נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
אז בבקשה.... אחר אלף המחילותאשמח לתשובה מפורטת מאת הגאון הרב שמעון ללוש שליט"א.
על זה לא שמעתי כ"כ הסבר. אשמח לתשובה. חזק ואמץ.אין בקובץ המצורף, אלא לענין שליח ציבור שלא להעלותו ש"ץ אלא באופן עראי וכד' וכל זה דוקא במכיר בו שלא רואה סרטי תועבה.
[ולא זכיתי להבין דברי המשיב בתשובת הראש"ל שליט"א, הרי תנאים ואמוראים אמרו על עצמם שאין אפוטרופוס לעריות, אז מה שייך שמכיר בו שאינו רואה סרטי תועבה, וכי מי שרואה ח"ו תועבות, רואה את זה בבית כנסת קבל עם ועדה???].
אך לעניין צירוף למניין, בעבר כתבנו בנושא. הלכה היא שעבריין מצטרף למניין (ש"ע ס' נה, יא) כל עוד לא נידוהו. ואם הוא מחלל שבת, או עובד ע"ז או מומר להכעיס, אינו מצטרף.
יש אחרונים שפוסלים העובר עבירה באופן קבוע, על אף שאינו להכעיס ואינו חילול שבת (כמו הכא באיפון שהרי כל גדולי ישראל אסרוהו). וראה בהלכה ברורה שם שמעיקר הדין מצטרף למניין, שכן נראה דעת הראשונים.
ולכן אין שאלה לעניין מניין, אלא רק לעניין ש"ץ.
@הרב שמעון ללוש
רצינו לשאול את הרב שליט"א על אילו עבירות לא יעלה שליח ציבור ואפי' לא באקראי, ועל אילו אפשר לאפשר באקראי [מה הכלל בזה מעבר לרואה סרטי תועבה ומחלל שבת בפרהסיא וכו'].
והאם בן תורה צריך לחתור לעלות שליח ציבור אם אין אדם שמוחזק ביראת שמים אפי' אם זה נראה קצת כעזות בעיני שאר המתפללים שהוא עולה כל הזמן, או שמא שב ואל תעשה עדיף [אם אין מניין אחר של יראי שמים].
תודה רבה על התשובה כבוד הרב.ב"ה
ב"ה
שלום וברכה,
שליח ציבור צריך להיות אחד שמעורר רחמים ומציאת חן לפני פמליא של מעלה ולא את ההיפך, ולכן לכתחילה יש להם לגבאים או רב הקהל למנות ש"צ קבוע עם המדות והתנאים הבסיסיים הנדרשים לשליח ציבור ע"פ ההלכה, שאחריות הציבור מוטלת עליהם, ושכרם גדול אצל הקב"ה שמתקנים הענין כראוי להם.
ומהטעם הנזכר מובן מאליו ג"כ, מדוע אין ממנים בשום אופן ש"צ קבוע מי שהוא בעל עבירה אפילו רק לפעמים ורק לתיאבון, מפני שע"פ הדין נחשב רשע כל עוד לא עשה תשובה על אותה עבירה שעבר, ומידת הדין מתוחה עליו, וכיצד יהיה שליח לעורר מידת הרחמים ומציאת חן לפני הקב"ה, וחלילה יגרום להיפך, לכן אין למנותו באופן קבוע.
אולם במקרה צורך גדול, למנוע מחלוקת או בושה גדולה וכדומה לפי שעה, בדרך אקראי בלבד שלא במינוי קבוע, כתבו הפוסקים להקל להעלותו מאחר שאינו עושה להכעיס, וגם מה שעושה אינו ברגילות מתמדת, שאינו מניח ליצרו אישור כללי לעבירה מסויימת, אלא פעמים יש לו מעידה בחטא זה ופעמים בחטא אחר, או אפילו בחטא אחד כמה פעמים, לא פעם ולא פעמיים, וזה מקשיי הדור וניסיונותיו, אולם בכוונתו הכללית תמיד לקיים הכל, ולכן אין בזה פריקת עול, ואינו נחשב פסול במהותו, רק יש בו חטא ופגם לפי שעה, אבל עיקרו טוב ומועיל על דרך כלל גם באותה שעה.
אבל אם ידוע שעושה עבירה מסויימת אפילו פעם אחת להכעיס, (שזה בימינו יתכן שכמעט אינו מצוי, וגם אין הו"א שיעלה ש"צ), או שרגיל בעשיית עבירה מסויימת לתיאבון, ויודע שהיא אסורה בהחלט מן הדין ואע"פ כן מניח ליצרו בענין זה שלא להשתדל בכל אותה התקופה להישמר מאותו החטא כלל, הרי זה נחשב לפריקת עול, והוא בכלל הפורש מדרכי ציבור, שיצא מכלל ישראל לכל דבר שבקדושה, עד אשר ישוב בתשובה לפני בוראו. (וכלשון רבנו יונה בשערי תשובה, שאם אמור יאמר העבד, כל אשר יאמר אלי אדוני אעשה זולתי דבר אחד, "כבר פרק עול אדוניו מעליו", שהרי היום יקשה עליו דבר זה ומחר דבר אחר, ונמצא שאין כאן עול, רק לפי מה שנוח ומסתדר, והבן).
ולכן במקרה כזה לא רק שאינו יכול ש"צ אפילו באופן עראי, אלא גם אינו מצטרף למנין כדבר האמור למעלה במה שהשבנו בזה לידידינו הרב השואל נר"ו.
ורק אם רגיל באותה עבירה מתוך מחשבה שאינה באמת איסור מוחלט, רק כמו גדר וסייג שמדברים עליו, בשביל לא להגיע לאיסורים, ולכן מורה היתר לעצמו שהוא ישתדל להיזהר ולא להגיע לאיסור, נמצא שאינו בכלל פורק עול, שסבור שהדבר מן הדין מותר, ורק נחשב פושע שאינו נזהר, וזה ודאי חמור, אבל אינו בכלל פריקת עול, וממילא אינו בכלל הפורש מדרכי ציבור, אלא הרי הוא בכלל ישראל מן הדין, ומצרף למנין, אלא שאינו ראוי להתמנות שליח ציבור קבוע ולהיות סנגורן של ישראל.
בברכה רבה