לכבוד הגאון הרב שמעון ללוש שליט"א
נתבקשתי לשאול את כת"ר שליט"א, בענין נפטר שהשאיר כסף לאשתו, וביקש ממנה שלא תקבור אותו בקומות, ומכיון שהיה צעיר יחסית, אשתו לא יחסה לזה חשיבות, אמנם אחר כמה זמן חלה אותו יהודי, ואחר זמן קצר נפטר לבית עולמו.
מרוב לחץ הזמן שרצו לקוברו, ומה גם שהמשפחה של הנפטר לא כ"כ דתיים, ולא מבינים בענייני קבורה וכיוצא כלל. קברו אותו בקומות. מחמת זה ששם מקבלים קבר בחינם ל"זכאים". וכך היה שקברו אותו שם.
ואחר זמן התברר שהוא השאיר ממון [שמספיק בשופי לקבורה כהלכה בלכתחילה] לשם כך שיקברו אותו בקרקע עולם.
השאלה האם מותר להוציא אותו קודם הקמת המצבה [הם תוך ל' יום לפטירה], בכדי לטמון אותו במקום אחר. או שאין צורך וזה לא משנה.
והאם זה גזל להשתמש בממון הזה שהשאיר לצורך כך. [הנפטר היה בבית חולים, ולא הספיק לכתוב צוואה, רק אמר לאשתו זמן מה קודם פטירתו].
מה הדין?
נתבקשתי לשאול את כת"ר שליט"א, בענין נפטר שהשאיר כסף לאשתו, וביקש ממנה שלא תקבור אותו בקומות, ומכיון שהיה צעיר יחסית, אשתו לא יחסה לזה חשיבות, אמנם אחר כמה זמן חלה אותו יהודי, ואחר זמן קצר נפטר לבית עולמו.
מרוב לחץ הזמן שרצו לקוברו, ומה גם שהמשפחה של הנפטר לא כ"כ דתיים, ולא מבינים בענייני קבורה וכיוצא כלל. קברו אותו בקומות. מחמת זה ששם מקבלים קבר בחינם ל"זכאים". וכך היה שקברו אותו שם.
ואחר זמן התברר שהוא השאיר ממון [שמספיק בשופי לקבורה כהלכה בלכתחילה] לשם כך שיקברו אותו בקרקע עולם.
השאלה האם מותר להוציא אותו קודם הקמת המצבה [הם תוך ל' יום לפטירה], בכדי לטמון אותו במקום אחר. או שאין צורך וזה לא משנה.
והאם זה גזל להשתמש בממון הזה שהשאיר לצורך כך. [הנפטר היה בבית חולים, ולא הספיק לכתוב צוואה, רק אמר לאשתו זמן מה קודם פטירתו].
מה הדין?