל. או דרק ימין צריכה להיות גם צד ימין של כל אדם וגם בריאה, דימין משמע מיומנת ובריאה וזו מעלה ביד ימין, אבל שמאל אין צריכה להיות בדוקא כחושה [רק בתפילין דבעינן יד כהה], דאין זה מעלה ביד שמאל, והעיקר הוא רק צד שמאל, וצ"ע.​
 
חזור
חלק עליון