אם ככה מחילה. היות והגבת זאת על מה שהבאתי מהחיד"א ז"ל הבינותי שכבודו מתייחס לדברי אלו.מה רוצה כת"ר, מה שכתבתי "המצאה", בס"ה כתבתי שלדעתך מה שהיה רב אשכנזי בבבל זו "המצאה".
לא כתבתי על שום דבר אחר "המצאה".
שוב פעם מחילה.
אם ככה מחילה. היות והגבת זאת על מה שהבאתי מהחיד"א ז"ל הבינותי שכבודו מתייחס לדברי אלו.מה רוצה כת"ר, מה שכתבתי "המצאה", בס"ה כתבתי שלדעתך מה שהיה רב אשכנזי בבבל זו "המצאה".
לא כתבתי על שום דבר אחר "המצאה".
א. ראשית, צודק מר שלא באו הדברים אלא לישוב הבא"ח, והמשא ומתן רב בזה, אבל אין הדברים 'דברים בעלמא' כלל וכלל, ראשית, יראה כבודו כמה האריך בזה הראשל"צ שם, אך בעיקר, משום שישוב זה אינו מעלה אלא דיחוק של ממש בדעת מרן הבא"ח, וכאילו יוצא שעפ"י תורת ה'כללים' יהנו דברי מרן הגרע"י טובא, וכל הנוהגים כהבא"ח, ורבים הם.. מיישבים דבריו בפשטות שאינה מצריכה להדחיק שיטת הבא"ח כ"כ.. וקושיא הנ"ל שהזכירה הגרע"י רבות בספריו ובשיעוריו על פי כללו המפורסם נתיישבה..ממש לא נכון.
מרן זיע"א חלק על הבן איש חי, על פי הפוסקים, כללי הפסיקה, ועל צבאם מרן השלחן ערוך. כל הלכה לגופה האריך בה לאורך ולרוחב בטוטו"ד.
וזה ס"ה ללמד זכות על הבא"ח למה חלק על מרן שכתב בעצמו שקיבלנו הוראותיו אפילו מאה יחלקו נגדו, ואפילו הקל נגדו. כי ראה בבבל מנהגים שונים, ולא ידע שהונהגו ע"י אותו רב אשכנזי שהיה או לא היה. וכל סיבה אחרת שתגיד למה חלק על הש"ע, כולל מה ששמעת מת"ח מובהקים ולא אמרת לנו מה אמרו, לא תשנה כקוצו של יו"ד את השגות מרן זיע"א על הבן איש חי. ופשוט.
חשוב להבהיר שלא ע"ז עומד העולם ואין בזה שום נפק"מ למעשה.
לא הבנתי מה רוצה כבודו, החכם האשכנזי הנ"ל לא מצאנו זכרו בשום מקום, אע"פ שכפי שכתבתי ויעיין מר בפנים הספרים בשום שכל, התקופה נודעה מאוד, והחכם הנ"ל לפי העולה עשה מהפכה תורנית, ומאי האי שאיש לא ידע זכרו, עד הרב 'נתיבי עם'.. אתמהה?מה רוצה כת"ר, מה שכתבתי "המצאה", בס"ה כתבתי שלדעתך מה שהיה רב אשכנזי בבבל זו "המצאה".
לא כתבתי על שום דבר אחר "המצאה".
א. ב. אין הלכה אחת שתשתנה בין אם היה רב אשכנזי לבין אם לא!א. ראשית, צודק מר שלא באו הדברים אלא לישוב הבא"ח, והמשא ומתן רב בזה, אבל אין הדברים 'דברים בעלמא' כלל וכלל, ראשית, יראה כבודו כמה האריך בזה הראשל"צ שם, אך בעיקר, משום שישוב זה אינו מעלה אלא דיחוק של ממש בדעת מרן הבא"ח, וכאילו יוצא שעפ"י תורת ה'כללים' יהנו דברי מרן הגרע"י טובא, וכל הנוהגים כהבא"ח, ורבים הם.. מיישבים דבריו בפשטות שאינה מצריכה להדחיק שיטת הבא"ח כ"כ.. וקושיא הנ"ל שהזכירה הגרע"י רבות בספריו ובשיעוריו על פי כללו המפורסם נתיישבה..
ב. לגבי דברי הגרע"י זצ"ל בספריו על הבא"ח, הן כל לומד בספריו יודע שעיקר שי' והשגתו על אף כל מה שהאריך בספרו במשא ומתן בדברי הבא"ח, עומדים הרבה, ועכ"פ בסמיכה בכל כוחו על שיטתו שאזלינן בתר מרן הב"י, וע"ז כתבתי שאין בזה סתירה בדברי הבא"ח ביישוב ברור..
ג. איני יודע מה יודע כבודו על דעת הבא"ח, אבל ידע מר, שמרן הבא"ח לא האריך בספרו בדברי הפוסקים שס"ל כוותיה, כיון שכתבו כספר הלכה מקוצר ולהמון העם, ולא היתה דרכו להאריך בהבאת ריבוי הפוסקים, וכשי' הגרע"י זצ"ל, אבל בספרי תולדותיו הובא שכשהשיג עליו אחד שיש כנגדו ששה פוסקים, עמד מרן הבא"ח זצ"ל ומנה כנגדו כחמישים פוסקים שס"ל כוותיה, ושאלו אם בעי עוד.. והוא הוא דס"ל בהקדמת 'רב פעלים' והביאו הגרע"י שחכמי הספרדים מרבים בקיאותם בספרי הראשונים והאחרונים וטוב עבדי.. כך שאין הביטוי 'חלק על הבא"ח, על פי הפוסקים, וכללי הפסיקה וכו' וכו' כל הלכה לגופה' מורה שהבא"ח לא היה יודע להשיב על זו הדרך, שכן הוא הוא שס"ל דרך הוראה זו, ואעפ"כ נקט בדרכא אחרינא בהכרעת ההלכה..
ג. ולגבי ביאור הסתירה, אחה"מ, למה לא קרא מר דברי בשים לב שכתבתי ע"ז לעיל, ולא 'לא אמרת לנו מה אמרו', אבל אכתוב שוב, ששמעתי מפי כמה וכמה ת"ח בירושלים, דאדרבה, כל כוונת כל אותם חכמים שכתבו כלל זה ובכ"ז נטו קו מזה, הוא כיון שהם לא כתבו כלל זה אלא על דרך כלל שברוב מחלוקות הראשונים אין אנו מכריעים אלא כדעתו המכרעת של מרן הב"י אומנם בודאי שבאיזהו מקומן בתר עיונם או ראותם הצורך נטו קו מדברי מרן הב"י, ופסקו שלא כמותו, ואין סתירה בזה לכלל שהוא על דרך כלל, וזהו יישוב דעת רבים מן האחרונים הספרדים שאע"פ שהביאו כלל זה בכ"ז לא נקטו כך כמה פעמים.. וזהו יישוב מרווח, שאדרבה אילולא זה,כמה דיחוקי דחקינן לבא"ח שנאמר שבספר השו"ת שלו חרץ בכללו, ובספר הלכותיו נטה קו רק ליישב מנהגים עלומים שהגיעו מחכם עלום... ואין היישוב אלא תימה...
ד. לא ידעתי מהו 'לא תשנה קוצו של יוד מהשגותיו של הגרע"י' ו'אין בזה שום נפק"מ להלכה' הכי רע בעיני מר כ"כ תלמידי מרן הבא"ח שמיישבים שיטת רבם באופן הראוי והנכון לכבודו??
רק כתבתי שלטענת החכם @פשוט זו המצאה, אבל לנתיבי עם לא, והנה גם אתה מצטרף לפשוט. חזק וברוך.לא הבנתי מה רוצה כבודו, החכם האשכנזי הנ"ל לא מצאנו זכרו בשום מקום, אע"פ שכפי שכתבתי ויעיין מר בפנים הספרים בשום שכל, התקופה נודעה מאוד, והחכם הנ"ל לפי העולה עשה מהפכה תורנית, ומאי האי שאיש לא ידע זכרו, עד הרב 'נתיבי עם'.. אתמהה?
ואיני יודע אם זו כוונתו של החכם 'פשוט' הכותב כאן, אבל הרב חיד"א גם כתב הכלל המפורסם הנ"ל, ובכ"ז חלק כמה וכמה פעמים ע"ד מרן השו"ע, ודומני שגם מהר"ח פלאג'י כך, וכבר העיר בזה הגרע"י זצ"ל בספריו..
איזה דברינו מיישבים דברי כולם? ועוד באופן הברור?ודברינו מיישבים דברי כולם באופן הברור..
כבודו עבר על כל דברי הפוסקים, ודברי רבינו הרי"ח הטוב שלא מצא יזכור???לא הבנתי מה רוצה כבודו, החכם האשכנזי הנ"ל לא מצאנו זכרו בשום מקום,
צ"ל שלא עשה מהפכה, אלא עשה שינויים ובה לתת כח לתלמידי חכמים שהיו שם.והחכם הנ"ל לפי העולה עשה מהפכה תורנית,
א. ב. אין הלכה אחת שתשתנה בין אם היה רב אשכנזי לבין אם לא!
ג. סיפורים שאין בהם נפקא מינה, ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות. (חבל שמרן לא ידע את הסיפורים היפים האלה, אולי היית מספר לו לפני השינה והיה חוזר בו...)
ד. לא באתי להכריע בין ההרים הגבוהים מי צודק, אבל שום השגה על הבא"ח לא תשתנה בין אם היה רב אשכנזי לבין אם לא!
רק כתבתי שלטענת החכם @פשוט זו המצאה, אבל לנתיבי עם לא, והנה גם אתה מצטרף לפשוט. חזק וברוך.
איזה דברינו מיישבים דברי כולם? ועוד באופן הברור?
א. לא הבנתי ההשגה הראשונה, הרב נתיבי עם הוא הראשון שדיבר בזה, ואין לפניו מישהו בזה.. וכן.. בדקתי בספרי חכמי בגדד ע"ז.. והדברים ידועים.. כך גם מביאם הראשל"צ..כבודו עבר על כל דברי הפוסקים, ודברי רבינו הרי"ח הטוב שלא מצא יזכור???
צ"ל שלא עשה מהפכה, אלא עשה שינויים ובה לתת כח לתלמידי חכמים שהיו שם.
עי' בנתיבי עם ועי' בילקוט טהרה ועי' בא"ח..מהיכן כבודו יודע???
מי אמר שמדובר עליו???
אז אני אומר לך שהוא בא לבגדד לחיזוק וזה גרם לשנות מנהגים, ולא שהוא בא על מנת לשנות. לא ממש הפך אלא הוסיף חומרות לפי הרמ"א, ועוד שינוים.
אכן זו כוונתי, שאין זה הבא"ח ז"ל בלבד אלא יש לו חברים רבים רבים מפוסקי הספרדים ככל האמור לעיל. ולכן "לימוד הזכות" על הבא"ח ע"י השערה משונה זו לא יועיל מאומה.ואיני יודע אם זו כוונתו של החכם 'פשוט' הכותב כאן, אבל הרב חיד"א גם כתב הכלל המפורסם הנ"ל, ובכ"ז חלק כמה וכמה פעמים ע"ד מרן השו"ע, ודומני שגם מהר"ח פלאג'י כך, וכבר העיר בזה הגרע"י זצ"ל בספריו..
הנה הראיתיך לעיל מאמרו של הגרי"ח סופר שליט"א, המונה כמדומני עשרות מקומות שהגחיד"א ז"ל ורבו רבי יונה נבון ז"ל והכנה"ג ז"ל והגרח"פ ז"ל שחלקו על מרן, ולא מכח קבלת האריז"ל ולא מטעמא דסב"ל, וכן הרב @דרופתקי דאורייתא הי"ו הביא שבספריו הקצרים של הגחיד"א ז"ל שהם הלכות פסוקות, מצוי לרוב שחולק על מרן ז"ל.סיפורים שאין בהם נפקא מינה, ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות. (חבל שמרן לא ידע את הסיפורים היפים האלה, אולי היית מספר לו לפני השינה והיה חוזר בו...)
אדם צריך להוכיח "שאין לו אחות"? תוכיח שיש!כבודו עבר על כל דברי הפוסקים, ודברי רבינו הרי"ח הטוב שלא מצא יזכור???
עוי"ל שמשל היה...צ"ל שלא עשה מהפכה, אלא עשה שינויים ובה לתת כח לתלמידי חכמים שהיו שם.
אם אדם אמר שכן, וחוזר בו צריך להוכיח...אדם צריך להוכיח "שאין לו אחות"? תוכיח שיש!
לא יודע מי אמר שכן. ומי חזר בו.אם אדם אמר שכן, וחוזר בו צריך להוכיח...
צריך לעיין בזה.
שים לב!צא ופרנס הדברים.
באמת שאיני יודע אם לצחוק או לבכות...אני פרנסתי את הסתירה בדברים, כל צד שבסתירה פרנסתי, שיש לחלק בין פסק שיצא לחכם בסוגיא, לבין הוראה לציבור נגד רב שקיבלו הוראותיו, ומרא דאתרא
לא כתבתי זאת מעולם, שאלתי איה מקור הדברים.אתה עשית דבר יותר פשוט, צד אחד ביטלת: לא כתב שהמחמיר נגד מרן צריך תשובה וכפרה, וכ"ש המקל.
לא כתבתי זאת מעולם, אלא שמשקל דברי הגחיד"א ז"ל עצמם, עדיפות על עדות בשמו.לא נכונה עדות לקט הקציר.
מה כתב ואיפה?וכמדומה שכ"כ החקרי לב בדעת החיד"א.
מי?לא כתב שקיבלנו הוראות מרן.
שבעיני זה מופרך.תצחק או תבכה, לא מופרך לומר שגם אם החיד"א כתב הלכה בספר, כשבא השואל ושאל שאלה, לא הורה לו נגד מרן. ובפרט שיש לזה סימוכין מדבריו בכתב ובע"פ.
כתבת או לא כתבת, מה תענה על כל זה.
זה יסוד בדין רב שקיבלו הוראותיו ובדין מרא דאתרא שלא מורים נגדו גם אם חושבים לא כמוהו, דאל"כ מה מהני שהוא רב מרא דאתרא.שבעיני זה מופרך.
תאר לך שיבוא אדם וישאל את הראש"ל שליט"א, לדוגמא, מה מברכים על במבה, וישיב לו שהכל...
אז להורות לאדם פרטני שבא לשואלו, לא יורה לו נגד פסק מרן ז"ל, אבל לכתוב בספרו הוראה הלכתית כוללנית לכלל הציבור נגד דעת מרן ז"ל, יכתוב.זה יסוד בדין רב שקיבלו הוראותיו ובדין מרא דאתרא שלא מורים נגדו גם אם חושבים לא כמוהו, דאל"כ מה מהני שהוא רב מרא דאתרא.
ומ"מ התורה לא נעצרה במרא דאתרא. נפ"מ בין הלכה לעצמו להוראה לאחרים.