ב"ה
אך לעניין צירוף למניין, בעבר כתבנו בנושא. הלכה היא שעבריין מצטרף למניין (ש"ע ס' נה, יא) כל עוד לא נידוהו. ואם הוא מחלל שבת, או עובד ע"ז או מומר להכעיס, אינו מצטרף.
יש אחרונים שפוסלים העובר עבירה באופן קבוע, על אף שאינו להכעיס ואינו חילול שבת (כמו הכא באיפון שהרי כל גדולי ישראל אסרוהו). וראה בהלכה ברורה שם שמעיקר הדין מצטרף למניין, שכן נראה דעת הראשונים.
ולכן אין שאלה לעניין מניין, אלא רק לעניין ש"ץ.
ראשית ישר כח על השאלה והבירור.
ולמעשה יש שני חילוקים בין דברי הראשונים והש"ע בסי' נה, לנידון שלפנינו:
א.
דברי הראשונים שהובאו בב"י סי' נה סעיף יא, שלא פסלו מי שהוא בעל עבירה אא"כ נידוהו, ואפילו עבירה שחייבים עליה מיתה, דבריהם אמורים במי שנזדמן לידו אותה עבירה ועבר עליה רק פעמים יחידות, (או עכ"פ עובר עליה רק לפעמים וכדלהלן), וגם זה דוקא כשעבר לתיאבון, וכן מבואר להדיא מדברי מרן הב"י באו"ח סי' לט לסעיף א, שדוקא בכה"ג אינם בכלל פורקי עול, (ראה להלן דפורקי עול הם בכלל הפורשים מדרכי ציבור, ודו"ק). אבל הרי במי שעשה עבירה להכעיס, או בדשביק היתרא וקאכיל איסורא דחשיב להכעיס, מפורש הדבר בב"י סי' לט שזה נקרא פורק עול ופסול הוא. וכבר כתב המשנ"ב בסי' נה ס"ק מו להדיא שאם עבר להכעיס אינו מצטרף. (וכן לענין מחלל שבת בפרהסיא, אלא שלענין חילול שבת בפרהסיא צידדו האחרונים להקל בשעה"ד לענין קדיש וכד' מטעם צדדי דהוו כתינוקות שנשבו וכדו' מעין הסברא דלא שמיע להו איסורא כולי האי, כמבואר בילקו"י סי' נה הל' יא, עמ' שסב, ואינו ענין לנ"ד).
ובב"י יו"ד סי' שמ, השייך לסעיף ה, מבואר להדיא ע"פ המרדכי, שאפילו העושה עבירה "לתיאבון", אם רגיל בזה דינו כלהכעיס, שנחשב פורש מדרכי ציבור. שאחר שהביא דברי הטור בשם מהר"ם מרוטנבורק, שאפילו אם לפעמים עושה עבירה לתיאבון קורעין ומתאבלין עליו, הביא דברי המרדכי תלמיד מהר"ם שדקדק לשון רבו שדוקא לפעמים, אבל "אם היה רגיל לעשות את העבירה, הרי הוא בכלל הפורש מדרכי ציבור", (שאין קורעין ואין מתאבלין עליו, ע"ש).
וכן פסק שם מרן בש"ע ס"ה את דברי מהר"ם הללו, שאפילו אם לפעמים עושה עבירה לתיאבון קורעין עליו, וכתב הרמ"א בהגה ע"פ הב"י הנ"ל, אבל רגיל לעשות עבירה אין מתאבלין עליו. וביאר שם הש"ך סק"ח, דהיינו אף לתיאבון, שאין קורעין עליו ואין מתאבלים עליו. ע"כ. והיינו ע"פ הב"י הנ"ל, דחשיב פורש מדרכי ציבור.
ובעיקר דין מי שפורש מדרכי ציבור כתב מרן בש"ע יו"ד סי' שמה ס"ה, וז"ל: כל הפורשים מדרכי ציבור, והם האנשים שפרקו עול המצוות מעל צוארם (והיינו כלשונו בב"י או"ח סי' לט דתלה הדבר בפורק עול, דהא בהא תליא, ודו"ק), ואינם נכללים בכלל ישראל בעשייתם וכו', אלא הרי הם כבני חורין לעצמן כשאר האומות, וכן המומרים והמוסרים, כל אלו אין מתאבלים עליהם. אלא אחיהם ושאר קרוביהם לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ואוכלים ושותים ושמחים, ע"כ.
וראה שם בש"ך סי' שמה סק"ה, שמחלק שוב בזה ע"פ הפוסקים, בין מי שבעל עבירות שאינו בכלל פורש מדרכי ציבור, למי שרגיל לעשות עבירה לתיאבון שהרי הוא בכלל פורש מדרכי ציבור.
נמצינו למדים שדעת שפתיו של מרן הב"י ברור מיללו, דכל שעושה עבירה לתיאבון ורגיל בזה בתדירות, חשיב פורש מדרכי ציבור, ובכלל פורק עול, ודינו כעובר להכעיס, שאינו בכלל ישראל לכל מילי השנויים בזה. ואחד הרואה בדברי הפוסקים במקומות הנזכרים לעיל, יביט נכוחה שכל אלו הדינים תלויים זה בזה ומלמדים זה על זה.
(וע"ע בבאוה"ל סי' נה סעיף יא ד"ה או מומר, שכתב דאין להבי"ר מדנקט הש"ע לשון "מומר" גבי עבודת כוכבים, אלא אפילו בפעם אחת הוא, ע"ש. וקצת משמע דלשון מומר לאו דוקא שרגיל בדבר, ויש לפלפל בזה).
ב.
כל האמור בראשונים ובש"ע סי' נה סעיף יא הנזכר, הוא מצד שעושה עבירות, וע"ז כתבו החילוקים שכתבו. אולם בנ"ד שכבר קראו כל גדול"י תיגר על פירצה נוראה זו של המכשירים המטמאים נפשות ישראל ומחריבים הבריות והבתים, ואסרו איסר על הכלל, ובא זה בשאט נפש ועובר על דבריהם באדישות, כאילו דבריהם היו כלא היו, שאינו מחשיב דבריהם כלל במשקל חכמי ישראל שלוחי דרחמנא, הרי הוא בכלל האומר מאי אהנו לן רבנן לדידהו קרו לדידהו תנו, עי' בגמ' סנהדרין צט: וק. וברש"י שם והבן. שהוא בכלל אפיקורוס, המבואר בש"ע יו"ד סי' שמה הנזכר דינו שאינו בכלל ישראל, וכן מבואר להדיא באחרונים על הש"ע או"ח סי' נה ע"פ תשובת הרמב"ם בפאר הדור ועוד, עי' עליהם.
ואולם כל אלו השני חילוקים, אינם אמורים אלא במי שיודע האיסור בודאות ועובר עליו בתמידות ולא חש לעבור עליו בתמידות. אולם כאשר יש סבירות שאינו סבור שיש כ"כ איסור ממשי בדבר, רק חושב שהוא סייג חשוב וכדומה, דלא שמיע ליה איסורא כולי האי, וכן שאינו עושה מתוך זלזול בדברי חכמים, רק מחמת שיצרו אנסו, אבל מעריך ומייקר דברי חכמים והוראתם בקדושה לכשעצמם, וייחסו אליהם בחרדת קודש בכלל הדברים, בזה כתבו הפוסקים לגבי צירוף מחלל שבת בפרהסיא בכיו"ב שבמקום צורך גדול המיקל לצרפו בפרט לקדיש וכדומה, י"ל ע"מ לסמוך, וכמבואר בילקוט יוסף סי' נה סעיף יא, עמ' שסב.
ואולם כל זה הוא לענין צירוף למנין,
אבל לגבי דין שליח ציבור, גם כשאינו בכלל אפיקורוס, וגם כשאינו בכלל עובר להכעיס, אלא עובר לתיאבון רק לפעמים, מבואר בש"ע סי' נג ובאחרונים שם ובילקו"י, דכיון שהוא בעל עבירה אין להעלותו באופן קבוע בשום פנים. ורק בדרך אקראי בעלמא יש לדון בו כמו לגבי צירוף למנין, דאם נודע שאינו עושה כן בשאט נפש ובהרגל מתמיד, או שסבור שאינו איסור ממש רק גדר וסייג, דלא שמיע ליה איסורא כולי האי, המיקל בזה במקום צורך י"ל ע"מ שיסמוך.
בברכה רבה