לענ"ד עדיף להשמיט את הסיפא. כתוב דעת הראשונים וזה מספיק. הפלוגתא ידועה ומפורסמת. אבל עשה כהבנתךתיקנתי
עכשיו יותר טוב?
בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר. כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים. הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות). אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל. חזקו ואמצו!
לענ"ד עדיף להשמיט את הסיפא. כתוב דעת הראשונים וזה מספיק. הפלוגתא ידועה ומפורסמת. אבל עשה כהבנתךתיקנתי
עכשיו יותר טוב?
ייתכן לומר שכוונת התירוץ השני הוא שגם אם יש גזירה (ואף על בהמה) שתמות במקום מסויים מ"מ אין בכלל הגזירה ב'רשות' מי היא נמצאת ולכך אין לחייבו ע"כ.ושו"ר שכך ענה גם הגרח"ק
הצג קובץ מצורף 19111
אפשר ציטוט מדוייק?כתבתי בכתי"ק בגליון הגמ' שלי שיש לחלק בין אדם לבהמה
(אחרי עיון בשרשור)בגמ' ב"מ [לו:] מלאך המות מה לי הכא מה לי התם, וקשה מהגמ' בסוכה פרק החליל במעשה עם שלמה המלך ושני הכושים שמלאך המות לא היה יכול להמיתם אלא בשערי לוז,
דבריך נוגעים בנושא רחב האם בדיני ממונות מערבים חשבונות מהסוג, שמעתי פעם נידון כעי"ז לגבי שומר שהוליך את הפיקדון ולא אמר תפילת הדרך ונאנס עליו אם זה נחשב כפשיעה, אינני זוכר מה שמעתי על כך בשם גדולי הזמן (אשמח לשמוע אם מישהו מכיר את הנידון) אך מסתבר שפטור באופן זה, וה"ה בנידון דידן.לכאורה י״ל שכל עוד לא התגלה לנו משמיים היכן מלאך המוות יכה, אמרינן מה לי הכא מה לי התם. ודהיינו שלעניין נזיקין אין עניין להתחשבן בחשבונות שמיים שמא רק בגלל שיצתה הבהמה היא תמות, אלא שאף בתוך האסם עשוי להיגזר עליה למות.
שמא אפשר להוכיח שיש צדק בטענה זו מהגמ' במציעא קו שיכול בעל השדה לטעון אילו היית זורע חיטים הוה מקיים בי ותגזר אומר ויקם לך, ופירש רש"י: ותגזר אומר - מה שתבקש מן היוצר יעשה, ואני לא בקשתי מן השמים בתחילת השנה שיצליחני בשעורים אלא בחטין. וכן פסק מרן בסימן שכב.דבריך נוגעים בנושא רחב האם בדיני ממונות מערבים חשבונות מהסוג, שמעתי פעם נידון כעי"ז לגבי שומר שהוליך את הפיקדון ולא אמר תפילת הדרך ונאנס עליו אם זה נחשב כפשיעה, אינני זוכר מה שמעתי על כך בשם גדולי הזמן (אשמח לשמוע אם מישהו מכיר את הנידון) אך מסתבר שפטור באופן זה, וה"ה בנידון דידן.
אתה מתכוין שאפשר להוכיח שלא כסברא זו.שמא אפשר להוכיח שיש צדק בטענה זו מהגמ' במציעא קו שיכול בעל השדה לטעון אילו היית זורע חיטים הוה מקיים בי ותגזר אומר ויקם לך, ופירש רש"י: ותגזר אומר - מה שתבקש מן היוצר יעשה, ואני לא בקשתי מן השמים בתחילת השנה שיצליחני בשעורים אלא בחטין. וכן פסק מרן בסימן שכב.
ואולי יש לחלק בין תפילת בעל השדה שהיא מכל הלב, לבין תפילת השומר שסו"ס אין החפץ שלו.
כעין סברתך כתב המהרי"ט [ולא הבאתיו כי לא עיינתי בו כעת], ולפ"ז גם בפקדון לכאו' אם היה הבעלים מזהיר את השומר שיאמר תפילת הדרך ולא אמר ונאנס הוי פשיעהאתה מתכוין שאפשר להוכיח שלא כסברא זו.
ראיה מקורית ויפה, אך לדעתי אין משם ראיה מאחר ומדובר שם כששינה מהסיכום ודי בטענה כלשהיא להסביר למה זה משנה לו, משא"כ בנידון דידן שלא סיכמו בבירור בענין.
אדרבא, דווקא בר איניש ולא בהמה.דבר איניש
כתבתי את הדברים לפי הצד שגם על בהמות יש את הקפידה היכן ימותו, לפי"ז לכאו' גם המשפט הנ"ל שייך בבהמות.אדרבא, דווקא בר איניש ולא בהמה.
ידעתי.כתבתי את הדברים לפי הצד שגם על בהמות יש את הקפידה היכן ימותו,
לא יודע כיצד שייך לקחת מאמר של חז"ל הנאמר על בנ"א ולשייכו גם לבהמות.לפי"ז לכאו' גם המשפט הנ"ל שייך בבהמות.
הדברים נכתבו במענה לקושיא שמבוססת על כך שמאמר חז"ל במסכת סוכה בקשר למקום המוות מתייחס גם לבהמות, כך שאינני מבין מה מציק לךלא יודע כיצד שייך לקחת מאמר של חז"ל הנאמר על בנ"א ולשייכו גם לבהמות.
נשגב מבינתי.כך שאינני מבין מה מציק לך
שמא אפשר להוכיח שיש צדק בטענה זו מהגמ' במציעא קו שיכול בעל השדה לטעון אילו היית זורע חיטים הוה מקיים בי ותגזר אומר ויקם לך, ופירש רש"י: ותגזר אומר - מה שתבקש מן היוצר יעשה, ואני לא בקשתי מן השמים בתחילת השנה שיצליחני בשעורים אלא בחטין. וכן פסק מרן בסימן שכב.
ואולי יש לחלק בין תפילת בעל השדה שהיא מכל הלב, לבין תפילת השומר שסו"ס אין החפץ שלו.
ראיה מקורית ויפה, אך לדעתי אין משם ראיה מאחר ומדובר שם כששינה מהסיכום ודי בטענה כלשהיא להסביר למה זה משנה לו, משא"כ בנידון דידן שלא סיכמו בבירור בענין.
ולפ"ז גם בפקדון לכאו' אם היה הבעלים מזהיר את השומר שיאמר תפילת הדרך ולא אמר ונאנס הוי פשיעה
אכן, כי בתפ"ה אינו מתפלל על הפקדון. אלא על שמירת גופו. ודו"ק.הגם שאפשר לדחות גם בכה"ג שיהיה פטור,
אין לי דרך לפרש יותר דברים פשוטים אלו, מי שלא הבין נמשל כבהמות נדמו.נשגב מבינתי.
מה אני נקשר לאבוס כבהמה?!
כנראה שאני כאדם הראשון קודם החטא...אין לי דרך לפרש יותר דברים פשוטים אלו, מי שלא הבין נמשל כבהמות נדמו.
אין לי דרך לפרש יותר דברים פשוטים אלו, מי שלא הבין נמשל כבהמות נדמו.
חלילה.כנראה שאני כאדם הראשון קודם החטא...
וקיימת בנו הפסוק, ומותר האדם מן הבהמה אין. מבלי סיפא דקרא.
אנא השתדלו לשמור על שיח מכבד ''דברי חכמים בנחת נשמעים'', חבל שיוכח לנו שהחכמה נחלתם של אנשים אחרים בלבדאין לי דרך לפרש יותר דברים פשוטים אלו, מי שלא הבין נמשל כבהמות נדמו.