• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מי שבאמצע ברהמ"ז טעה והמשיך "על המחיה"

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מעשה שהיה בשבת האחרונה שמישהו בירך ברכת המזון, ובאמצע ברכה שלישית "רחם" הוא טעה והמשיך "על מזבחך" וכו' וסיים "על הארץ ועל המחיה".
ראשית יש לשאול מה היה צריך לעשות במצב כזה, האם יחזור לתחילת הברכה/לראש/למקום שטעה?
למעשה הוא חזר רק ל"רצה והחליצנו" ואחר שסיים שאל אם יצא ידי חובה או שצריך לחזור.

אציין, שאמנם מי שטעה ובירך ברכת מעין שלש במקום ברכת המזון, לא יחזור לברך בגלל סב"ל, אולם כאן הוא לא בירך ברכה שלימה אלא התחיל "רחם" וסיים "על המחיה".
כמו כן חשוב לציין שיוצא שהוא לא הזכיר "מלכות בית דוד" בברכת המזון, ואמנם בשו"ע (סי' קפ"ז ס"ד) מבואר שמחזירין אותו, אולם בילקו"י כתב לגבי אמירת "ברית ותורה" שמאחר ויש אומרים שאין הזכרתם בברכת המזון לעיכובא, ואין זה אלא מדרבנן, לפיכך אינו חוזר לברך ברכת המזון, דספק ברכות להקל. וצריך לדעת אם זה דומה למלכות בית דוד. (נאמר לי שלדעת הרב דוד יוסף גם במלכות בית דוד אומרים סב"ל)


[וגם את"ל שעדיף שישמע הברכה מאחר ויכוון לצאת יד"ח, צריך לדעת מה יעשה כשלא יכול לצאת מאחר]
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,
שאלת חכם חצי תשובה, ומאן דמתני כולה לא משתבש.

ולמעשה נראה עוד, דמכיון שברכת הזן אמר במלואה, שפיר יצא בה.
וברכת הארץ וברכת בונה ירושלים כיון שאמר את תוכנם במטבע של ברכת מעין שלוש, דקי"ל שבדיעבד יצא בכך ידי חובתם מצד התוכן, אף שלא הזכיר מלכות בית דוד, (ואף לדעת מרן הש"ע כדמשמע בב"י על סי' קסח ס"ז שמספק יברך על כולם על המחיה, ע"ש), א"כ אף שלא פתח במטבע של ברכת מעין שלוש, הוה ליה כמאן דאמר בריך רחמנא מלכא מאריה דהאי פיתא במקום ברכת הזן, שאם חתם בה בריך רחמנא דזן כולא, יצא, כמבואר בב"י סי' קפז, שהעיקר הוא ששומר מטבע חכמים שלא יעשה מן הארוך קצר ומן הקצר ארוך, כלומר שהעיקר הוא שיהיה חתימה במקום שצריך לחתום, וגם כאן הרי חתם על הארץ ועל המחיה.

אולם מהיות טוב נראה דבכה"ג, כיון שלא יצא ממחלוקת אם על המחיה פוטר בהמ"ז, כ"ש באופן כזה מיוחד, וגם נמצא שהברכה נראית לא טוב ולא מכובד כלפי שמיא, כמו תלאי על תלאי, לכן אם אינו יכול לצאת ע"י ששומע מאחר, שיהרהר לכל הפחות מתחילת ברכת רחם עד הרחמן, ואז יסיים בפיו ובשפתיו מהרחמן ועד גמירא.

בברכה רבה

נ.ב. וישר כח גדול, עצום ורב, על העזרה הגדולה השבוע בסיוע נכבד בכתיבת העלון, וזכות הרבים תלוי בו!!!
ישלם ה' פעלו, ותהי משכרתו שלימה מעם ה' אלקי ישראל.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון