• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מי שעבר חיסון האם יכול לצאת עם מסיכה בשבת ? שאלה מעשית

האם אדם שכבר עבר את החיסון (לאחר עשרה ימים מהחיסון השני) או שעבר קורונה, יכול ללכת בשבת ללא חבישת מסיכה משום איסור טלטול (במקום שאין עירוב) כיון שהנזק כבר אפסי ? מאידך גיסא, יתכן שיש בזה חילול השם שיראו אותו הולך ללא מסיכה, וגם יכול לעשות נזק, כיון שממנו יראו וכך יעשו שילכו ללא מסיכה גם אותם שלא יתחסנו.

ושמעתי מהגאון רבי יהודה סילמן שליט"א שבשבת אין לו היתר ללכת עם מסיכה כיון שכבר אין לו סיכון לחלות, כיון שהחיסון מועיל עד כמעט מאה אחוז. [כמו"כ הדין למי שעבר את הקורונה].

אבל יש לעיין שהרי גם בשבת צריך ללכת עם מסיכה, כיון שסו"ס הוא 'צריך' ללכת עם מסיכה כיון שיש בזה חילול השם, וגם נזק למי שלא ילך עם מסיכה שילמדו ממנו, וגם כך הרופאים מורים שצריך ללכת עם מסיכה גם לאחר החיסון, ולא קבלנו עדיין הוראה ללכת ללא מסיכות לאחר החיסון, וגם יש לומר שסוף סוף בכל ימות השבוע הוא הולך עם מסיכה על הפנים, ולכן זה עדיין דרך לבוש.

זו שאלה מעשית להרבה בני אדם
 
ב"ה
שלום וברכה,
לפי פסק מרן הראש"ל שליט"א בהנחיות הראשונות שההיתר ללכת עם מסכה בשבת הוא משום שהמסכה נחשבת דרך מלבוש, וכמו דין שעון שכתב מרן רבנו הגדול זיע"א בשו"ת יחוה דעת, דחשיב מלבוש ומותר אף שהוא שעון פשוט שבודאי אינו תכשיט, לפי זה אין שום חשש לעטות מסכה כשמלובשת על הפנים, אבל אם רק תלויה על פניו, או מתוחה מצד לצד בלי שום פריסה על הפנים, כך שאינה מלבשת לפנים, רק חוצה אותם כמו חוט מקצה לקצה, בזה אין שום היתר לילך בה בשבת במקום שאין עירוב כלל, ואף אין בזה הצלה מפיקוח נפש. (ודברי הרב סילמן יתכן לפי שלא שמע מיסוד היתרו של מרן זיע"א בטלטול שעון מחמת גדר מלבוש, ודו"ק).

ולכן למסקנא מותר לצאת בשבת עם מסכה שמלובשת על הפנים ואינה תלויה, גם למי שהתחסן או עבר את הקורונה, וגם במקום שאין עירוב.

בברכה רבה
 
לא הבנתי
היום למי שכבר עבר חיסון, אין לו בזה שום הצלה מפקו"נ.
וההנחיות הראשונות שכתב הראש"ל, היו כאשר היה סכנה והמסיכות הועילו לשמור על הבריאות, שאז י"ל שהוא דרך מלבוש, ואי"ז ראייה לנדו"ד.
 
ב"ה
צדיק!
דרך מלבוש אינו ענין לפיקוח נפש, הגמרא מבארת שהמוצא תפילין מניחן זוג זוג ומוליכן וכו', מפני שהוא דרך מלבוש, ואין איסור הוצאה בדרך מלבוש, שאינו "מוציא" את הבגד שעומד לעצמו, אלא הוא "יוצא" עם הבגד שטפל אליו.
 
אני יודע
כב' לא הבין אותי
המסיכה עצמה אינה לבוש, אלא עד כמה שצריך ללובשה, ואם צריך אז נחשב "שיוצא".
אבל אם אין שום צורך במסיכה, שוב אי"ז דרך מלבוש, כיון שאינו צריך לה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון