• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם מותר בימינו לבשל בסיר אחד בשר ואח"כ חלב?

קורסיה

Well-known member
בדף המצורף כאן, מתוך הספר אור ההלכה על יו"ד, כתב ששאל כימיכאית מומחית, שכיום אין בליעה בסירים. וגם החוש יעיד על כך שלעולם לא מרגישים איזה נתינת טעם מתבשיל אחד לשני אחרי שטיפה. והוסיף שמו"ר הרב יצחק שליט"א כתב לו שאין להקל בזה למעשה אלא רק כסניף כמבואר שם.
האמת היא שלא ניסיתי לבדוק את זה ממש, אך בכל זאת נראה לי שמה שנראה שלא מרגישים שום טעם הוא משני סיבות, גם כי לא נותנים דעת לזה וגם שהטעם הנפלט הוא לא טעם חזק, והתבשיל השני מטשטש את הטעם הנפלט. ומה שכן ניסיתי בעבר הוא שאם מבשלים רק שמן עם כרכום ואח"כ שוטפים היטב ושוב מבשלים רק מים עד שמבעבע, המים יוצאים צהובים. ואף אם יעשו כן כמה פעמים כל פעם יצאו מים צהובים. ולומר שכל זה הוא רק משום שהשמן והכרכום נדבקים חיצונית קשה שהרי גם אחר חמש פעמים המים נצבעים.
מה אומרים הת"ח
 

קבצים מצורפים

  • אור ההלכה נותן טעם.jpg
    אור ההלכה נותן טעם.jpg
    597.8 KB · צפיות: 16
נערך לאחרונה:
דברי אור ההלכה אמת, כבר נעשו ע''ז בעבר מחקרים מדעיים, ומה גם שכל ענינו של הנירוסטה הוא ציפוי דק שמונע בליעה. בעבר כתבתי ע''ז מאמר והסקתי שיש להקל לענין דיעבד אם בשלו בסיר חלבי מאכל בשרי בתוך מעת לעת כי ברור הדבר שאין כאן שום טעם ודמי לטעימת קפילא או שיעור בשישים. כמו כן עולה שאין היום ענין להחמיר בנ''ט בר נ''ט אף לאשכנזים וכ''ש לספרדים שנקטו במרן שלכתחילה אין להקל, דכל ענין נ''ט בר נ''ט הוא דאיכא טעם קלוש וכאן אין שום טעם. ולתועלת הענין הנני מצרף כאן את המאמר.
 

קבצים מצורפים

  • בליעה בכלים בימינו.pdf
    422.1 KB · צפיות: 25
בילקוט יוסף יו"ד סימן פט סעיף עח (וכן בפסח החדש ס' תנא סעיף מח) הביא מחלוקת לגבי שימוש בטוסטר לבשר וחלב (או בפסח) וכתב שיש מקילין להשתמש בטוסטר על ידי שיעטוף בנייר כסף את הלחם שבתוכו הבשר, באופן שהלחם אינו נוגע בטוסטר, ומדליקין את הטוסטר כרבע שעה קודם הנחת הפרוסה בתוכו. ואחר כך מניחים בתוכו פרוסת גבינה גם כן עטופה היטב בנייר כסף. וכל זה באופן שמנקים את הטוסטר היטב משיירי מאכל, וגם מקפידים שהנייר כסף לא יקרע בעת החימום. ובכל אופן נכון להחמיר בזה. ע"כ.
האם לפי המבואר בשני התשובות האלו, שהכלים בימינו לא בולעים אלא מעט מאוד באופן שגם הפליטה לא מורגשת כלל בתבשיל. יהיה אפשר להקל בזה לכתחילה משום שיש מקילים גם בלי הסברא הנ"ל?
 
בילקוט יוסף יו"ד סימן פט סעיף עח (וכן בפסח החדש ס' תנא סעיף מח) הביא מחלוקת לגבי שימוש בטוסטר לבשר וחלב (או בפסח) וכתב שיש מקילין להשתמש בטוסטר על ידי שיעטוף בנייר כסף את הלחם שבתוכו הבשר, באופן שהלחם אינו נוגע בטוסטר, ומדליקין את הטוסטר כרבע שעה קודם הנחת הפרוסה בתוכו. ואחר כך מניחים בתוכו פרוסת גבינה גם כן עטופה היטב בנייר כסף. וכל זה באופן שמנקים את הטוסטר היטב משיירי מאכל, וגם מקפידים שהנייר כסף לא יקרע בעת החימום. ובכל אופן נכון להחמיר בזה. ע"כ.
 

קבצים מצורפים

  • 1712790156008.png
    1712790156008.png
    189.5 KB · צפיות: 2
חזור
חלק עליון