ב"ה
שלום וברכה,
1. מותר לכתחילה, ואיני יודע מקום להחמיר.
2. כל כלי שיש סבירות כל שהיא שאולי יצטרכו להשתמש בו בשבת, כגון צלחות לאחר סעודה שניה, שעדין יתכן שישתמשו בהם לסעודה שלישית, וכן על זה הדרך, מותר לכתחילה לשטוף. וכל כלי שאין סבירות כמעט שישתמשו בו בשבת, אין היתר להדיח אותו בשבת.
אלא אם כן הדבר מציק או משרה אי נעימות לבני הבית או לעקרת הבית, וכל שטיפת הכלים נעשית על מנת שבשבת עצמה יהיה נעים יותר במטבח ולא יהיה מציק ולא נעים, שבאופן זה יהיה מותר לשטוף.
אבל גם בזה, אם רק השיריים והלכלוך שעל גבי הכלים הוא זה שאינו נעים ומציק, באופן כזה לא יהיה מותר ממש להדיח את הכלים עם סבון ולשטוף ולהניח במקומם, אלא רק לשטוף בשטחיות על מנת שיוסר השיריים והלכלוך העיקרי ויהיה נוח ונעים במטבח.
אבל אם עצם נוכחות הכלים בכיור ולא במקומם זה מה שמציק ולא נוח, וכגון שהמקום צר מהכיל ואין מספיק מקום להתנהל במטבח כשהכיור תפוס, וכדומה, או שהאשה בטבעה מדאי מפונקת בנושא זה, וזה מציק לה, באופן כזה מותר להדיח את הכלים ולהחזירם למקומם על מנת שיהיה יותר נעים בשבת עצמה לעשות במטבח את מה שצריך, בנחת ולא בצער, ברווח ולא בצמצום.
בברכה רבה