• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם מותר לדרג דירוג נמוך חניות שפתוחות בשבת

הזכרת לי שפעם שאל אותי הרב אריה שכטר זצ"ל, מה הייתי עושה אם הייתי מנהל מפעל והיו באים אלי שתי אנשים לראיון עבודה, אחד רוצח נאלח ושפל עם דם על הידיים, והשני אדם נחמד אינטלגנט ומשכיל רק שהוא מחלל שבת, את מי הייתי צריך לקבל לפני מי? ואמר לי נכון שאתה חושב שהרוצח יותר גרוע, אבל הנה מציאות שהתורה מסתכלת על המחלל שבת שהוא יותר גרוע ודינו במיתה הכי חמורה שזה סקילה!!!
תחשוב על זה.
פעם שמעתי את הרב חיים רבי מחזק חילוני בשמירת שבת וכך אמר לו
אתה יודע שעל פי ההלכה אסור לקבור צדיק ליד רשע וגם לא רשע גדול ליד רשע קטן
מחלל שבת זה רשע גדול ורוצח זה רשע פחות חמור ולכן לא יקברו אותם אחד ליד השני.
(נראה שאין ללמוד מכאן הלכה למעשה, מפני שהדברים נאמרו בגדר של חיזוק ודרשה בלבד )
 
יש לדון בלשון הרע על מי שלא עושה מעשה עמך
הפשטות שאין בזה איסור
אתה מכיר מישהו שחולק בזה ??
התימה על ת"ח שכמותך....
ידוע המח' האם בזמננו הוי תינוקות שנשבו או לא.
ולמעשה לרוב הפוסקים חוששים לכל הפחות לחומרא דהוי תינוקות שנשבו (חוץ מאלו שפקרו מדעת).
האם אין לחוש לספק איסור דאורייתא של לשה"ר?!
עיי' היטב בח"ח לשה"ר כ"ח אות ה-ו ובמהדורת דרשו בהוספות.
 
לא הבנתי מה הבעיה הרי כל אחד מה שחשוב לו באותו מקום ואני חשוב לי שמירת שבת ואם אותו עסק היה שומר שבת ההיתי נהנה יותר מאותו המקום אז ודאי שמותר לי לכתוב את הרגשותיי
 
לא הבנתי מה הבעיה הרי כל אחד מה שחשוב לו באותו מקום ואני חשוב לי שמירת שבת ואם אותו עסק היה שומר שבת ההיתי נהנה יותר מאותו המקום אז ודאי שמותר לי לכתוב את הרגשותיי
אבל התועלת במידע היא שאחרים ידעו איך המקום. והיינו מי שלא מפריע לו לצערנו אי שמירת השבת, רוצה לדעת איך המקום מבחינת הדברים שהוא לא יכול לדעת אותם אם לא תגיד לו.
(לצורך הדוגמא, מקום שפותח בבוקר בשעה 10:00 וסוגר בשעה 15:00, אם השעות האלה לא נוחות לך כי בזמן הזה אתה בעבודה ולא יכול לקנות שם, לא מצדיק לדרג אותון בדירוג נמוך, שכן מי שבא לקנות לא מצפה שידרגו לו את המקום בגלל שעות הפתיחה או בגלל שהשם של המקום לא מוצא חן בעיניו, אלא בדברים שהוא לא יכול לדעת מהמקום בו הוא נמצא, כמו השירות וכד', ולכן בוודאי שזה לא מה שצריך לעשות במקור לדווח בצורה כזו.
השאלה היא האם אע"פ שלא לכך הכוונה המקורית מותר "להערים" בכדי שהדבר יביא תועלת מסויימת בעקיפין, או לא.
 
אין כאן שום הערמה כל הענין של דירוג זה על הנאת המשתמש וכאן לא היה לי את מה שציפיתי שיהיה כמו שגוי ידרג מקום שסגור בשבת כי הוא רוצה שכן יהיה פתוח אני לא רואה הבדל בין המקרים כל אחד מה שחשוב לו
 
אין כאן שום הערמה כל הענין של דירוג זה על הנאת המשתמש וכאן לא היה לי את מה שציפיתי שיהיה כמו שגוי ידרג מקום שסגור בשבת כי הוא רוצה שכן יהיה פתוח אני לא רואה הבדל בין המקרים כל אחד מה שחשוב לו
לענ"ד הדירוג מיועד להנאת המשתמש מדברים שאני (זה שרואה את הדירוג) לא הייתי יודע אלמלא המלצתו.
וכמו שנתתי דוגמא לעיל, ואכמ"ל.
 
הזכרת לי שפעם שאל אותי הרב אריה שכטר זצ"ל, מה הייתי עושה אם הייתי מנהל מפעל והיו באים אלי שתי אנשים לראיון עבודה, אחד רוצח נאלח ושפל עם דם על הידיים, והשני אדם נחמד אינטלגנט ומשכיל רק שהוא מחלל שבת, את מי הייתי צריך לקבל לפני מי? ואמר לי נכון שאתה חושב שהרוצח יותר גרוע, אבל הנה מציאות שהתורה מסתכלת על המחלל שבת שהוא יותר גרוע ודינו במיתה הכי חמורה שזה סקילה!!!
תחשוב על זה.
זו לא הייתה הפואנטה שלי. הרב @יצחק משען הביא השוואה שלכאורה אינה נכונה מאה אחוז, אם יבוא לפני מחלל שבת בפהרסיא או רוצח מתועב, אני לא אשכור אף אחד מהם, כי שניהם חייבים מיתה בלאו הכי. זה שמחלל שבת מיתתו חמורה יותר, זה כי רוצח הוא מבזה חיי אדם, ואילו מחלל שבת מבזה את ה׳. (כך הסברא זכורה לי לפחות)
רוצח בשגגה גואל הדם יכול להורגו, כל עוד לא ברח לעיר מקלט. רוצח במזיד גואל הדם יכול להורגו, אפילו בתוך העיר מקלט.
מצאתי את דברי הרב שכטר בספרו אריה שאג ח"ב והינם לוטים כאן
IMG_20250121_110204_129.jpgIMG_20250121_110212_304.jpgIMG_20250121_110222_513.jpg
 
מצאתי את דברי הרב שכטר בספרו אריה שאג ח"ב והינם לוטים כאן
הצג קובץ מצורף 30288הצג קובץ מצורף 30289הצג קובץ מצורף 30290
נוסח דבריו שונים מאיך שהצגת אותם. כי הוא בא מצד שאדם יבוא להקל במחלל שבת בפרהסיא כי ״התרגלנו לזה״. וזה ודאי שאסור לנו להתרגל לכך1. אך הוא לא בא לומר כי טוב יותר לשכור רוצח חלילה, אלא שניהם גרועים, ואחד גרוע הרבה יותר.
1. כיוצא בכך מאז שעברתי לשכונה בה אין רכבים, השבת מרגישה הרבה יותר טהורה, מאשר ברחובות בהן למרות שיש התחזקות רבה של חרדים, אך לא ימלט שיהיה שעה בלי רכב בכביש. והלב אמנם כואב, אך הלב גם שוכח מהר. (גר בירושלים למי ששואל)
 
נערך לאחרונה:


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון